دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

سیستم گرمایش از کف | سیستم گرمایش از کف چه مزایا و معایبی دارد؟
article image

سیستم گرمایش از کف | سیستم گرمایش از کف چه مزایا و معایبی دارد؟

logo
Sakhtemoon
3031

سیستم گرمایش از کف گزینه جایگزین مناسبی برای رادیاتورهای قدیمی است. بخصوص اینکه در سیستم‌های قدیمی همیشه نقاطی از خانه هستند که سرد باقی می‌مانند. این سیستم‌ها برای خانه‌های ویلایی یا واحدهای آپارتمانی در طبقه اول که معمولا دارای کف سردی هستند بسیار مناسب است. با این وجود سیستم گرمایش از کف نیز مانند هر سیستم گرمایشی دیگر مزایا و معایبی دارد که دانستن آن به شما کمک می‌کند تا انتخاب درستی داشته باشید. در این مطلب همراه وبسایت ساختمون باشید تا مزایا و معایب این سیستم‌ها آشنا شوید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف بگذارید ابتدا با این سیستم‌ها آشنا شویم:
سیستم گرمایش از کف، همانطور که از اسم آن پیداست، سیستم‌هایی هستند که در کف اتاق‌ها نصب می‌شوند و از طریق انتقال حرارت در مصالح به کار رفته در کفپوش، باعث گرم شدن محیط می‌شوند. این سیستم‌ها در دو نوع برقی و آبی (سیستم خشک و سیستم تر) وجود دارند. در سیستم‌های تر، لوله‌های آب گرم در کف زمین جانمایی می‌شوند اما در سیستم‌های خشک از کابل‌های برق یا صفحات نازک متشکل از سیم‌های برق استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف

- راحتی یکی از مهمترین مزیت‌های این سیستم‌ها است. با وجود سیستم گرمایش از کف، راه رفتن بروی کف اتاق بسیار دلپذیر خواهد بود (به ویژه در فصول سرد سال که بسیاری از مردم در محیط خانه نیز از جوراب‌های پشمی استفاده می‌کنند).

- سیستم گرمایش از کف بر خلاف رادیاتورها، مخفی هستند و بر ظاهر اتاق‌ها تاثیر منفی نمی‌گذارند. با استفاده از این سیستم‌ها کاملا آزادید تا هر نوع دکوراسیون داخلی که دوست دارید را اجرا نمایید.

- این سیستم‌ها اتاق را کاملا یکنواخت گرم می‌کنند و هیچ نقطه سردی باقی نمی‌ماند. اما در سیستم‌های رادیاتور، هوای اطراف رادیاتور به سرعت گرم شده و به سمت بالا می‌رود، و در نهایت هوای اتاق از طریق گردش و جابه جایی هوای گرم و سرد، گرم می‌شود. در سیستم رادیاتوری معمولا فضای وسط اتاق سردتر و اطراف رادیاتورها گرم تر می‌شود. از طرفی سیستم گرمایش از کف فضا را بیش از حد گرم نمی‌کند.

- در مقایسه با سیستم‌های قدیمی رادیاتور، درجه حرارت به کار رفته برای گرم شدن فضا، بسیار بیشتر از سیستم گرمایش از کف است. البته جنس کفپوش به کار رفته بروی این سیستم‌ها و میزان انتقال حرارتی آن‌ها نیز بر درجه حرارت انتخابی موثر است. در نتیجه میزان مصرف انرژی در سیستم‌های گرمایش از کف کمتر خواهد شد.

3036

- سیستم گرمایش از کف را می‌توان زیر انواع کفپوش‌ها (مانند لمینت، پارکت، سنگ، سرامیک، فرش و ...) نصب نمود. البته باید دقت داشت که برخی از سیستم‌های گرمایش از کف مخصوص نوع خاصی از کفپوش است و نباید برای انواع دیگر به کار برد.

- زمانی که شما از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌کنید در صورت وجود بچه‌های کوچک، دیگر نباید نگران گوشه‌های تیز، یا سطوح داغ رادیاتورها باشید. این سیستم‌ها آنقدر گرم نمی‌شوند که باعث سوزش دست و پای شما شوند.

- نصب سیستم‌های گرمایش از کف بویژه نوع برقی آن، آسان است؛ بخصوص اگر این سیستم ها در حین ساخت خانه، نصب شوند.

- این سیستم‌ها طوری طراحی شده اند که حداقل برای دو دهه بدون هیچ مشکلی کار کنند. گرچه با مراقبت درست می‌توان از این سیستم‌ها تا 35 سال نیز استفاده کرد.

- در خانه‌هایی که از سیستم‌ گرمایش از کف استفاده می‌شود، گرد و خاک جابه جا نمی شود. در نتیجه برای افرادی که آلرژیک هستند، مناسب خواهد بود.

- برای کاهش مصرف برق در سیستم‌های برقی، می‌توان از پنل‌های خورشیدی استفاده نمود که برای محیط زیست نیز بسیار مفید خواهد بود.

3037

معایب سیستم‌های گرمایش از کف

- هزینه نصب سیستم گرمایش از کف نسبتا بالا است. نوع آبی آن معمولا در حین ساخت ساختمان، نصب می‌شود و هزینه نصب آن دو تا سه برابر هزینه نصب سیستم‌های برقی است. اما در نوع برقی، هزینه برق مصرفی زیاد خواهد شد.

- مدت زمانی که برای اجرای این سیستم‌ها صرف می‌شود معمولا زیاد است. به عنوان مثال در سیستم های برقی معمولا قبل از اجرای کفپوش نهایی یک لایه صافکاری بروی سیستم گرمایش از کف اجرا می‌شود. در چنین شرایطی ابتدا باید این لایه کاملا خشک گردد، سپس کفپوش نهایی اجرا شود. از طرفی خشک شدن این لایه نیز ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. مدت زمان اجرای سیستم‌های آبی بیشتر است (حدود یک هفته) اما چون معمولا این سیستم‌ها را حین اجرای ساختمان یا بازسازی آن، نصب می کنند، این زمان تاثیر منفی نمی‌گذارد.

- سیستم‌ گرمایش از کف، بسته به نوع آن، معمولا باعث افزایش چند سانتی متری ارتفاع کف می‌شود. اگر از لایه عایق حرارتی نیز زیر سیستم گرمایشی استفاده شود، ارتفاع کف بیشتر نیز می شود. البته با توجه به اینکه سیستم‌های آبی در مراحل ساخت ساختمان نصب می‌شوند، می توان ارتفاع این سیستم‌ها را در طراحی‌ها در نظر گفت. اگر افزایش ارتفاع کف برایتان مهم است بهتر است از مت های گرمایشی برقی (electric mat) استفاده کنید. این صفحات بسیار باریک هستند و ارتفاع کف را اندکی افزایش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم‌های گرمایش از کف می توانید به مقاله "سیستم گرمایش از کف برقی چیست ؟" مراجعه کنید.

3038

- سیستم گرمایش از کف آبی، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا گرم شود. البته بعد از خاموش شدن هم مدتی طول می‌کشد تا سرد شود. البته نوع مصالح به کار رفته در کف ساختمان و نوع کفپوش نیز در این زمان بی تاثیر نیست.

- برخی از اسباب و وسایل منزل که وزن بالایی دارند را نباید بروی این کف‌ها قرار داد. در نتیجه ممکن است در چیدمان وسایل منزلتان دچار محدودیت شوید. بهتر است قبل از نصب این سیستم‌ها، محل قرار دادن وسایل سنگین خانه تعیین شوند تا در محل‌های مورد نظر، نصب نشوند.

- اگر از سیستم گرمایش از کف کوچک یا با کیفیت پایین‌تر استفاده کنید ممکن است مجبور شوید از سایر وسایل گرمایشی نیز استفاده کنید. پس در انتخاب این سیستم‌ها باید دقت داشته باشید.

- سیستم گرمایش از کف معمولا طوری طراحی می‌شود تا طول عمر بالایی داشته باشد. برخی از انواع آن‌ها، 30 تا 35 سال بدون نیاز به تعمیرات کار می‌کنند. اما اگر بنا به هر دلیلی مشکلی در این سیستم‌ها به وجود بیاید، هزینه تعمیرات آن بسیار زیاد خواهد شد، چراکه کل کفپوش باید کنده شود که خود هزینه زیادی دارد.

امیدواریم مطالب عنوان شده جوابگوی شما بوده باشد؛ اگر این مطالب برای شما کافی بود، ما را بیخبر نگذارید. همچنین اگر سوالی برایتان پیش آمده حتما با ما مطرح کنید.

همچنین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد سیستم‌های گرمایش از کف بدست آورید به مقاله‌های "آیا می توان از کفپوش لمینت بروی سیستم های گرمایشی کف استفاده نمود؟" و " سیستم گرمایش از کف برقی چیست؟" مراجعه کنید.

دیدن سایر مقالات ساختمون هم خالی از لطف نیست، پیشنهاد می کنیم به سایر مقالات سایت ساختمون هم سر بزنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند انواع درب ضدسرقت، انواع سقف کاذب، انواع نمای ساختمان مانند نمای کامپوزیت یا نمای اسپایدر، انواع پله گرد یا پله پیش ساخته، انواع دکوراسیون داخلی مانند پرده کرکره، انواع پنجره و توری پنجره مانند پنجره دو جداره و پنجره UPVC و ... و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است. شما به راحتی می‌توانید از طریق سایت ساختمون با فعالان ساختمانی در شهر یا استان خود ارتباط برقرار کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
ف.ک ۲۲-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۳۳

سلام
با تشکر از مطالب خوبتان .می خواستم بدانم آیا پارکت نصب شده بدون خرابی قابل کندن ودر آوردن از کف جهت استفاده دوباره امکان پذیر می باشد یا نه ؟

avatar
بهزاد بیهقی ۲۴-۱۲-۹۷ ساعت ۲۲:۲۰

سلام دوست عزیز
ممنون از سوال خوبتون . لمینیت رو میشه جمع اوری و در جای دیگری نصب کرد ولی پارکت خیر .

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای