دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

خوردنی‌ها،غذاهای نوروزی و شام شب عید

logo
Sakhtemoon
خوردنی‌ها،غذاهای نوروزی و شام شب عید

داستان عید و لذت‌های بیشمارش برای همه ما داستانی شیرین و دوست داشتنی است. در این مقاله قصد داریم به سراغ بخش خوراکی های عید برویم، پس با ما همراه باشید.


عید با سفره‌ی هفت سینش تعریف می‌شود، با خانه تکانی، با دید و بازدید و البته با خوردنی‌های خاص و ویژه‌اش. ما برای این شماره وب سایت ساختمون تصمیم گرفتیم درباره‌ی خوشمزه‌ترین بخشش بنویسیم تا از الان دلتان برای عید غنج برود. با ما تا ته این مطلب همراه باشید. می‌خواهیم دهانتان را آب بیندازیم.

سفره‌ی پر و پیمان نوروز

ما معمولا بعد از اینکه از خانه تکانی و خرید عید فارغ شدیم، به فکر شام و خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه سوری و شب عید می‌افتیم. آخر، نوروز وقتی قشنگ‌تر و کامل‌تر می‌شود که تمام سنت‌ها کامل و بی نقص اجرا شوند. اصولا ذوق و خوشی عید در همین تدارکات است. به زبان دیگر، مزه‌ی نوروز و عید وقتی کامل زیر دندان می‌آید که خوراکی‌های و سفره‌ی عید دقیقا همانطوری مهیا و فراهم باشد که مادرها و پدرها و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما تدارک می‌دیدند. به احترام تمام آن سنت‌ها و باورها این مطلب خوشمزه را نوشتیم.​

به وقت نیم‌چاشت... در چهارشنبه سوری چه بخوریم؟

اول و معروف‌تر از همه «آجیل گهنبار» یا «آجیل هفت مغز» است. تعجب نکنید! ممکن است اسمش نا آشنا باشد، اما طعم و قیافه‌اش کاملا برای همه‌ی ما آشناست. آجیل پای ثابت سفره‌ی نوروز و تمام مقدمات و متاخراتش است. اما آجیل چهارشنبه سوری با آجیل پذیرایی‌های نوروزی توفیر دارد. این آجیل درشت دانه است و متشکل از میوه‌های خشک، نخودچی، قیسی و باسلوق، تخمه، گردو، خرما خشک، سنجد و کشمش. معمولا، آجیل چهارشنبه سوری متشکل از هفت محصول است. یعنی به انتخاب خودتان می‌توانید از بین گزینه‌های مرسوم هفت نوع را انتخاب کنید. عدد هفت نشانه‌ای از هفت ستاره‌ی اقبال و رونق است. علاوه بر این مفهوم بسیار جذاب و دل انگیز، عدد هفت نشانه‌ای از آرزوی سلامتی برای هفت عضو مهم بدن، مغز، قلب، کلیه، کبد، معده، روده و مثانه است.

3781

به وقت شام... در چهارشنبه سوری چه بخوریم؟

آش رشته را همه می‌شناسند و خیلی‌ها برای چهارشنبه سوری غذای دیگری غیر از آن نمی‎شناسند. بله! آش رشته یکی از غذاهای معروف و مرسوم برای جشن چهارشنبه سوری است. اما غذاهای مرسوم دیگری هم هستند. تابحال نام «پلو هفت رنگ» را شنیده‌اید؟ حتما قدیمی‌ترها سنت پخت این پلوی رنگی رنگی، جذاب و خوشمزه را به یاد می‌آورند. این پلو از هفت غذای رنگارنگ تشکیل می‌شود. اما لازم نیست واقعا اینهمه هزینه کنیم و هفت پلوی رنگارنگ درست کرد، فقط می‌شود با اضافه کردن مواد غذایی رنگی آن‌ها را رنگارنگ کرد، مثلا به بخشی زرشک، به بخش دیگر هویج، به بخش بعدی نخودفرنگی و این چیزها بیافزاییم و بعد از اینهمه رنگ در آخرین سه‌شنبه سال لذت ببریم.

3783

تنقلات نوروزی چه هستند؟

آجیل، میوه، شیرینی و شکلات را همه می‌دانیم. آجیل نوروز ریز دانه و معمولا شور است. قطاب، کلمپه، شیرینی نخودچی، کاک، لوز، شیرینی گردوی و بسیاری از انواع دیگر شیرینی‌های مخصوص عید هستند. هر منطقه و هر فرهنگی شیرینی‌های مخصوص خود را دارد. اما امروزه، شیرینی‌ها دیگر محدود به منطقه‌ی خاصی نیست. بلکه تبادلات فرهنگی به قدری گسترش پیدا کرده‌اید که به راحتی می‌شود در دید  و بازدیدهای عیدانه یک خانواده‌ی ترک شیرینی کردی پیدا کرد و یا در یزد شیرینی‌ شمالی را چشید. بخش جذاب ماجرا همین تنوع فرهنگی کشور عزیز ماست. عید نوروز فرصت لذت بردن از وسعت تنوع این فرهنگ‌های جذاب است. پس بد نیست، سفره‌ی عیدانه‌مان را هرچه متنوع‌تر کنیم. واقعا فکر نکنیم هزینه‌ی زیادی هم لازم است. بعضی از شیرینی‌ها بسیار راحت تهیه می‌شوند و اگر وقت و ذوقش را داشته باشیم می‌توانیم در خانه تهیه کنیم. خوشی و شیرینی عید نوروز در همین تکاپوهای قبلش نهفته است. این لذت را از خودمان دریغ نکنیم.

3785

به وقت شام... شب عید چه بخوریم؟

سبزی پلو ماهی غذای معروف شب عید است. برای طبخ این غذا افسانه‌ی جالبی نقل شده است. گفته‌اند خضرت سلیمان انگشتری داشت که با کمک آن می‌توانست دیو و پری و جن را به خدمت در آورد. از قضا، این انگشتر به دست دیوی افتاد. او خود را به شکل سلیمان درآورد و بر تخت شاهی تکیه زد. سلیمان به نزد قومش رفت اما کسی او را باور نکرد. دیو از ترس اینکه مبادا انگشتر دوباره به دست سلیمان بیفتد و او را از تخت به زیر بکشد، انگشتر را در دریا پرت کرد. سلیمان دلشکسته از قومش دور شد، در کرانه‌ی دریا سکنی گزید و مشغول ماهیگیری شد. از اقبال بلندش بود یا خواست خدا، سلیمان ماهی‌ای را صید کرد که انگشتر را بلعیده بود. او انگشتر را به انگشت کرد، به شهر بازگشت، دیو را از تخت پائین کشید و بر جایش تکیه کرد. ماهی خوردن در شب عید تمثیلی از به چنگ آوردن انگشتر با فر ایزدی، ناامید نشدن و بخت اقبال بلند است.

پیشنهاد خلاقانه و جذاب اینکه، برای مهمانی شب عید انگشتری در شکم ماهی پنهان کنید. هر که آن انگشتر در بشقابش پیدا شد یعنی بلندترین اقبال را خواهد داشت. امتحان کنیم و خاطره و شور بسازیم.

3787

اما شام عیدانه‌ی دیگری که بسیار مرسوم است، رشته پلواست. می‌گویند رشته پلو بخورید تا رشته‌ی کار دستتان بیاید. رشته پلو خوردن سنت‌های جذاب دیگری هم به همراه دارد. مثلا می‌گویند اگر مرد خانواده کار و کسبش بی‌رونق است، باید اولین کفگیر غذا را بکشد تا کارش رونق پیدا می‌کند. اگر دختر یا پسر دم بختی در خانه هست، او باید زیر دیگ غذا را روشن کند و سپس غذا را در دیس بکشد. بعد از سرو غذا هم چند رشته را بگذارید مجددا خشک شود و در کیف پول قرار دهید، مال و منال به سمتتان روانه خواهند شد.

تمام این بازی‌ها و سنت‌ها و  داستان‌سرایی‌ها عید را جذاب‌تر و شیرین‌تر می‌کنند و خاطره‌های شور انگیزی در ذهن ما ثبت می‌کنند. نوروز بهترین و پر شورترین وقت سال است. کودک درونمان را آزاد کنیم و بی‌غش و تعارف تا می‌توانیم از آن لذت ببریم و بخندیم. تمام این داستان سرایی‌ها هم برای لذت بردن بیشتر است. پس تا می‌توانیم از این داستان‌ها، تمام آماده‌سازی‌های پیش از عید و بازی‌هایش لذت ببریم، از ته دل بخندیم و از ته قلبمان خنده و شوق بیشتری برای خودمان و دیگران آرزو کنیم. سال نو پیشاپیش مبارک.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی‌های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند انواع درب ضدسرقت، انواع سقف کاذب، انواع نمای ساختمان مانند نمای کامپوزیت یا نمای اسپایدر، انواع پله گرد یا پله پیش ساخته، انواع دکوراسیون داخلی مانند پرده کرکره، انواع پنجره و توری پنجره مانند پنجره دو جداره و پنجره UPVC و ... و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است. شما به راحتی می‌توانید از طریق سایت ساختمون با فعالان ساختمانی در شهر یا استان خود ارتباط برقرار کنید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای