دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

باید ها و نباید های انتخاب فرش و موکت راه پله

logo
Sakhtemoon
باید ها و نباید های انتخاب فرش و موکت راه پله

راه پله هر ساختمان یکی از قسمت های پر استفاده و خطرناک آن است و می توان با استفاده از موکت ها و فرش ها تا حد چشم گیری این خطرات را کم کرد.


فرش و موکت راه پله های خانه همیشه جزو مواردی هستند که نیازمند بررسی و انتخاب اصولی و حرفه ای می باشند. توجه به زیبایی در کنار یکی از فضاهای پر تردد قرار داشتن و همچنین الزام حفظ ایمنی برای افرادی که قصد عبور و مرور از طریق راه پله ‌ها (پله گرد) را دارند، گزینه هایی هستند که در انتخاب فرش و یا موکت باید در نظر گرفته شوند. ما در این مقاله وبسایت ساختمون به نکات وشرایط لازم برای انتخاب فرش و موکت راه پله ها اشاره می کنیم.

5191

چه مواردی در انتخاب فرش و موکت راه پله جزء الزامات اصلی هستند؟

باید به این نکته توجه داشت که فرش و یا موکت های معمولی به طور کلی و صرفا از لحاظ کاربرد، دوام و کیفیت بالای فرش یا موکت انتخابی، ضخامت مناسب، امکان نصب آسان و ایمن فرش و موکت مورد نظر از اولویت هایی هستند که باید حتما در انتخاب و خرید این محصول لحاظ شوند. 

دوام و کیفیت فرش و موکت راه پله

به علت قرار گیری موکت و فرش راه پله ها در مسیر پر تردد و همچنین موقعیت آن ها (خم شدن فرش و موکت در لبه ها در صورتی که به صورت یکدست نصب شده باشند و یا لبه های آن ها در صورتی که به صورت بخش بخش بر روی هر پله قرار گرفته باشند) رعایت این ویژگی برای آن ها از اولویت هایی است که باید در نظر داشت. وضعیت و ساختار راه پله ها نسبت به یک سطح صاف و یکدست، سبب می شود که موکت و فرش روی آن ها بیشتر در معرض فرسایش قرار بگیرند، بنابراین کیفیت و دوام این محصولات برای داشتن طول عمر مفید و حفظ نما در مرور زمان، اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین کیفیت مناسب موکت و فرش پله ها، نیاز شما را به تعویض آن به نسبت نمونه های کم کیفیت، کاهش می دهد و می توان گفت هزینه تعویض را کاهش می دهد. معمولا جنس فرش و موکت های مخصوص راه پله از مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر و یا درصد بالایی از آن ها در ساختار خود است، همچنین پشم نیز یکی از مواد اولیه مناسب برای این محصولات محسوب می شود. این مواد در عین ظاهر قابل قبول، استهلاک کمتری دارند.

5194

ضخامت مناسب فرش و موکت راه پله

توصیه می شود برای انتخاب فرش و موکت برای راه پله ها، از نمونه هایی با ضخامت کم استفاده کرد. به این علت که کمترین میزان تفاوت ارتفاع را با سطح پله ها داشته باشند. تفاوت ناشی از ضخامت بسیار زیاد موکت و یا فرش، امکان گیر کردن پای افراد و سقوط و آسیب دیدن آن ها را بالا می برد و همچنین برای نصب و ثابت نگه داشتن موکت و فرش بر روی راه پله ها، ممکن است دچار مشکل شوید. این کمبود ضخامت باعث می شود بتوانید به خوبی گوشه های راه پله را از این طریق پوشش دهید و لبه های فرش و موکت در اثر عبور و مرور برنگردند. البته نباید کم بودن ضخامت موکت و فرش مورد نظر شما در حدی باشد که کیفیت و طول عمر آن را تحت تاثیر قرار دهد.

5195

نصب اصولی فرش و موکت برای رعایت ایمنی راه پله

یکی از دلایل استفاده کردن موکت و فرش برای راه پله، افزایش ایمنی افراد و جلوگیری از لیز خوردن افراد بر روی آن است، بنابراین باید با نصب اصولی آن ها، این ایمنی را نیز می توان به وجود بیاورد.

استفاده از میله برای اتصال فرش یا موکت با کف پله ها در محل خم شدگی و یا به اصطلاح خیز پله، از مواردی است که به تثبیت وضعیت پوشش پله ها کمک زیادی می کند. جنس این میله ها معمولا از فلز است و استحکام کافی برای ثابت نگه داشتن فرش و موکت روی پله ها را دارد.

5200

از نظر ظاهری فرش و موکت راه پله ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

ابعاد مناسب فرش و موکت راه پله

نکته کلی که در مورد فرش و موکت راه پله وجود دارد، عدم تجاوز عرض آن ها از عرض پله ها است. نمونه های مختلفی وجود دارد که فرش کاملا اندازه پهنای پله بوده و یا باریک تر از آن بوده است، اما در هیچ کدام، این اندازه بزرگ تر از عرض پله های مذکور نبوده است. انتخاب اندازه عرض فرش به مواردی مانند عرض راه پله، ارتفاع، رنگ، ساختار و فرم آن بستگی دارد. در مورد موکت ها نیز معمولا در صورت انتخاب آن ها برای پوشش سازه مورد نظر، تمام سطح پله ها پوشانده می شوند. معمولا فرش و یا موکت روی راه پله پس از آخرین پله پایینی یا روی لبه و یا روی بخش عمودی و پایه به پایان می رسد، که این امر در مورد قسمت بالایی آن دارای محدودیت خاصی نمی باشد.

5201

رنگ و طرح فرش و موکت راه پله

در صورت استفاده از فرش و موکت هایی با طرح ساده، تنها تناسب آن با رنگ راه پله، کفپوش ها (کفپوس اپوکسی)، سقف (سقف کاذب)، دیوار ها و دکوراسیون کلی فضا اهمیت دارد، اما در مورد نمونه های طرح دار نیاز به دقت بیشتری است. تناسب الگو ها و طرح فرش و موکت مخصوص پله ها با الگو های فرش فضایی که راه پله در آن قرار دارد، اهمیت ویژه ای دارد. موکت و فرش انتخابی شما به عنوان یک المان الگو دار و طرح دار جدیدی است که به دکوراسیون خانه تا اضافه می کنید، از این رو تناسب آن با بقیه فضا، المان ها و نمای کلی اهمیت زیادی دارد. این طرح ها و الگو ها باید متناسب با فرم و ساختار راه پله باشند و نمای نهایی پس از نصب، زیبایی خود را با وجود بخش بخش بودن و یا خم شدن های متوالی در راستای پله ها، حفظ نماید. پیشنهاد می شود رنگ فرش و موکت پله ها ترجیحا از رنگ هایی روشن باشد که باعث نشود راه پله باریک به نظر برسد. البته این موضوع می تواند با توجه به فضا های مختلف، متفاوت باشد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای