دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

روش های نگهداری از کفپوش های چوبی

روش های نگهداری از کفپوش های چوبی

logo
Sakhtemoon
روش های نگهداری از کفپوش های چوبی

کف های چوبی در حین اینکه ظاهر بسیار زیبایی به محیط خانه می دهند، طول عمر بالایی نیز دارند. البته برای بالا بردن عمر این کفپوش ها باید نکاتی رعایت شود. در واقع برای نگهداری از کفپوش های چوبی، باید مانع خراب شدن آن ها شوید. برای اینکار باید عواملی که باعث خرابی کفپوش های چوبی می شود را حذف کنید. خرابی کفپوش شامل خراشیدگی ها (روی لایه پرداخت یا چوب زیر آن)، کپک ها و پوسیدگی ها می شود. در ادامه مواردی ارائه می شود که در صورت رعایت آن ها می توانید جلوی خرابی کفپوش را بگیرید و طول عمر آن را افزایش دهید.


جلوگیری از کپک زدگی کفپوش چوبی

کپک زدگی یکی از مشکلات رایج در سطوح چوبی است. کپک ها در صورت وجود شرایط مساعد (وجود غذا، گرما و رطوبت) روی چوب شروع به رشد می کنند. کپک ها تنها روی سطح کفپوش چوبی لک ایجاد نمی کنند بلکه در لایه های زیرین چوب نیز نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ و در نهایت باعث پوسیدگی آن می شوند. کپک ها ممکن است باعث تغییر حالت و ایجاد انحنا در چوب نیز بشوند.
عوامل متعددی باعث ایجاد کپک در سطوح چوبی می شود. برای جلوگیری از ایجاد کپک روی سطوح چوبی باید نکاتی را رعایت کرد. در ادامه مواردی که باید برای جلوگیری از رشد کپک در کفپوش های چوبی، انجام و رعایت شود، ارائه شده است.

2281

سطح کفپوش را خشک نگه دارید

همانطور که پیشتر ذکر شد، کپک ها برای رشد به رطوبت نیاز دارند. در نتیجه برای حفظ کفپوش های چوبی باید همیشه آن ها را خشک و تمیز نگه دارید. اگر کفپوش در محل هایی به کار رفته است که در معرض رطوبت قرار دارد (مانند آشپزخانه و زیرزمین)، باید حتی المقدور در اسرع وقت رطوبت را از روی سطح پاک کنید.
علاوه بر رطوبت، محیط گرم نیز در رشد کپک کوثر است. در محیط هایی مانند حمام یا آشپزخانه که احتمال گرم شدن محیط وجود دارد، باید از هواکش استفاده کرد.
در فصول سرد معمولا فضای داخلی خانه را گرم می کنیم و با درزگیری جلوی هدر رفتن هوای گرم را نیز می گیریم. این مسئله شرایط را برای رشد کپک فراهم می کند. از طرفی گیاهانی که در داخل اتاق نگهداری می شوند نیز در فصول سرد شروع به پوسیدن می کنند. در نتیجه شرایط برای رشد کپک مناسب تر می شود.
برای جلوگیری از رشد کپک در چنین محیط هایی، بهتر است در برخی ساعات با باز کردن پنجره ها هوای تازه را وارد اتاق کنیم یا از هواکش استفاده کنیم.

2282

سطح کفپوش را بطور منظم تمیز کنید

سطح کفپوش را بطور منظم تمیز کنیداگر همیشه سطح کفپوش را خشک و تمیز نگه دارید، احتمال رشد کپک به حداقل می رسد. برای این کار، سطوح چوبی را بطور منظم جارو بکشید و با دستمال یا تی تمیز کنید. اگر می گوییم که مرتبا سطح را جارو بکشید به این معنی نیست که هر روز این کار را انجام دهید، بلکه هفته ای یکبار هم اینکار را انجام دهید، مفید است.

جلوگیری از ایجاد خرابی روی کفپوش

در مجموع برای جلوگیری از ایجاد خرابی سطوح چوبی باید موارد زیر را رعایت کنید:

1- همانطور که پیشتر ذکر شد تمیز کردن کفپوش و حذف گرد و خاک از روی آن، بر طول عمر آن می افزاید. در این میان استفاده از جارو برقی ضروری است؛ اما باید دقت کنید که از سری مناسب جاروبرقی استفاده کنید. سری هایی که دارای برس هستند برای اینکار مناسب می باشند.

2264

2- آب بدترین دشمن کفپوش های چوبی است. نفوذ آب درون چوب باعث تورم، کپک زدن، تاب برداشتن و جدا شدن الیاف چوب می گردد. اگر کفپوش باید حتما با استفاده از آب تمیز شود، از یک پارچه نمناک استفاده کنید و سریعا محل مورد نظر را خشک کنید.

2266

3- اگر چیزی روی کفپوش ریخت سریعا آن را پاک کنید، چون پاک کردن لکه های ناشی از ریختن هر گونه مواد غذایی روی کفپوش، سخت تر خواهد بود. اگر برای پاک کردن چیزی که روی کف ریخته، به آب نیاز دارید، بعد از اتمام کار حتما سریعا سطح را خشک کنید.

2268

4- راه رفتن با کفش های پاشنه میخی روی کفپوش چوبی، مانند کوبیدن یک چکش کوچک به آن است و تاثیرات بدی خواهد داشت. بهتر است حتی المقدور با چنین کفش هایی روی سطوح چوبی راه نروید.

2270

6- در مصرف موارد شوینده دقت داشته باشید. مصرف مقدار زیاد شوینده، به هیج وجه به معنی تمیزتر شدن سطح نیست و مصرف بیش از اندازه می تواند باعث خرابی شده و عمر کفپوش را کم کند. پس حتما دستورالعمل شوینده ای که استفاده می کنید، را مطالعه کنید.

7- برای تمیز کردن لکه ها بهتر است ابتدا از شوینده های ملایم تر استفاده کنید، و در صورت پاک نشدن از سایر شوینده های قوی تر استفاده کنید. برای شروع می توانید از ترکیب سرکه سفید و آب استفاده کنید. هر شوینده ای که انتخاب می کنید، آن را مستقیم روی سطح نریزید و حتما از یک دستمال برای این کار استفاده کنید. حتما هر شوینده ای که استفاده می کنید را ابتدا در قسمتی که دیده نمی شود امتحان کنید.

2272

8- جابه جایی مبلمان منزل روی سطح یکی از روش هایی است که به سرعت باعث خرابی سطوح چوبی می شود. هرگز برای جابه جایی وسایل، آن ها را روی سطح نکشید.
9- ساکن ماندن وسایل (به خصوص وسایل سنگین مانند مبلمان، میز، کتابخانه، تخت و ...) در یک نقطه نیز می تواند باعث خرابی کفپوش گردد. نصب پدهای مخصوص زیر پایه میز و صندلی، مبل، تخت و ... می تواند جلوی خراشیدگی های احتمالی را بگیرد.

2274

10- اگر به هر دلیلی روی سطح کفپوش فرو رفتگی کوچکی ایجاد شد، می توانید با استفاده از  یک حوله تمیز و اتو آنرا بر طرف کنید. برای اینکار حوله مرطوب را روی نقطه مورد نظر قرار دهید و اتوی داغ را دایره وار روی آن حرکت دهید. از این روش روی سطوحی که دارای پرداخت مومی (wax) هستند استفاده نکنید، چراکه در نهایت یک لک سفید رنگ دور محل مورد نظر ایجاد خواهد شد. برای اینکه ببینید این روش رنگ کفپوش شما را تغییر نمی دهد، حتما در گوشه ای که به چشم نمی آید، امتحان کنید.

2276

11- اگر حیوانات خانگی دارید حتما ناخن آن ها را کوتاه کنید و کثیفی های به جا مانده از آن ها را سریعا تمیز کنید تا از خرابی های احتمالی جلوگیری شود.

2278

12- خراش های ریز روی کفپوش های چوبی را می توان با استفاده از چای غلیظ بر طرف نمود. برای این کار می توانید 3 یا 4 تیبگ را در یک فنجان کوچک آب داغ قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود. سپس با یک دستمال پارچه ای آن را روی خراش ها بکشید.

2280
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
حامد الهی ۱۸-۷-۹۶ ساعت ۱۲:۴۲

مقاله تون خیلی مفید بود.

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای