دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

درختکاری و اهمیت آن در روزهای پایانی سال

logo
Sakhtemoon
درختکاری و اهمیت آن در روزهای پایانی سال

هر ساله در تاریخ 15 اسفند که به نام روز درختکاری شناخته می شود، ایرانیان نهال های درخت را به زمین پیر هدیه می دهند. چه خوب است با این آئین همراه باشیم.


درخت یکی از مهمترین و کلیدی ترین عناصر در محیط زیست و چرخه حیات در اکوسیستم جهانی محسوب می شود. تاثیر مثبت آن در ایجاد تعادل آب و هوا، پاکسازی هوا، انسجام بافت خاک، حفظ زیستگاه موجودات مختلف، کاهش گرمای زمین در کنار فواید چوب و محصولات دیگر آن، نشانگر نقش مهم  آن در تمامی ابعاد زندگی انسان ها است. در سرتاسر دنیا، روز و یا روزهای خاصی به درختکاری اختصاص داده شده است که با توجه به شرایط خاص و منحصر به فرد آب و هوایی هر کشور انتخاب می شود. روز درختکاری انتخاب زمانی است که در آن شرایط رشد درختان کاشته شده مناسب و مطلوب باشد. با ساختمون همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

روز درختکاری

در ایران، روز درختکاری در ابتدای هفته منابع طبیعی و در تاریخ پانزدهم اسفند هر سال است. البته این رویداد در راستای حرکت جهانی نیست و ایرانیان باستان در گذشته نیز در بعضی جشن ها و مراسم خود، اقدام به کاشت درختان و نهال ها می کردند و از این طریق، احترام خود به طبیعت و زمین را نشان می دادند. این سنت مثبت و زیبا امروزه به صورت سازمان یافته و تحت نام روز درختکاری شناخته شده و انجام می شود.

در حال حاضر ، در روز درختکاری، مردم می توانند نهال هایی که در پارک ها و فضاهای سبز عمومی از طرف نهاد های دولتی به صورت رایگان در اختیار داده می شود را در جنگل ها، پارک های جنگلی، بافت فضای سبز بیرون شهر و فضاهایی که امکان کاشت درخت در آن وجود دارند بکارند. این حرکت جمعی با توجه به امکان کاشت حجم بالای درختان در این روز، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در تقویت بافت گیاهی داشته باشد و علاوه بر این، بیش از پیش توجه مردم را به محیط زیست، درختان  و اهمیت آن ها جلب کند.

3669

اهمیت درخت و درختکاری

کاهش شدید بافت گیاهی، درختکاری را به اقدامی حیاتی و کلیدی تبدیل کرده است. سرعت رو به رشد ایجاد شنزارها که بر اثر خشکسالی به وجود آمده اند، خود عاملی برای تبدیل زمین های کشاورزی و سرسبز به شنزار می شود. این شنزارها، آسیب های بسیار جدی به زمین های حاصلخیز و بافت های گیاهی و محصولات موجود در آن ها می رسانند و از لحاظ اقتصادی نیز سرمایه محدود کشاورزان را از بین می برند.

آسیب های مردم به درختان و محیط زیست در کنار روند طبیعی و جهانی از بین رفتن بافت گیاهی، سبب آلودگی محیط زیست، بروز آتش سوزی و کاهش و حتی انقراض گونه های خاص گیاهان و درختان اقلیمی شده است. این بی توجهی نه در دهه های آینده، بلکه در همین زمان حال حاضر، گریبان گیر مردم ایران شده است.

قطع غیر قانونی درختان، آتش سوزی های مهیب و بی توجهی مردم به محیط زیست، همه و همه زنگ اخطاری نه تنها برای زندگی آیندگان، بلکه برای حیات و سلامت نسل امروزی است. کمبود آب های زیرزمینی و رودخانه ها و تالاب ها، افزایش آلودگی هوای کره زمین و حجم وسایل نقلیه و آلاینده ها، همگی مزید بر علت این معضلات اند که در کوتاه مدت و دراز مدت، تاثیرات منفی بسیاری می گذارند.

معضلات نبود بافت گیاهی و درختان بسیار زیاد است، ولی وجود آن ها تاثیرات بسیار مثبتی دارد. پوشش گیاهی مناسب، در مواقعی که حوادث طبیعی مانند توفان و سیل اتفاق می افتد، میزان و شدت تاثیر آن بر مزارع، شهرها و بافت روستایی را کم می کند. تاثیر درختان بر روی حاصلخیزی خاک، کمک به اکوسیستم طبیعت و تولید اکسیژن غیر قابل انکار و جایگزینی است.

کاهش دمای محیط اطراف توسط درختان، از مزیت هایی محسوب می شود که در صورت کاشت درختان در سطح وسیع، می تواند به طرز قابل توجهی بر روی اکوسیستم و دمای کلی منطقه تاثیر بگذارد. خنک بودن دما سبب کاهش مصرف وسایل سرمایشی است که این امر خود باعث کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی از همین وسایل می شود. علاوه بر این، خنک بودن هوا باعث کاهش سطح و درصد تبخیر آب های سطحی می شود که با توجه به معضلات جدی کمبود آب در سطح کشوری و جهانی، اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

3670

وجود آلاینده ها و مواد مضر موجود در هوای شهرهای صنعتی، از مواردی است که سالانه خسارات و هزینه های زیادی در زمینه های سلامت، بافت شهری، تعطیلی نهادهای دولتی و حتی جان افراد وارد می کند. وجود درختان سبب جذب این ذرات مضر و پالایش و تصفیه هوا می شود و باعث کاهش چشمگیر هزینه های هنگفت مالی و جانی ذکر شده می شود. در شهرها و مناطق کویری مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان، ریزگرد ها نیز به معضل بسیار بزرگی تبدیل شده اند. کاشت درختان مناسب این شرایط آب و هوایی در این مناطق و نواحی مشابه با این اقلیم آب و هوایی، در کاهش حرکت این ریزگرد ها و طوفان های شن، تاثیرگذار خواهد بود. در نواحی باران زا و سیل خیز نیز وجود درختان، سدی موثر در برابر سیل و شسته شدن خاک های حاصل خیز اند و جلوی فرسایش خاک را نیز می گیرند.

تفاوت های جغرافیایی در ایران و هر منطقه و ناحیه، بافت و پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی را می طلبد. مدیریت و برنامه ریزی برای استفاده از گونه های مناسب درختان با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی برای هر ناحیه، انتخابی هوشمندانه و بسیار موثر خواهد بود. این درختان بومی علاوه بر کنترل شرایط اقلیمی ثابت ناحیه مورد نظر، از روند رو به رشد نابودی محیط زیست جلوگیری می کنند.

کاهش و کنترل تشعشعات نور خورشید نیز یکی دیگر از مزایای درختان محسوب می شود. تشعشعات نور خورشید متشکل از سه طیف نور مرئی، ماوراء بنفش و مادون قرمز است که طیف مادون قرمز سبب افزایش گرما و ماوراء بنفش سبب فرسایش سطوح و خاک و بروز بیماری های پوستی نظیر سرطان پوست می شود. برگ های درختان سبب تعدیل تابش این نورهای مضر می شوند و  از این طریق نیز نقش مثبتی در سلامت و حفظ بافت های شهری وغیر شهری دارند.

3672

کاشت درختان در روز درخت کاری و سایر روز های سال را باید به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای محیط قابل سکونت برای آیندگان و راهکاری برای کاهش تاثیرات منفی و سوئی دانست که توسط خودمان، به زمین و سرزمین مان وارد شده است.

شرکت کردن در این حرکت اجتماعی، افراد را به الگویی برای نسل رو به رشد تبدیل می کند و باعث نهادینه شدن این حرکت اجتماعی می شود. درگیر بودن در مراحل کاشت نهال های درختان و پیگیری روند رشد و نگه داری آن ها، حس مسئولیت پذیری کودکان و نسل جدید در برابر محیط زیست را افزایش می دهد و افرادی متعهد، تاثیرگذار و موثر را پرورش می دهد.

تمامی موارد ذکر شده دلیل های محکم و قابل قبولی بر نیاز به کاشت درختان اند و روز درختکاری، بهانه ای مناسب است که در کنار هم قدمی مثبت برای  بهبود شرایط موجود برداریم.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای