دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

میزان اجاره بها در سال 98 چه تغییراتی خواهد داشت؟

logo
Sakhtemoon
میزان اجاره بها در سال 98 چه تغییراتی خواهد داشت؟

در سال 97 اجاره بها دچار تغییراتی چشم گیر شد و خیلی ها به همین دلیل مجبور شدند خانه های خود را تغییر دهند. اما به راستی در سال 98 قیمت ها چگونه خواهند بود؟


تغییرات و نوسانات زیاد میزان اجاره بها در سال 97 باعث شده است که خیلی ها برای سال جدید نگران افزایش قیمت باشند و اوضاع را مانند سال قبل تصور کنند. نیاز به مسکن یکی از نیاز های اساسی و ابتدایی است که جایگزینی برای آن وجود ندارد و افراد مجبور هستند برای ادامه حیات خود حتما سقفی بالای سر داشته باشند. سال گذشته که نرخ اجاره بها مسکن به طور عجیب و غریبی افزایش یافت خیلی از افراد مجبور به مهاجرت به قسمت های پایین تر شهر و حتی مهاجرت به شهر های کوچک شدند. اما امسال چگونه خواهد شد؟ آیا دولت می تواند با تدابیری از وقوع دوباره این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کند و جلوی سود آوری بدون حساب و کتاب را بگیرد؟ در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

شرایط اقتصادی سختی که در سال گذشته به مردم تحمیل شد خیلی از ثروتمندان را ثروتمند تر و هم چنین فقرا را فقیر تر کرد. کسانی که سرمایه های در گردش داشتند توانستند با کسب سود های باد آورده و نا معقول سرمایه شان را چندین برابر کنند. همان افراد می توانستند سرمایه خود را به مسکن تبدیل کنند چرا که میزان رشد در بازار مسکن رو به صعود بود. اتفاقا خیلی ها همین کار را کردند و پول های نقدشان را به خانه ها تبدیل کردند. حالا همین افراد چون به دنبال سود های کلان بودند از اوضاع نا به سامان بازار مسکن هم استفاده کردند و آن خانه ها را با قیمت هایی کاملا نا عادلانه در اختیار مستاجران قرار دادند.

اما حقوق دریافتی کارمندان در این بین ثابت مانده بود و خب کسی که حقوق کارمندی داشت نمی توانست میزان این اجاره بها را تامین کند. پس فشار بیش از پیش به قشر متوسط و فقیر جامعه وارد شد که برای زندگی کردن به سقفی بالای سرش نیاز داشت. اگر چه کسانی که مستاجر هستند با هر اجاره بهایی بالاخره باید خانه تهیه کنند ولی وقتی پول سال قبل شان به اجاره کردن مجدد خانه ای که در آن ساکن هستند نرسد مجبورند به جای دیگری نقل مکان کنند. این وضعیت همیشه موجب رشد حاشیه نشینی و بیش تر شدن شهرک های تازه ساز اطراف شهر می شود.

5996

حالا راه حل برای جلوگیری از وقوع مجدد بیشتر شدن اجاره بها این است که دولت مالیات هایی برای عایدی سرمایه وضع کند تا سود جویان نتوانند بیش از اندازه و ارزش واقعی ملک ها از آن ها استفاده کنند. البته این طرحی که برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه می باشد در سال 97 هم مطرح شد ولی به دلیل مخالفت برخی از نمایندگان تصویب نشد. دلیل مخالفت نمایندگان این بود که اگر این مالیات وضع شود پس خیلی ها که در هر حالی به دنبال کسب سود بیش تر و کلان تر هستند، سرمایه شان را از بازار مسکن بیرون می کشند و به فکر سرمایه گذاری در بازار هایی نظیر ارز و طلا می افتند. حالا تصور کنید یک مرتبه حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار طلا، سکه یا ارز شود. حتما می توانید تصور کنید تا چه اندازه این بازار را دچار نا به سامانی خواهد کرد. پس پیش از پیاده کردن این طرح نیز باید چند و چون آن و عواقب ناشی از آن به خوبی توسط اقتصاد دانان سنجیده شود.

مثلا سنجیدن به این صورت می تواند باشد، تصور کنید که سرمایه داران بخواهند سرمایه شان را از بازار مسکن خارج کنند. خب راهی نمی ماند جز این که ملک خودشان را بفروشند که در این حالت بازار مسکن اندکی از حالت رکود خارج می شود و عرضه به اندازه کافی خواهد بود. خیلی ها در چنین بازاری می توانند مسکن مورد نیاز خودشان را تهیه کنند. این را هم باید در نظر گرفت که مالیات بر عایدی سرمایه آرام آرام بر همه بازار ها اعمال خواهد شد و سود جویان نمی توانند در بازار دیگری به فکر سرمایه گذاری بیافتند چون در هر جایی که سرمایه گذاری کنند باید مبلغی را به عنوان مالیت پرداخت کنند.

5998

در این طرح برای واحد های مسکونی نو ساز اگر معافیت وجود داشته باشد خیلی ها به سمت خرید این واحد ها می روند و در نتیجه کسادی این بازار هم تا اندازه زیادی جبران می شود.

همیشه عوامل مختلفی هستند که بر بازار های مختلف مثلا همین بازار مسکن تاثیر می گذارند، پس هیچ گاه نمی توان با قطعیت در مورد نظریه ای رای داد اما مفسران و تحلیل گران به بهتر شدن شرایط با وضع مالیات بر عایدی سرمایه خوش بین هستند. این افراد امید دارند تا سود جویانی که در حال حاضر در بازار مسکن جا خوش کرده اند و با هر تکانی فقط به فکر کسب سود بیش تر هستند از این بازار خارج شده و عرضه و تقاضا تعدیل یابد و رونق دوباره بازار مسکن را در بر بگیرد.

اگر واقعا طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود می توان امیدوار بود با متناسب شدن قیمت خانه میزان اجاره بها های دریافتی نیز تعدیل شود.

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمنیه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در زمینه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. به علاوه می توانید از محصولاتی مثل پله گرد ها، شومینه ها، پارتیشن بندی های مختلف و موارد دیگر که از نمایندگی های معتبر آن ها ارائه شده اند نیز دیدن فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای