دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ترفندهای تمیز کردن اجاق گاز و برطرف کردن خط و خش آن

logo
Sakhtemoon
3350

یکی از قسمت‌های آشپزخانه که در معرض آلودگی و آسیب بسیاری است اجاق گاز است. اجاق گاز به علت آشپزی بر روی آن ممکن است به مواد غذایی و چربی آلوده شود. همچنین برخورد قابلمه، قاشق و ... نیز می‌تواند باعث ایجاد خط و خش بر سطح و اطراف اجاق گاز شود. به همین علت دانستن روش‌های صحیح تمیز کردن اجاق گاز می‌تواند در پاکیزه نگه داشتن آشپزخانه شما را یاری دهد. در این مطلب سایت ساختمون با ما همراه باشید تا انواع روش‌های تمیز کردن اجاق گاز و برطرف نمودن خش و خط‌هایی که بر روی آن می‌افتد را فرا گیرید.

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن اجاق گاز خود کنید لازم است که به چند نکته توجه کنید، زیرا هرکدام از این موارد می‌توانند در روند نظافت گاز تغییر ایجاد کنند.

1.  آیا اجاق گاز شما دارای ویژگی تمیز کردن خودکار است؟

2.  نوع اجاق گازتان گازی است یا برقی؟

3.  کدام قسمت‌های گاز قابلیت جدا شدن دارند؟

3352

تمیز کردن اجاق گاز: قسمت رویی

برای تمیز کردن قسمت بالایی گاز، ابتدا باید شبکه‌های آهنی روی گاز را بردارید و آن‌ها را داخل تشتی از آب گرم و صابون قرار دهید تا به این صورت تمام چربی‌ها و میکروب‌هایی که به آن‌ها آغشته شده‌اند را زدوده شود.

برای تمیز کردن پوشش‌های موجود بر روی شعله‌ها می‌توانید از گازپاک‌کن استفاده کنید. اگر تکه‌های غذای سوخته به آن‌ها چسبیده است می‌توانید با قرار دادن این قسمت‌ها به مدت 20 دقیقه در آب گرم و صابون به راحتی آن‌ها را تمیز کنید.

برای تمیز کردن صفحه رویی گاز نیز می‌توانید تنها با استفاده از یک دستمال یا اسفنج و مواد شوینده، رویه‌ی گاز را تمیز کنید.

در میان پاک‌کننده‌های طبیعی، سرکه می‌تواند تاثیری فوق‌العاده داشته باشد. این پاک کننده طبیعی نه تنها خیلی خوب تمام چربی، لکه و میکروب‌ها را از بین می‌برد بلکه به علت نداشتن مواد شیمیایی مضر به سلامتی انسان خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

3355

تمیز کردن اجاق گاز: دستگیره‌ها

آیا می‌دانستید که دستگیره‌های گاز در میان لیست ده قسمت از آلوده‌ترین بخش‌های خانه قرار دارند؟ استفاده‌ی مکرر از دستگیره‌های گاز موجب شده که این بخش کوچک از گاز خود به تنهایی به اندازه‌ی یک ظرف کشت قارچ آلوده باشد. به همین علت، هنگام تمیز کردن اجاق گاز حتما به این قسمت توجه ویژه‌ای باید داشته باشید.

در بیشتر مواقع دستگیره‌های گاز قابلیت جداسازی دارند. این قابلیت موجب شده که بتوانید آن‌ها را به راحتی در آورده و در یک ظرف مملو از سرکه یا آب گرم و صابون قرار دهید تا به طور کامل میکروب زدایی شوند. این عمل باید 20 دقیقه و هر هفته یک یا دوبار انجام گیرد. در غیر این صورت مطمئن باشید که آلودگی دسته‌ها می‌توانند خیلی راحت به غذاها و در نتیجه به بدن شما سرایت کنند.

3356

تمیز کردن اجاق گاز: حفره‌‌ی شعله‌ها

شاید حتی تمیز‌ترین و دقیق‌ترین افراد نیز این قسمت را هنگام تمیز کردن اجاق گاز خود فراموش کنند. اما شاید شما هم متوجه شده باشید که هنگامی که شعله‌ی گازتان را روشن می‌کنید گاهی تمام حفره‌هایی که باید از آن‌ها شعله بیرون بزند کار نمی‌کنند و از یک دایره قسمت‌هایی از آن خالی و بدون شعله است. دلیل این موضوع مسدود شدن حفره‌های آتش است. برای تمیز کردن این قسمت‌های فلزی که قابلیت جداسازی دارند، آنها را جدا کرده و از خرده‌های خشک شده‌ی غذا بزدایید.

برای تمیز کردن حفره‌های اجاق گاز می‌توانید از یک سنجاق قفلی یا یک مفتول فلزی نازک استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، به راحتی به تمام قسمت‌ها و حفره‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید آن‌ها را پاک کنید و از مسدود شدنشان جلوگیری کنید.

3358

مرحله نهایی تمیز کردن اجاق گاز

باید حواستان باشد که هیچ بخشی از گاز مرطوب و خیس باقی نماند. قسمت‌هایی را که داخل آب و صابون قرار داده‌اید، بگذارید تا کاملا خشک شوند. همچنین بعد از تمیز کردن رویه‌ی گاز با یک دستمال خشک نم آن را بگیرید.

در آخرین مرحله تمیز کردن اجاق گاز، برای مطمئن شدن از اینکه هیچ گونه چربی و آلودگی بر روی گاز باقی نمانده است یک حوله کاغذی را آغشته به الکل کنید و بر روی گاز بکشید. اما در این کار باید دقت بسیار داشته باشید. اول اینکه از این روش تنها هنگامی که تمام قسمت‌های گاز کاملا خشک شده‌اند استفاده کنید و قبل از روشن کردن اجاق گاز چند دقیقه صبر کنید تا الکل بپرد. زیرا ممکن است موجب اشتعال الکل شود.

3361

چگونه از شر خط و خش‌های روی گاز خلاص شویم؟

حتما شما هم متوجه خش‌هایی که بر روی بیشتر وسایل آهنی مانند گاز، یخچال، تستر، سینک و ... می‌افتند، شده‌اید. این خش‌ها موجب می‌شوند که وسایل، کهنه و از ریخت افتاده به نظر برسند. بسیاری فکر می‌کنند هیچ راهی برای خلاص شدن از دست این خش‌ها نیست اما در اشتباه هستند.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از ایجاد خش بروی سطوح فلزی اجاق گاز می توان از سرکه و یک پارچه نرم استفاده نمود. پارچه نرم از ایجاد خش و خط‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند و سرکه موجب جلا و جذابیت فلزات می‌شود. همچنین توجه به خطوط طرح فلز هنگام دستمال کشیدن مهم است. دقت داشته باشید که هنگام تمیز کردن اجاق گاز، دستمال را در مسیر خطوط موجود بر روی فلز بکشید. به این شکل، نه تنها از ایجاد خش‌های جدید جلوگیری می‌کنید، بلکه خش‌های قدیمی نیز به مرور از بین می‌روند.

اما برای از بین بردن خش‌های اجاق گاز می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین است. برای این کار پس از سرد شدن اجاق گاز، مقداری جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کنید به طوری که کمی خمیری شود. دقت کنید که ذرات جوش شیرین کاملا در آب حل شود و گلوله گلوله نگردد. سپس این مخلوط را روی سطح گاز بمالید و با یک پارچه نرم بصورت دورانی حرکت دهید. در انتها مواد باقی مانده روی سطح را با یک پارچه تمیز نمدار پاک کنید و در نهایت سطح گاز را خشک کنید.

برای از بین بردن خط و خش‌ها می‌توانید از پولیش‌های مخصوص سطوح فلزی نیز استفاده کنید. فقط دقت کنید تا مناسب ترین پولیش را با توجه به جنس اجاق گازتان انتخاب کنید. پولیش را باید با یک پارچه نرم بصورت دوارنی روی سطح فلزی اجاق گاز بکشید. بعد از اتمام، پولیش اضافی بروی سطح را با یک پارچه تمیز، بردارید و بگذارید تا چند دقیقه بماند. در نهایت سطح را کاملا تمیز و خشک کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای