دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

باید ها و نباید های طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها برای بیماران اوتیسم

logo
Sakhtemoon
باید ها و نباید های طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها برای بیماران اوتیسم

افراد مبتلا به بیماری اوتیسم نسبت به صدا ها، رنگ‌ ها و ... بسیار حساس هستند، به همین علت دکوراسیون داخلی خانه شان باید متناسب با شرایط آن ها باشد.


شاید فکر کنید دکوراسیون داخلی منزل تاثیری روی بیماری های افراد ندارد و موضوعی نیست که در هنگام طراحی به آن توجه شود. اما در برخی از بیماری های خاص نحوه چیدمان وسایل سبب می شود که افراد مبتلا به آن بیماری احساس بهتری داشته باشند و به اصطلاح آرامش شان بیشتر باشد. پس اگر این موضوع می تواند تا این اندازه تاثیر گذار باشد چه بهتر که این اصول را بدانیم و هنگام طراحی دکوراسیون داخلی خانه هایی که افراد بیمار در آن ها ساکن هستند، رعایت شان کنیم. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی نکات مورد توجه هنگام طراحی دکوراسیون داخلی خانه هایی که افراد اوتیستیک در آن ها ساکن هستند می پردازیم.

7144

ایجاد محیطی امن

در خانه ای که کودک هست رعایت نکات ایمنی لازم است. مثلا حتما شما هم دیده اید افرادی که کودک در منزل دارند معمولا پریز های برق را با درپوش های پلاستیکی می پوشانند و یا اجاق گاز و وسایل خطرناک را در جایی دور از دسترس کودکان قرار می دهند. خب این مسئله در همه خانه ها طبیعی است اما در خانه هایی که کودکان اوتیستیک در آن ها مشغول زندگی هستند این موضوع باید با شدت خیلی بیشتری رعایت شود و هر گونه کوتاهی و غفلت ممکن است موجب بروز اتفاقات جبران ناپذیری شود. حتما باید دارو ها و مواد خوراکی که برای کودکان مضر است به طور کامل دور از دسترس باشد. حتما لبه های تیز میز ها و مبلمان خانه به کمک فوم های مخصوص پوشیده شود. وسایل آتش زا و یا وسایلی که برای کودکان خطرناک هستند حتما در جایی کاملا غیر قابل دسترس کودکان قرار بگیرد. هم چنین رعایت امنیت خانه از قبیل استفاده از قفل های مناسب ضروری است.

نورپردازی ملایم

نورپردازی تاثیر زیادی روی حالات روانی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد و نورپردازی نامناسب سبب خواهد شد که حساسیت این افراد بالا برود. مثلا هرگز برای نورپردازی در دکوراسیون داخلی خانه، سراغ چراغ های چشمک زن و نور های فانتزی نروید. نور های طبیعی و نورپردازی که با الهام از آن ایجاد شده است بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی خانه شما خواهد بود. پرده ها را به نوعی انتخاب کنید که نور طبیعی وارد خانه شود و برای این کار حواس تان باشد که هرگز از پرده کرکره استفاده نکنید.

7142

محیطی آرام و دور از سر و صدا

افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند معمولا نسبت به افراد عادی صدا های مزاحم بیشتری را می شنوند و همین موضوع سبب اذیت شدن شان می شود. برای همین لازم است که محیطی ایجاد کنید که برای جلوگیری از ورود صدا های مزاحم عایق بندی شده باشد. استفاده از عایق های صوتی موجب می شود آرامش افراد مبتلا تامین شود.

رنگ های مناسب برای استفاده در دکوراسیون داخلی

حتی اگر طرفدار رنگ های تند و زنده هستید، حالا که فردی مبتلا به اوتیسم در منزل تان دارید باید به سراغ رنگ های ملایم بروید. استفاده مناسب و آگاهانه از این رنگ ها می تواند دکوراسیون داخلی شیک و زیبایی برای خانه تان ایجاد کند. رنگ های تند موجب می شود که بیماران اوتیستیک عصبی شوند. پس تا جایی که ممکن است برای هیچ قسمتی از دکوراسیون داخلی خانه از رنگ های محرک استفاده نکنید.

7143

شیر آلات مناسب برای تنظیم درجه حرارت آب

برخی از بیماران اوتیستیک به آب حساسیت دارند و این کار شما را اندکی سخت می کند ولی می توانید با استفاده از شیرآلاتی که به راحتی دمای آب را تنظیم می کنند کاری کنید که بیماران خودشان هم قادر به برطرف کردن نیازشان باشند و نیازی نباشد شما آب را برای شان ملایم (آبی که نه سرد باشد و نه داغ) کنید، تا موجب شوکه شدن این بیماران نشود.

استفاده از شیشه های نشکن

برخی از کودکان اوتیستیک از صدای شکستن شیشه خوششان می آید و همین سبب می شود این کار را تکرار کنند. خب این موضوع هم باعث هزینه تراشی برای والدین خواهد شد و هم شیشه شکسته خطرات خاص خودش را دارد. بهترین کار این است که از شیشه های نشکن استفاده کنید. برای پنجره ها هم شیشه های دوجداره نشکن پیشنهاد خوبی است.

7140

اتاق خواب کودکان اوتیستیک

دکوراسیون داخلی این اتاق خواب را نمی توانید مانند اتاق خواب کودکان عادی تزیین کنید. کودکان اوتیستیک به آرامش نیاز دارند پس پیش از هر چیز یادتان باشد که دکوراسیون داخلی اتاق را نمی توانید زیادی شلوغ کنید. رنگ دکوراسیون داخلی و وسایل که رنگی روشن و ملایم است. پرده ها را هم باید ساده و مثلا توری انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهد. از تزیینات پیچیده و نقاشی های عجیب و غریب و شلوغ برای دیوار ها پرهیز کنید و یک کاغذ دیواری ساده از هر چیز دیگری بهتر خواهد بود. تخت و میز را ساده و دارای کمترین خطر انتخاب کنید. به هر حال اگر کودکی با شرایط خاص دارید وظیفه شما این است که فضا را به بهترین شکل ممکن مناسب حال او فراهم کنید تا آرامش بیشتری داشته باشد و این آرامش در روند بیماری تاثیر مثبت بگذارد.

7139

وبسایت ساختمون علاوه بر ارایه مطالب مفید ساختمانی در مورد خرید مصالح مختلف از قبیل انواع کفپوش ها، پارتیشن بندی های مختلف، شومینه های فانتزی و مدرن، سقف های کاذب گوناگون، کرکره های برقی و کاربرد های آن ها، وبسایتی قابل اطمینان در زمینه سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی است. شما می توانید از مطالب مفید ارایه شده در زمینه تغییرات دکوراسیون، رنگ شناسی، سبک های مختلف چیدمان وسایل از آن بهره گرفته و وقت کمتری را به جست و جو در این زمینه ها اختصاص دهید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای