دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش در دکوراسیون منزل

logo
Sakhtemoon
راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش در دکوراسیون منزل

بی گمان در دکوراسیون داخلی ایرانی و سنتی فرش نقش مهم و جدایی ناپذیری را ایفا می کند و از طرفی یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب فرش، نقش و نگار و رنگ فرش است.


فرش برای ما ایرانی‌ها که عادت به این کف‌پوش‌ خوش نقش‌ و نگار زیر پایمان داریم، قلب دکوراسیون خانه و یکی از خریدهای اساسی منزل محسوب می‌شود. خرید فرش به علت تنوعی که در این زمینه در بازار وجود دارد گاهی سخت و گیج‌کننده است. یکی از فاکتورهای مهم در خرید فرش رنگ و تناسب آن با دکوراسیون منزل‌ است. از آنجا که خرید فرش انتخابی بلندمدت و در عین حال هزینه‌بر و گران‌قیمت است، می‌بایست با دقت زیادی انجام شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سایت ساختمون یادداشتی را به نکاتی اختصاص دهیم که برای انتخاب بهترین رنگ فرش باید مدنظر قرار گیرد.

نکاتی دربارۀ انتخاب رنگ فرش

رنگ از عناصر بنیادی تمام فضاهای دکوراتیو است. عنصری که سبک، آهنگ و عملکرد فضا را شکل داده و تنظیم می‌کند. توجه به رنگ‌ها خانه‌‌تان را در ساده‌ترین حالت هم  به خانه‌ای دکوراتیو تبدیل می‌کند. رنگ فرش از جمله رنگ‌هایی است که در چیدمان خانه اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه امروز گزینه‌های مختلفی برای کف‌پوش و فرش موجود است که هم می‌تواند گیج‌کننده باشد و هم دست‌تان را در انتخاب باز می‌گذارد. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید بهترین رنگ فرش را برای خانه‌تان انتخاب کنید:

به رنگ مبلمان توجه کنید: بهتر است رنگ فرش رنگ غالب‌تر یا رنگ تیره‌تر درطیف رنگی مورد استفاده در دکوراسیون انتخاب شود. این رنگ باید نسبت به رنگ مبلمان گرم‌تر و تیره‌تر باشد. اگر تصمیم دارید از دو رنگ متفاوت برای فرش و مبلمان استفاده کنید، باز رنگ غالب و گرم‌تر باید رنگ فرش‌تان باشد.

3913

در انتخاب رنگ فرش به سبک دکوراسیون داخلی خانه توجه کنید: دقت به این نکته، شیکی و تناسب دکوراسیونتان را تضمین می‌کند. برای مثال اگر خانه‌تان به سبک مدرن دکور شده است، بهتر است از فرش‌های مدرن سادۀ تکرنگ یا فرش‌هایی که در قالب گلیم فرش در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند استفاده کنید.

3915

برای انتخاب بهترین رنگ فرش،نحوۀ استفاده از آن را مدنظر قرار دهید: انتخاب رنگ مناسب برای فرش به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فرزند کوچک دارید یا از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، بهتر است از فرش‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر که آثار لکه و کثیفی را کمتر نشان می‌دهند استفاده کنید.
به عبارت دیگر نحوۀ استفاده و نوع نیازهای افراد خانواده در انتخاب بهترین رنگ فرش بسیار اهمیت دارد. برای مثال در بعضی از خانه‌ها که قسمت پذیرایی صرفا برای پذیرایی از مهمان بوده و کاربرد کمتری دارد، می‌توان فرش‌های با زمینۀ روشن انتخاب کرد و یا در خانه‌های پرجمعیت و پر رفت‌وآمد بهتر است رنگ‌های تیره‌تر غالب باشند.

3918

رنگ مد روز بهترین رنگ نیست: قرار است فرشی که انتخاب می‌کنید مدت طولانی بخشی از دکوراسیون خانه شما باشد، بنابراین به جز پارامترهایی مانند کیفیت و دوام و قیمت به این موضوع هم توجه کنید.

3919

جسور باشید: اگر در زمینۀ دکوراسیون شم و سلیقۀ خوبی دارید، در انتخاب رنگ فرش و ترکیب آن با وسایل و مبلمان خانه‌ جسور باشید و ترکیب‌های جدید خلق کنید و سعی کنید از ترکیب رنگ‌های مرسوم  مانند کرم و قهوه‌ای، سفید و مشکی و کرم و زرشکی و ...فاصله بگیرید یا این ترکیب‌ها را با افزودن رنگی نامتعارف به ترکیبی بدیع و چشم‌نواز تبدیل کنید.

3921

تناسب رنگ فرش و کاربری فضا

انتخاب رنگ فرش با کاربری فضای مورد نظر  ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، زمانی که قصد خرید فرش برای بخشی از خانه را دارید، حتما نظر دیگر اعضای خانواده را هم جویا شوید. برای مثال اگر می‌خواهید برای نشیمن خانه‌تان فرش خریداری کنید، ازآنجا که نشیمن بعد از آشپزخانه قلب خانه محسوب می‌شود و افراد خانواده زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند،برای انتخاب بهتر لازم است این دو سوال اساسی را قبل از انتخاب رنگ فرش مدنظر قراردهید:آیا اتاق نشیمن قلب فعالیت‌های روزانه و فضایی پویا در خانۀ شما است یا صرفا از این اتاق به عنوان مکانی برای استراحت استفاده می‌کنید؟ پاسخ به این سوال درانتخاب رنگ مناسب بسیار به شما کمک خواهد کرد.

3923

رنگ‌ها به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شوند: رنگ‌های سرد، گرم و خنثی. رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی و... فضایی فعال و گرم را برایتان تداعی می‌کنند. این رنگ‌ها برای آشپزخانه یا نشیمن مناسب هستند. رنگ‌های سرد مانند سبز کمرنگ و آبی بیشتر برای اتاق خواب‌ در نظر گرفته می‌شوند و رنگ‌های خنثی مانند سفید، بژ وخاکستری به این دلیل که می‌توانند به عنوان رنگ مکمل در کنار همه رنگ‌هاقرار گیرند، در هر دو صورت کاربرد دارند و برای همه بخش‌های خانه مناسب هستند.

ممکن است فضای اتاق رنگ فرش را به شما تحمیل کند؛ در اتاق کوچک و باریک یا اتاقی که سقف کوتاهی دارد باید کفپوشی با رنگ  خنثی به کار برد تا فضایی دلبازتر ایجاد شود. اما یک اتاق بزرگ با فرشی تیره، صمیمی‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود.

رنگ فرش علاوه برتناسب با سبک خانه باید با رنگ کف اتاق هم همخوانی داشته باشد. اگر کف اتاق‌تان تیره است، فرشی روشن می‌تواند روی آن جلوه داشته باشد. موکت و فرش‌هایی با رنگ روشن باعث می‌شوند فضای خانه بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد. پس اگر می‌خواهید اتاق نشیمن یا پذیرایی کوچک‌تان بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد، می‌توانید از تاثیر این رنگ‌ها در منزل‌تان استفاده کنید.

3925

رنگ‌های تیره، برخلاف رنگ‌های روشن، برای ایجاد فضای دنج و صمیمی مناسب هستند. بنابراین اگر می‌خواهید اتاق خواب یا فضای کنار شومینه‌تان را به محیطی دلچسب تبدیل کنید، بهترین گزینه، استفاده از این دسته از رنگ‌ها است. یک فرش ایرانی پرنقش و نگار لاکی رنگیا گلیم سنتی با ترکیب رنگ‌های گرم می‌تواند فضایی سرد را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل کند.

3927

توجه کنیدکه یک عامل بسیار مهم در طراحی فضا برای ایجاد فضایی دلنشین، برقراری توازن و تناسب میان رنگ‌ها وکمک گرفتن از رنگ‌های خنثی نظیر سفید،توسی و بژ است. درست است که برخی از ما رنگ‌های سرد و روشن را به رنگ‌های گرم و تیره ترجیح می‌دهیم و برعکس؛ ولی باید مدنظر داشته باشیم با دراولویت قرار دادن ترجیحات، بهتر است این توصیه‌ها را به کار ببندیم تاچشم ازدیدن مکرر یک فضا،به ویژه یک قسمت مهم از مبلمان که همان فرش است خسته و دلزده نشود.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند انواع درب ضدسرقت، انواع سقف کاذب، انواع نمای ساختمان مانند نمای کامپوزیت یا نمای اسپایدر، انواع پله گرد یا پله پیش ساخته، انواع دکوراسیون داخلی مانند پرده کرکره، انواع پنجره و توری پنجره مانند پنجره دو جداره و پنجره UPVC و ... و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است. شما به راحتی می‌توانید از طریق سایت ساختمون با فعالان ساختمانی در شهر یا استان خود ارتباط برقرار کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای