دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

نخ جوت هندی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
نخ جوت هندی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

نخ جوت هندی از الیاف طبیعی پر طرفدار است که به نخ طلایی معروف است. این نخ در بافت انواع کفپوش از جمله فرش، موکت و گلیم به کار برده می‌شود.


صنعت دکوراسیون داخلی همواره پر از شگفتی و نوآوری بوده است. در طراحی وسایل مرتبط با دکوراسیون داخلی مواردی مانند خلاقیت، نوآوری و استفاده از متریال و طراحی های متفاوت همیشه مشاهده می شود.به عنوان مثال یکی از موادی که جدیدا در بین طراحان و سازندگان و حتی مصرف کنندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده است، وسایلی از جنس الیاف طبیعی جوت هندی است. در این مقاله ساختمون درباره کفپوش هایی از جنس جوت صحبت می‌کنیم.

4319

جوت گیاهی است که درمناطق گرم و مرطوب و همراه با بارندگی بالا رشد می کند. این گیاه سابقا در شمال ایران کشت و بهره برداری می شد با این حال امروزه کاشت این گیاه در ایران به فراموشی سپرده شده است. این گیاه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و همین امر این الیاف را پر کاربرد تر از نمونه های مشابه کرده است. در پوست ساقه جوت، لایه نازکی وجود دارد که نخ جوت از آن ساخته می شود.

نخ ساخته شده از این گیاه  دارای استحکام بالایی است و در عین حال ظرافت مورد قبولی دارد. این دو ویژگی و کیفیت نخ جوت، سبب به کارگیری آن در صنایعی مانند نساجی، تولید فرش، موکت، پارچه، گلیم، اثاثیه منزل، صنعت بسته بندی و ... شده است. نج جوت پس از الیاف کتان، در رتبه دوم پر مصرف ترین الیاف طبیعی قرار دارد.

علاوه بر این، نخ و الیاف جوت نسبت به دیگر الیاف طبیعی براق تر بوده و این ویژگی سبب شده به آن لقب الیاف طلایی نیز داده شود. نخ جوت در تولیدات وسایل دکوراسیون داخلی به صورت خالص و یا در ترکیب با الیاف دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد.نخ جوت دارای ویژگی هایی ماننند رسانش حرارتی پایین، ضد الکتریسیته بودن و عدم حساسیت زایی برای پوست است. محصولات ساخته شده توسط الیاف و یا نخ جوت کاملا  تجزیه پذیر بوده و از این رو جزو محصولات دوستدار محیط زیست محسوب می شوند.

این محصول طبیعی با وجود افزایش الیاف ترکیبی و مصنوعی، همچنان ارزش خود را در صنایع مختلف حفظ کرده است و روز به روز ارزش آن بیشتر می شود. امروزه از نخ جوت هندی در ضخامت های مختلف در سازه های دستی و یا ماشینی در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. رنگ طبیعی این محصول قهوه ای روشن است، اما به دلیل رنگ پذیری آن، می توان نخ های این الیاف گیاهی را در رنگ های متنوعی تولید و مورد استفاده قرار داد.

4317

از نمونه به کارگیری های محصولات ساخته شده در نخ جوت هندی می توان به فرش، فرشچه، گلیم، پوشاننده کف، قالیچه و موارد مشابه با ضخامت ها و طرح بافت های متعدد اشاره کرد.

رویه تمامی منسوجات و بافته های از جنس جوت هندی نرم و لطیف بوده  و تجربه ای خوشایند در هنگام تردد را برای افراد ایجاد می کند. الیاف طبیعی جوت هندی می تواند در هر ابعاد و فرم بافتی، گرما و صمیمیت را به فضای داخلی بدهند.

علاوه بر موارد اشاره شده، این محصول به علت نسبت پایین حفظ خیسی در خود، برای کف سرویس های بهداشتی فرنگی نیز گزینه مناسبی است. قالی و فرش ساخته شده از نخ جوت می توانند به راحتی نماینده ای از طبیعت بوده و طبیعت و گرمی آن را به داخل فضای داخلی القا کنند.

ابعاد و فرم و طرح های متنوع بافت در فرش ها و قالی های ساخته شده از این نخ، می تواند به راحتی آن را به نقطه عطف فضای داخلی تبدیل کند و گزینه ای مناسب برای فضا سازی و تقسیم بندی بصری فضاها در دکوراسیون داخلی باشد.

فرش های طرح مدرن  و سنتی از نخ جوت، به راحتی در اکثریت دکوراسیون های داخلی قابل استفاده است و با هر تم و سبک دکوراسیون و طراحی داخلی قابل انطباق است. تنوع رنگ و فرم بافت آن پاسخ گوی هر سلیقه ای خواهد بود. به نوعی انتخای فرش و یا قالیچه این محصول، جسارت و ریسکی است که به نتیجه ناخوشایندی در پی نخواهد داشت.

در به کار گیری فرش ساخته شده از نخ جوت  باید محل به کارگیری آن، ضخامت، حجم و فرم آن تاثیرات متفاوتی بر محیط خواهند گذاشت. طرح های منحصر به فردی که توسط نخ جوت برای ساخت قالیچه و یا فرش ایجاد می شود، می تواند خود به تنهایی نقطه محوری دکراسیون هر فضایی را ایجاد کند.

4318

استفاده از نخ جوت دردکوراسیون داخلی محدود به فرش و قالیچه و دیگر پوشاننده های کف نمی شود. از این نخ در ساخت سازه های بافته شده برای تزیین  نیز استفاده می شود. این محصول موادی است برای به کارگیری خلاقیت و خلق وسیله های چشم نواز!

از منسوجات نخ جوت برای  رویه صندلی ها نیز استفاده می شود که تمی غیر صنعتی را القا می کند. در حقیقت این یافت منحصر به فرد آن است که محبوبیت و جذابیت آن را برای طراحان داخلی بیش از پیش می کند. با استفاده از ساخته های نخ جوت می توان به راحتی تناسب و بالانس بافت ها در دکوراسیون داخلی ایجاد و حس یکنواختی و بی روحی در آن را از بین برد.

برای مشاهده سایر المان‌های مربوط به دکوراسیون داخلی از جمله انواع پرده (پرده شید و پرده زبرا و ...)، انواع کفپوش (کفپوش اپوکسی و کفپوش تایل) و سایر محصولات از جمله سقف کاذب به ده‌ها عرضه کننده معتبر این محصولات در سایت ساختمون مراجعه کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای