دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

باید و نباید های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
باید و نباید های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی یکی از المان هایی است که درصورت رعایت باید ها و نباید های آن، علاوه بر تامین روشنایی فضا تاثیر به سزایی نیز در زیباتر کردن دکوراسیون داخلی دارد.


نورپردازی یکی از ارکان اصلی و پر اهمیت در هر نوع دکوراسیونی محسوب می شود. یک نورپردازی اشتباه، تاثیر غیر قابل انکار و ناخوشایند بر روی تمامی جنبه های دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خواهد داشت، از این رو توجه به اصول نورپردازی و باید ها و نباید های آن در دکوراسیون داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید اشتباهات رایج در زمینه نورپردازی در یک دکوراسیون داخلی و راهکار های اصولی برای برطرف کردن آن ها را ببینید.

4997

نورپردازی نباید نور واحد و متمرکز باشد

یکی از رایج ترین اشتباهات در نورپردازی، استفاده و اکتفا به یک منبع نور سقفی (درون سقف و یا سقف کاذب) است. منبع نور شما شاید روشنایی قابل توجهی داشته باشد، اما از لحاظ جنبه هایی مانند میزان نور مورد نیاز، ضرورت تمرکز نور بر روی اشیا و یا فضا های دیگر، نیاز به تنظیم نور و موارد دیگر بهتر است تنها به یک منبع نور اکتفا نکنید. می توانید به جای یک منبع بسیار پر نور و واحد، از دو یا چند منبع نور با شدت نور کمتر و متعادل تر استفاده کنید و در صورت لزوم به روشنایی بیشتر، همه منابع را روشن کنید. این کار علاوه بر کاهش مصرف انرژی، به شما امکان هدایت نورپردازی به نواحی یا اشیا خاصی را می دهد و همچنین امکان استفاده از اکسسوری های نورپردازی و روشنایی متنوع تر و بیشتری را نیز فراهم می نماید. منابع نور الحاقی شما می تواند آباژور های رومیزی و یا ایستاده، دیوارکوب ها و لامپ های توکار مورد استفاده در سقف و حاشیه آن باشد.

نور کم و ناکافی نورپردازی و یا نور بیش از حد

نو رکم و ناکافی، می تواند جلوه دکوراسیون شما را از بین ببرد و فضایی کسل کننده و خسته کننده به وجود بیاورد. این عیب می تواند برای فعالیت های مرتبط با بینایی مانند مطالعه، مشاهده تلویزیون و ... مضر باشد و بر روی سلامتی بینایی تان نیز تاثیر منفی بگذارد. از سمت دیگر، نور بیش از حد محیط نیز برای چشم آزار دهنده و خسته کننده خواهد بود و به لحاظ اصول دکوراسیون داخلی نیز امری غیر حرفه ای و اشتباه است. می توانید با استفاده از لامپ هایی با ولتاژ بالا و یا به کار گیری منابع نوری بیشتر برای امکان کنترل نور، این ایرادات را به راحتی از بین ببرید تا نورپردازی تان اصلاح شود.

4999

نورپردازی با نور تک رنگ

استفاده از منابع نوری و لامپ هایی با نور فقط زرد یا فقط سفید و لامپ هایی با نور های رنگی، از اشتباهات رایجی است که اکثرا انجام می دهند. وجود هر دو نور اصلی از الزامات نورپردازی اصولی است و از این رو، باید در منابع نوری خود، هر دو مورد را مورد استفاده قرار دهید. معمولا برای اکثر منابع نوری می توان از لامپ هایی با دو رنگ سفید و زرد استفاده کرد که این مزیت، می تواند به راحتی اشتباه پیش آمده را برطرف کند. برای مواردی که تنها یک واحد لامپ برای منبع نوری وجود دارد، با تنظیم نوع رنگ لامپ برای همه منابع نورِ موجود در فضای مورد نظر، می توان این تعادل را ایجاد کرد.

استفاده از اکسسوری های نورپردازی ناهماهنگ

همانقدر که روشنایی و نور و کیفیت آن در دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، نوع وسایل روشنایی دهنده و اصطلاحا اکسسوری های نورپردازی نیز دارای اهمیت است. تناسب جنس، رنگ، بافت، ابعاد و فرم و سبک این اکسسوری ها با یکدیگر و در نهایت با دکوراسیون و تم فضای مورد نظر، اهمیت زیادی دارد. باید در نظر داشته باشید که نمی توان از هر نوع لوستر و آباژوری را صرفا با هدف نوردهی در هر فضایی استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید که این منابع و اکسسوری در طول روز که نیازی به نور آن ها نیست و خاموش هستند، به عنوان یک شی تزیینی و دکوری عمل می کنند و از این رو، نباید ناهماهنگی بین آن ها و تم دکوراسیون داخلی وجود داشته باشد.

5001

موقعیت منابع نور برای نورپردازی

ارتفاع مناسب لوستر و نور سقفی، فاصله مناسب منابع نور از هم، چیدمان مناسب منابع نور با رنگ های مختلف، موقعیت مناسب و متقارن نور پرداز های دیوارکوبی، از مواردی هستند که باید حتما در نظر داشته باشید. شاید تناسب این موارد در نگاه اول جلب توجه نکند، اما مطمئن باشید عدم رعایت این تناسب ها حتما به چشم می آید و دکوراسیون داخلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

نورپردازی با توجه به تمرکز فعالیت محیطی

مهم ترین کاربرد نورپردازی و روشنایی، ایجاد فضایی قابل دید و با نور کافی برای فعالیت های عادی مانند تردد و یا مواردی تخصصی تر مانند مطالعه است. باید در هنگام تعبیه منابع نور، این نورپردازی های فعالیتی یا تمرکزی را در نظر داشته باشید و منبع نور مناسب برای آن ها را نیز در محیط قرار دهید. نورپردازی فعالیتی برای آشپزخانه معمولا در زیر کابینت های دیواری، در اتاق خواب آباژور های کنار تخت و در اتاق کار برای مطالعه چراغ مطالعه معمولا رومیزی است. نورپردازی محیطی نیز برای نمایش بهتر و هدایت بصری به سمت یک شی و اثر هنری خاص است که بیشتر در اتاق پذیرایی، هال و راهرو ها (پله گرد ها) مورد استفاده قرار می گیرد. توجه به رنگ مناسب برای این منابع نور نیز اهمیت زیادی دارد. معمولا رنگ مورد استفاده برای این دسته از منابع ترکیبی با غالب بودن رنگ سفید و یا نور سفید خالص است.

5003

نورپردازی قابل تنظیم

این گزینه برای ایجاد نورپردازی متناسب با نور محیطی و صرفه جویی در مصرف نور اهمیت زیادی دارد. امروزه لوستر ها و منابع نوری مختلفی با قابلیت تنظیم شدن و رنگ مورد نظر وجود دارند که کار را از همه لحاظ برای افراد استفاده کننده از این نوع منابع، آسان می کنند.

به موقعیت و کاربرد هر فضا برای نورپردازی آن توجه کنید

نورپردازی هر فضا دارای نکات ویژه ای از جنبه های مختلف امنیت محیطی تا موارد دیگر است. برای مثال، اتاق کودک نیاز به نورپردازی ویژه و متفاوتی، همچون سایر موارد دیگر دکوراسیونی مثل پرده ها، فرش، کفپوش (کفپوش اپوکسی) و موارد دیگر نسبت به اتاق خواب بزرگسالان دارد و همچنین نورپردازی اتاق خواب، بسیار متفاوت از فضا های دیگر مانند پذیرایی و هال است. توجه به این مورد نیز اهمیت زیادی دارد که متاسفانه گاهی نادیده گرفته می شود.

5005

دامنه نوردهی منبع نورپردازی

منبع نور شما در صورتی که الزاما و با انتخاب قبلی شما محدود و متمرکز نیست، باید بتواند شعاع گسترده و قابل توجهی را در بر بگیرد. این مورد در فضا هایی مانند آشپزخانه، هال و پذیرایی با نیاز به نور محیطی یکدست، اهمیت بیشتری پیدا می کند. انتخاب لوستر یا چراغ با فرم متناسب، می تواند این ایراد را به راحتی برطرف کند.

منابع نور با ابعاد نامتناسب

استفاده از یک لوستر بسیار بزرگ و یا بسنده کردن به لامپ های توکار، هر دو به اندازه هم تاثیر منفی بر روی فضای داخلی می گذارند. وجود منبع نور با ابعاد متناسب، اهمیت زیادی دارد و از این رو پیشنهاد شده برای داشتن منبع نور سقفی با انداره های مختلف، ابعاد اتاق با واحد فوت را با هم جمع کرده و عدد به دست آمده را به عنوان مقدار مناسب برای قطر لوستر در نظر بگیرید. این نکته در کنار در نظر داشتن مواردی مانند تناسب با ابعاد میز غذاخوری در آشپزخانه و یا اتاق غذاخوری، به انتخاب منبع نور با اندازه مناسب، کمک زیادی می کند. رعایت تناسب ابعاد برای موارد دیگر مانند دیوارکوب ها و آباژور ها نیز باید در نظرگرفته شود.

5007
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای