دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

تاثیر جهت تابش نور خورشید در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
تاثیر جهت تابش نور خورشید در دکوراسیون داخلی

نور خورشید یکی از المان های نورپردازی به صورت طبیعی است که جهت های مختلف تابش آن در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی دارد.


تابش نور آفتاب به داخل منزل گاهی خوشایند است و گاهی نیست. بله در فصول سرد زمستانی که در بعضی مناطق سردسیر خانه گرم نمی شود رد آفتاب در خانه حرارت مطلوبی را ایجاد می کند ولی در فصول گرم تابش آفتاب خودش دردسری خواهد شد که باید راه حلی برای جلوگیری از ورود آن به خانه و در نتیجه صرف انرژی بیش تر برای خنک کردن خانه پیدا کنیم (به طور مثال یکی از انواع این راه حل ها نصب پرده های (پرده کرکره) مناسب برای کنترل میزان ورود نور خورشید به درون فضای مورد نظر است). این که بنا در چه منطقه و اقلیمی ساخته می شود بر نورگیری خانه تاثیر دارد و باید پیش از ساختن همه این مسائل در نظر گرفته شود. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی تاثیر جهتی که نور خورشید به خانه می تابد روی دکوراسیون داخلی را بررسی خواهیم کرد.

5637

تاثیر و کاربرد نور شمالی در طراحی دکوراسیون داخلی

نور شمالی مستقیم تابیده نمی شود و برای طراحی فضا هایی جهت تماشای تلویزیون و یا اتاق کار مناسب است. اگر هدف تان استفاده زیاد از نور خوشید در حالتی است که مستقیم تابیده نمی شود باید از پنجره های (پنحره UPVC) بزرگ شمالی استفاده کنید. بهتر است قسمت هایی که زیاد به کار برده نمی شوند مثل انباری و پارکینگ را در این فضا ها ساخت. زیرا اتاق هایی که رو به شمال ساخته می شوند و از این نور استفاده می کنند بهره زیادی از خورشید ندارند و صاحبان آن ها پس از گذشت مدتی افسرده خواهند شد. در مجموع این نور برای اتاق استراحت یا سرگرمی نظیر تماشای تلویزیون مناسب است.

5638

تاثیر و کاربرد نور جنوبی در طراحی دکوراسیون داخلی

نور جنوب در زمستان دارای شدت گرم کنندگی کم و در تابستان شدت گرم کنندگی زیاد می باشد. قسمت هایی از خانه که نمای جنوبی دارند شدت گرمای نور تابیده شده در آن ها در فصل زمستان کمتر از اتاق های رو به شمال است و از سوی دیگر اگر بخواهیم از پنجره هایی بزرگ تر استفاده کنیم که نور بیشتری بتابد و اتاق گرم شود، آن وقت در فصل های گرم سال مشکل خنک کردن اتاق را خواهیم داشت. نور جنوبی به دلیل ایجاد سایه و انعکاس برای قرار دادن اشیا در مقابل آن مناسب است. اگر از انعکاس های این نور به درستی استفاده شود و اشیا مناسب در برابر آن قرار گیرند این نور باعث ایجاد حس شادی خواهد شد. نور گیری از جنوب برای اتاق نشیمن که امکان به کار گیری احجام مختلف برای خلق مناظر زیبا در دکوراسیون داخلی وجود دارد مناسب خواهد بود.

5639

تاثیر و کاربرد نور شرق در طراحی دکوراسیون داخلی

اشعه های نور شرق که همان نور صبحگاهی است و با طلوع خورشید پیدا می شود خنک و ضعیف است. این نور مناسب ترین نور برای بیداری از خواب است. لذا اتاق خواب هایی که در برابر این نور ساخته می شوند فضایی دنج و دل انگیز خواهند بود. این نور برای صرف صبحانه هم مناسب است. پس بد نیست اگر آشپزخانه هم رو به این نور ساخته شود. از آن جایی که این نور هم قابلیت ایجاد سایه در اطراف اجسام دارد می توان از آن برای تزیین خانه استفاده کاربردی کرد. علاوه بر استفاده در اتاق خواب و آشپزخانه این نور برای بکارگیری در اتاق های مطالعه هم مناسب است.

5640

تاثیر و کاربرد نور غرب در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ دیوار هایی که در معرض نور غرب قرار می گیرند با اهمیت است. این نور روی دیوار های سفید به رنگ زرد و روی دیوار های بتنی به رنگ نارنجی می درخشد. می شود از ترکیب این ها در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد. نور غرب هم کم جان است و هم حرارت کمتری دارد. استفاده از فضا های رنگی مختلف که در معرض این نور قرار می گیرد می تواند موجب ایجاد طرح های خارق العاده و خاص شود.

5641

تاثیر و کاربرد نور عمودی در طراحی دکوراسیون داخلی

این نور که از طریق پنجره های سقفی تابیده می شود تنها برای فضا هایی قابل استفاده است که بالای سر شان خالی باشد. مثلا خانه هایی که در طبقه آخر ساختمان ها وجود دارند می توانند با تعبیه پنجره های مناسب (درون سقف و یا سقف کاذب) از نور عمودی استفاده کنند. اگر ساختمانی طوری ساخته شده که نور خیلی به آن راه ندارد و همین موضوع باعث ایجاد فضا های تاریک شده است، در صورتی که امکان ایجاد پنجره های سقفی وجود داشته باشد می توان از نور واقعی خورشید به نحو مطلوب استفاده کرد. تابش این نور بر اشیا و دیوار ها فضایی شاد و سرزنده ایجاد خواهد کرد.

5643

سایه و نیم سایه در طراحی دکوراسیون داخلی

علاوه بر کاربرد نور باید به کاربرد سایه و نیم سایه هم در طراحی دکوراسیون داخلی توجه کرد. سایه باعث می شود که اجزا به وضوح دیده شوند که این ویژگی برای محیط داخلی خانه نیاز است. نیم سایه هم باعث ایجاد محیطی مبهم می شود که ممکن است فضا را کمی عجیب کند. بنابراین استفاده درست از سایه و نیم سایه می تواند در کنار هم باعث ایجاد دکوراسیونی خاص با طراحی منحصر به فرد شود. البته بایستی به این موضوعات در کنار هم توجه شود و هیچ کدام از نظر دور نمانند.

5642
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای