دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

دوربین مداربسته دید در شب چگونه کار می کند؟

logo
Sakhtemoon
دوربین مداربسته دید در شب چگونه کار می کند؟

دوربین‌های خانگی مداربسته در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. شما می توانید از قابلیت استثنایی دوربین‌های مداربسته دید در شب در کنترل خانه خود بهره‌مند شوید. برخی از دوربین‌های دید در شب قادر هستند تصاویر را حتی در فقدان نور ثبت و ضبط کنند. دوربین‌های دید در شب معمولا شامل یکی از سه نوع زیر می شوند: 1- دوربین با قابلیت تصویربرداری در نور کم، 2- دوربین حرارتی و 3- دوربین مادون قرمز؛ که در ادامه هر یک از آن ها مورد بررسی قرار می گیرند.


دوربین مداربسته دید در شب با قابلیت تصویربرداری در نور کم

دوربین‌ مداربسته دید در شب با قابلیت تصویربرداری در نور کم و با کمک تقویت کننده کار می‌کند. تقویت کننده، نور موجود در محیط را جمع کرده که بعضی اوقات نور مرئی و بعضی اوقات نور مادون قرمز است. تقویت کننده، نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این الکتریسیته خیلی کم، سپس تقویت شده و امکان تصویر یک صفحه را فراهم می‌کند.
تقویت کننده موجود در این نوع دوربین، نور موجود در محیط را برای ایجاد یک تصویر بهبود یافته، مورد استفاده قرار می‌دهد. این امر زمانی حاصل می‌شود که نور شیء به فتوکاتد تقویت کننده کیفیت تصویر برخورد کند. فتوکاتد با ماده ای فسفری رنگ که نور را به الکتریسته تبدیل می کند پوشانده می‌شود. وقتی فوتونی به مولکول فسفر برخورد کند الکترون آزاد می‌شود. این نوع دوربین برای تصویربرداری به حداقلی از نور نیازمند است. ولی با وجود یک نور حداقلی می‌تواند تصویری با کیفیت بسیار خوب تولید کند. همچنین این دوربین قابلیت تشخیص چهره را دارا می‌باشد.
از مزایای این نوع دوربین، کیفیت تصویر بالا و قابلیت تشخیص شخص و چهره است. بدیهی است یکی از نقاط ضعف دوربین های دید در شب با قابلیت تصویربرداری در نور کم، این است که به دلیل نیاز این نوع دوربین به حداقل نور برای تصویربرداری، در شرایط فقدان نور فاقد کارایی می‌باشند.

2420

دوربین مداربسته دید در شب حرارتی

دوربین‌های حرارتی بر این اصل استوارند که هر شئ میزانی حرارت تولید می‌کند که قابل نمایش توسط دوربین است. در واقع همه اشیاء از خود اشعه های مادون قرمز منتشر می کنند و این یکی از راه های انتقال حرارت است. وقتی دوربین، حرکتی را شناسایی می‌کند تصویرساز مادون قرمز، حرارت شی را به کمک رنگ‌های مخصوص به صورت تصویر نمایش می‌دهد. به این صورت که هر چه انرژی مادون قرمز ساطع شده بیشتر باشد، جسم گرمتر و هرچه این انرژی کمتر باشد، جسم سردتر است.
درون دوربین مداربسته حرارتی دید در شب تعدادی دستگاه اندازه گیری به نام میکروبلومتر وجود دارد که دما را ثبت کرده و به هر پیکسل یک رنگ مناسب اختصاص می دهند. تصویر حرارتی ایجاد شده توسط این نوع دوربین جسم سرد را با رنگ سیاه و جسم گرم را به رنگ سفید نمایش می‌دهد. نمونه‌هایی از دوربین حرارتی دید در شب در بازار وجود دارد که دارای قابلیت نمایش تصویر رنگی می‌باشند. این نوع دوربین ها، قابلیت تشخیص حرکت از فاصله دور را دارا هستند و برای تصویربرداری نیازمند وجود نور نمی‌باشند.

2425

دوربین مداربسته دید در شب مادون قرمز

تصویرپردازهای مادون قرمز با بهره بردن از حسگر حرکت یا motion detection قادر به تولید یک دوربین مداربسته مناسب برای خانه یا محل کار هستند. وقتی این نوع دوربین، حرکتی را شناسایی کند، اشعه های مادون قرمز به سمت شی ارسال شده و با اینکار شی در دوربین قابل نمایش می‌شود. این نوع دوربین قادر به نمایش اعداد، حروف و اشیاء بدون حضور نور می‌باشد. دوربین‌های دید در شب مادون قرمز، متکی به وجود نور نبوده و دارای قیمت قابل قبولی هستند. ترکیب دوربین‌های دید در شب مادون قرمز و حسگرهای حرکت، یک سیستم مداربسته عالی را برای نظارت محیط کار یا منزل در اختیار شما قرار می‌دهد.
لازم به ذکر است که اشعه مادون قرمز دارای برد کمتری نسبت به نورهای مرئی است و اکثر طیف های اشعه‌های مادون قرمز قابلیت عبور از شیشه های ضخیم را ندارند. اشعه مادون قرمز امکان تشخیص رنگ ها را برای حسگر دوربین غیرفعال می‌کند و تصاویر حاصل از روشنایی تابش اشعه مادون قرمز به صورت سیاه و سفید دیده می شوند.
یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین‌های دید در شب مادون قرمز اشباع شدن تصویر در صورت نزدیکی بیش از حد به دوربین است. دلیل این امر پرتاب نور زیاد به سمت دوربین و در نتیجه نمایش شیء به صورت کاملا روشن است. که این امر تشخیص چهره در صورت نزدیک شدن به این نوع دوربین را مختل می‌کند. البته سازوکاری برای جبران این نقص دوربین‌های مادون قرمز در نظرگرفته شده است که با تنظیم میزان IR دوربین احتمال اشباع شدن اشیا در صورت نزدیکی بیش از حد به دوربین را کاهش می‌دهد.
نقطه ضعف دیگر دوربین‌های دید در شب مادون قرمز، انعکاس متفاوت نور در مقایسه با نورهای مرئی در سطح اشیاء فلزی و شیشه‌ای است. که این امر در خواندن پلاک ایجاد اشکال می‌کند، زیرا با

تابش نور مادون قرمز به پلاک خودرو، صفحه فلزی بر اثر انعکاس امواج مادون قرمز به صورت کاملا روشن دیده می‌شود.
به دلیل محدودیت نور تولید شده توسط LED های مادون قرمز، انتشار امواج مادون قرمز نسبت به نورهای مرئی دارای برد کمتری می‌باشد. LED ها از طریق سنسور جاسازی شده در جلوی دوربین تاریک شدن محیط را تشخیص داده و LED های مادون قرمز را روشن می‌کنند.
نور تولید شده توسط این LED ها قابل مشاهده با چشم نیست اما این نور در محیط موجود می‌باشد. با این حال اگر در هنگامی که این LED ها روشن هستند به آن‌ها نگاه کنیم نقطه‌های کمرنگ نور قرمز قابل مشاهده هستند. برد مفید دوربین های دید در شب، چیزی در حدود 30 متر است که در برخی موارد ممکن است این برد کمتر از 30 متر نیز باشد.

2426

وبسایت ساختمون یک مرجع تخصصی برای نیازمندی های ساختمانی است  که شما می توانید در آن با فعالان در حوزه تجهیزات ایمنی ساختمان به خصوص دوربین های مداربسته آشنا شوید و سوالات تخصصی خود را از آن ها بپرسید. این وبسایت انواع کالاهای ساختمانی مانند انواع درب ها (درب داخلی، درب ضد سرقت و ...)، انواع نمای ساختمان (نمای کامپوزیت، نمای اسپایدر و ...)، انواع مصالح ساختمانی (ترمووود، یونولیت سقفی، شیشه دوجداره، شیشه سکوریت و ...)، انواع پله (پله پیش ساخته، پله گرد و ...)، انواع کفپوش و دیوارپوش و غیره و فعالان در این حوزه ها را به شما معرفی می کند و امکان ارتباط با آن ها را برای شما فراهم می کند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای