دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

لامپ های مختلف و شیوه های نورپردازی برای دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
لامپ های مختلف و شیوه های نورپردازی برای دکوراسیون داخلی

نورپردازی علاوه بر تامین روشنایی، می تواند جلوه ای خاص و فراموش نشدنی به دکوراسیون داخلی بدهد. برای نورپردازی از شیوه ها و لامپ های مختلفی استفاده می شود.


برای خانه هایی که نور کافی ندارند به کارگیری اصول مناسب در استفاده از لامپ ها و منابع روشنایی اهمیت ویژه ای دارد. علاوه بر این حتی در خانه هایی هم که نور کافی هست باز شیوه های جدید نورپردازی و استفاده از لوستر ها و لامپ ها خاص زیبایی فضا را چند برابر خواهد کرد. پس در هر صورت داشتن اطلاعات کافی در این باره به ما در طراحی دکوری زیبا با نور خاص کمک زیادی خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله وبسایت ساختمون به موضوع روشنایی خانه ها و لامپ های مورد استفاده می پردازیم.

5356

انواع لامپ های مورد استفاده در نور پردازی داخلی خانه

دیگر گذشت آن دوره که تا اسم لامپ می آمد همان حباب های شیشه ای با رشته های تنگستن و نور زرد در نظرمان مجسم می شد. این مدل لامپ ها کم کم به یک خاطره مشترک برای نسل های گذشته تبدیل می شود. این روز ها انواع متفاوتی لامپ در بازار وجود دارد که می توان بسته به میزان نور و خواص آن ها، بهترین مدل را انتخاب کرد.

نورپردازی با لامپ ال ای دی

این لامپ ها که از دیود ساطع کننده نور ساخته شده اند به دلیل مصرف کم برقی که نسبت به لامپ های دیگر دارند و هم چنین طول عمر بالای شان یکی از انواع پر طرفدار برای ایجاد روشنایی در منازل به کار می روند. استفاده از این لامپ ها در گذشته برای وسایل الکترونیکی بود که امروزه به دلیل همین ویژگی ها و بازده بالای انرژی آن ها نسبت به لامپ های رشته ای به عنوان یکی از منابع اصلی ایجاد روشنایی شناخته می شوند. یک ویژگی مهم دیگر لامپ های ال ای دی امکان تنظیم نور می باشد.

لامپ فلورسنت گزینه ای دیگر برای نورپردازی

لامپ های فلورسنت یا همان مهتابی نسبت به لامپ های ال ای دی مدت زمان بیشتری است که مهمان منازل شده اند اما انواع جدید آن ها نور بهتری نسبت به مدل های قدیمی دارد. این لامپ ها هم جز کم مصرف ها به حساب می آیند ولی یک عیب بزرگ دارند که هر چه کمتر مورد استفاده قرار بگیرند از عمر آن ها کاسته می شود. یک عیب دیگر این لامپ ها سمی بودن مواد داخل آن هاست که در صورت شکسته شدن باعث آسیب رساندن به موجودات زنده خواهند شد.

5358

نورپردازی با لامپ هالوژن

این لامپ ها دارای انواع مختلفی نظیر هالوژن خودرو، لامپ های روشنایی صحنه و لامپ های نورافکن می باشند. لامپ ها بیان شده به دلیل این که در دمای بالایی نسبت به لامپ های معمولی کار می کنند، تولید گرمای بیشتری هم دارند و خطر آتش سوزی در استفاده از این لامپ ها بیشتر می شود که همین بزرگ ترین عیب آن هاست. این لامپ ها هم بسیار کم مصرف هستند اما خب نسبت به انواع دیگر قیمت بالا تری دارند به همین دلیل استفاده مداوم از آن ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

نورپردازی با لامپ سیمانی

اگر چه یک ویژگی مهم این لامپ ها زیبا تر نشان دادن نور است اما به دلیل مصرف بالا و تولید گرمای فراوان خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند و طرفداران زیادی هم ندارند.

نورپردازی خاص با فیبر نوری

استفاده از فیبر های نوری به عنوان یک منبع روشنایی هم به تازگی ترویج یافته است. این رشته ها عموما از یک منبع پر قدرت نور را گرفته و منتشر می کنند.

5360

روش های مختلف نورپردازی

تا به اینجا لامپ های مختلفی که استفاده می شوند را مورد بررسی قرار دادیم اما برای نور پردازی ساختمان ها روش های مختلفی هم وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

نورپردازی عمومی

در این نوع نور پردازی هدف همان روشنایی است که در روز توسط خورشید وجود دارد و در تاریکی شب، خبری از آن نیست. در این شیوه از لامپ ها و لوستر های مختلف با هدف روشن کردن منزل استفاده می کنیم. در برخی فضا ها که در روز هم امکان بهره گیری از نور خورشید وجود ندارد و اتاق تاریک است نورپردازی عمومی را باید با احتساب این مشکل طراحی کنیم.

نورپردازی دکوراتیو

در این شیوه از نورپردازی هدف مان ایجاد جلوه های خارق العاده و زیبا با استفاده از لامپ هاست و جنبه تزیینی و زیبایی شناختی است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. نور پردازی مناسب باعث بزرگ تر و دلباز تر نشان دادن فضا می شود و هم چنین به عنوان یک عنصر برای تاکید بر وسایل تجملاتی خانه مثل شومینه، مبلمان، پرده ها (پرده زبرا، پرده کرکره)، اکسسوری های خاص و موراد دیگر می توان از آن کمک گرفت. در حقیقت در نورپردازی دکوراتیو هدف مان استفاده از نور برای طراحی دکوراسیون داخلی است.

5362

نورپردازی برای تاکید بر قسمتی خاص از دکور خانه

در این نوع نور پردازی هدف مان جلب توجه بیننده به قسمتی از منزل است که یا دارای دکوری خاص است و یا یک ویژگی منحصر به فرد دیگر دارد. این قسمت می تواند محل نگهداری اشیای قدیمی و تزیینات خاص باشد و یا حتی کتابخانه و هر بخش دیگری که از نظر صاحب خانه شایسته توجه بیشتر بینندگان است.

نورپردازی برای کاربردی خاص

قسمت هایی از خانه است که به نور استاندارد نیاز دارد. مثلا محلی که برای مطالعه کتاب در نظر گرفته می شود و یا قسمتی که مختص تماشای تلویزیون است. برای فرزندان محلی که برای انجام دادن تکالیف شان در نظر گرفته شده است باید دارای نور کافی و مناسب باشد. نورپردازی برای استفاده و کاربری خاص به نور پردازی کاربردی مرسوم است.

5364
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای