دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

در نوروز 97 سبزه سبز کنیم یا نهال بکاریم؟

logo
Sakhtemoon
در نوروز 97 سبزه سبز کنیم یا نهال بکاریم؟

سبزه یکی از مهم ترین سین های هفت سین است که معمولا قبل از عید برای به اصطلاح سبز کردن آن اقدام می ‌شود. سبزه سبز کنیم یا نهال بکاریم، مساله این است.


با نزدیک شدن عید باستانی نوروز، همه خانواده های ایرانی مانند سال های گذشته، مشغول خریدهای مربوط به سال نو و تدارکات وسایل سفره هفت سین می شوند. سبزه یکی از مهم ترین سین های هفت سین است که از قدیم، مادران خانه چند هفته قبل از عید برای به اصطلاح سبز کردن آن اقدام می کردند و ثمره آن سبزه زیبایی بود که در سفره هفت سین جای می گرفت. در چند سال اخیر گروه های متعدد حامی محیط زیست، در زمینه میزان آسیب ناشی از سبز کردن سبزه بر میزان مصرف آب شیرین و حبوبات مورد استفاده برای آن بیانیه هایی صادر کردند و نسبت به این میزان هدررفت و اسراف هشدار داده اند. رایج ترین و شناخته شده ترین این موارد در این حوزه، تشکیل کمپین هایی تحت نام های کمپین های  "نه به ماهی قرمز" و "نه به سبز کردن سبزه" و یا همان " نهال به جای سبزه" است که در شبکه های اجتماعی موافقان و مخالفان زیادی دارد. برای روشن شدن موضوع با ساختمون همراه باشید.

کمپین نه به سبزه عید

هدف و نیت اولیه کمپین در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از به هدر رفتن حبوبات و کمک به نیازمندان، به جای صرف هزینه برای خرید حبوبات سبزه عید است. موافقان این کمپین عقیده دارند چون سبزه بعد از سیزده به در بلا استفاده است و در نهایت دور انداخته می شود، هزینه های صرف شده برای رشد و ایجاد آن نوعی اسراف است و این سنت قدیمی را نیازمند تغییر می دانند. راه حل پیشنهادی این کمپین، استفاده از دانه های مرکبات به جای حبوبات است که هم بتواند نقش سبزه را ایفا کند و هم اسراف و هدر رفت کمتری نسبت به سبزه های رایج سفره هفت سین داشته باشد.

دانه های مورد استفاده پیشنهادی، دانه های مرکباتی مانند لیمو، نارنج و پرتغال و یا حتی بذر درخت بلوط، به جای دانه های حبوبات رایج مورد استفاده برای سبز کردن سبزه است.

3706

یکی از دو موردی که در این کمپین مطرح است، میزان آب شرب مصرفی برای پرورش دادن سبزه است که با توجه به تعداد خانوار ایرانی حدودا چهار تا شش میلیارد لیتر تخمین زده شده است. شکی نیست که وجود آب، جدای از الزامی بودن برای ادامه زندگی و فعالیت های موجودات زنده، سبب سر زندگی و شادابی بیشتر فضا می شود که نمونه آن را می توان در مورد شهرهایی که دارای رودخانه هستند مشاهده کرد. اما باید توجه داشت که جایگزینی سبزه سنتی با سبزه دانه مرکبات، الزاما به منظور صرفه جویی در مصرف آب نیست.

موافقان و مخالفان کمپین

طرفداران کمپین "نهال به جای سبزه عید" بر روی هدررفت آب برای سبز کردن سبزه تاکید دارند و در کمپین کاشت نهال به جای سبزه پیشنهاد استفاده از سبزه دانه مرکبات را می دهند، در حالی که میزان واقعی آب مصرفی برای این روش، در مقایسه با هدر رفت سالیانه دویست میلیاردمتر مکعبی، رقم بسیار ناچیزی است وعلاوه بر این، برای همین مدل سبزه هم نیاز به مصرف آب است. البته باید توجه داشت که نتیجه نهایی این کمپین، جوانه هایی از مرکبات است که می توان آن را بعد از دو سال از زمان جوانه زدن، در دامان طبیعت، باغ و یا باغچه های خانه ها کاشت و از زیبایی بصری و محصول آن در سال های بعد بهره برد. بنابراین بهتر است دیدگاه صرفه جویی در مصرف آب را برای این کمپین نادیده گرفت و صرفا جنبه جلوگیری از هدررفت حبوبات برای سبز کردن سبزه عید را در نظر گرفت. راهکار کمپین "نه به سبزه عید" بیشتر در زمینه کاهش هدر رفت حبوبات و کمک به ایجاد بافت گیاهی تاثیر دارد، ولی با این وجود، راهکار جدید و جالبی به نظر می رسد و طرفداران زیادی هم دارد.

3703

در مقابل نظرات موافقان این کمپین، مخالفان آن بر این عقیده اند که اگر هدف واقعا صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از اسراف حبوبات است، این تصمیم باید همیشه و در همه ابعاد راه و روش زندگی فردی و جمعی نمود داشته باشد و عملی باشد، نه اینکه تنها در یک بازه زمانی کوتاه مدت و بر اثر تاثیر پذیری از تم و دوره زودگذر همه گیر شدن آن در شبکه های اجتماعی باشد. این افراد اعتقاد دارند راه های بسیار گسترده تر و تاثیر گذارتری مانند کاهش آب مصرفی در هنگام استحمام، شست وشو و... و یا کاهش دورریز نان و موارد دیگری برای صرفه جویی وجود دارد که می توان با رعایت آن ها، نقش موثر و غیر قابل انکاری ایفا کرد. البته مبلغ مصرفی 60 میلیارد ریال برای حبوبات سبزه و حجم بالای استفاده از آن ها هم قابل چشم پوشی نیست.

راه حل جالب و پیشنهادی در راستای جلوگیری از بلااستفاده بودن سبزه در کنار استفاده از آن که از شیراز شروع شد و طرفداران زیادی هم پیدا کرد، جمع آوری سبزه ها در سیزده به در برای تبدیل آن ها به کمپوست و کود برای دام ها است. با این روش، هم سنت زیبا و اصیل باستانی نوروز بدون تغییر می ماند و حفظ می شود و هم  سبزه های مورد استفاده بلا استفاده نمی مانند و در نهایت اینکه در راستای تغذیه دام و چهارپایان نیز قدمی برداشته شده است.

کمپین نهال به جای سبزه

کمپین مطرح دیگری که در همین زمینه مطرح شد ،کاشت نهال آماده به جای سبز کردن سبزه است، اما باز هم مخالفان این کمپین بر این عقیده تاکید دارند که با رعایت موارد دیگر در طی سال، می توان از میزان اسراف و یا هدر رفت برای سبزه عید چشم پوشی کرد و در عوض نسبت به این سنت زیبا وفادار ماند. علاوه بر این، به علت بازار گرم خرید سبزه های آماده و بستر شغلی کوتاه مدتی که ایجاد می شود، این افراد بر این عقیده اند که نباید این فرصت های شغلی هر چند کوچک و ناچیز را از بین برد. یکی دیگر از دلایل مخالفان این ایده، این است که اگر هدف واقعا در راستای حفظ محیط زیست است، می توان در هفته درخت کاری و یا سایر روزهای سال هم نهال کاشت و نیازی به جایگزین کردن آن با سبز کردن سبزه عید نیست.

3700

در هر صورت، با هر نظر و ایده و جهت گیری، باید به این امر توجه داشت که نیت موافقان کمپین، توجه به محیط زیست و آب مصرفی و افراد نیازمند است و هدف مخالفان نیز حفظ آیین و سنن با قدمت و غنی ایرانی است، هر روش و نظری باید پایدار و در تمام طول سال مورد تایید تان باشد، نه اینکه در یک بازه زمانی خاص و بر اثر موج جمعی و تاثیر شبکه های اجتماعی شکل گرفته باشد. هر دو نظر پایه های فکری بسیار مناسب و مثبتی دارند و اصل و ریشه آن ها درست و منطقی است. تصمیم نهایی با شماست.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، شیشه سکوریت و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت)، انواع پارتیشن و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای