دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایده های کاربردی برای طراحی اتاق خواب

logo
Sakhtemoon
ایده های کاربردی برای طراحی اتاق خواب

اتاق خواب یکی از فضاهای پرکاربرد و مهم خانه است و طراحی اتاق خواب نیازمند لحاظ کردن فاکتورهای متعددی است. برای آشنایی با این اصول طراحی با ما همراه باشید.


طراحی اتاق خواب بدون در نظر گرفتن جنبه های معماری و ساختاری به موارد  متعددی از جمله تعداد افرادی که از آن برای استراحت استفاده می کنند، بازه سنی افراد، میزان و حجم وسایلی که می خواهید در اتاق نگه داری کنید و همچنین علایق شخصی صاحب اتاق و تم کلی خانه نیز بستگی دارد.

ماهیت اتاق خواب متفاوت و منحصر به فرد است. این فضا باید راحتی و آرامش را برای صاحب اتاق فراهم کند و فضای خصوصی مورد نظر را در اختیار وی قرار دهد. در این مقاله ساختمون می توانید ایده هایی برای طراحی اتاق خواب را مشاهده کنید.

اصول طراحی اتاق خواب

در قدم اول و قبل از پیاده سازی هر ایده برای طراحی اتاق خوابتان به مواردی مانند تناسب بین حجم اقلام ضروری اتاق (کمد، میز، تخت و ...) با فضای اتاق، تناسب بین وسایل با هم و میزان کاربرد مورد انتظارتان از فضای اتاق توجه کنید. این مسئله می تواند کمک زیادی در انتخاب و جهت دهی مواردی که در اتاق خواب قابل اجرا هستند داشته باشد.

4106

برای هر ایده طراحی اتاق خواب اولین و مهمترین نکته، توجه به متراژ اتاق خواب و میزان فضای مفید آن است. باید بین استفاده از فضای موجود و خلوتی مورد انتظارتان تعادل برقرار کنید. باید توجه داشته باشید شلوغی بیش از حد اتاق سبب کلافه شدن و تنش افرادی که در اتاق قرار می گیرند می شود.

اگر اتاق مورد نظر دارای فضای کم و محدودی است، می توانید از تخت های دیواری، تاشو و کمجا استفاده کنید. کمدهای توکار نیز می توانند به نظم بخشی اتاق تان کمک زیادی کنند. سعی کنید تا جای ممکن فضای خالی بلااستفاده ایجاد نکنید. استفاده از قفسه بندی و شلف های دیواری گزینه مناسبی برای سازماندهی اتاق خواب خواهند بود و بسیار کاربردی اند. از فضای زیر تخت  و یا میز آرایشی و مطالعه تان غافل نشوید. قرار دادن باکس های نگه داری وسایل و کشوهای تکه ای گزینه ای مناسب برای استفاده حداکثری از این فضاها برای نگه داری وسایل تان است.

میز کار و مطالعه نیز گزینه ای جذاب و کاربردی است. محل قرارگیری این میز می تواند در کنج اتاق، کنار تخت خواب و در مواردی جزئی از ساختار تخت خواب باشد که در تخت های طراحی شده برای نوجوانان بیشتر به چشم می خورد.

فضای بالای میز کار نیز می تواند محل مناسبی برای قرار دادن شلف باشد. این شلف ها می توانند مانند یک کتابخانه کوچک عمل کنند و یا محل مناسبی برای قرار دادن مجسمه، گیاهان تزئینی و اکسسوری های مورد علاقه تان باشند.

4104

ورپردازی های امروزی در اکثر ایده های طراحی اتاق خواب از حالت متمرکز خارج شده است و دارای تنوع و خلاقیت های اعمال شده فراوانی است. تنوع در وسایل نوردهی، رنگ نور و محل های قرار گیری آن، همگی پتانسیل زیادی برای اعمال خلاقیت و سلیقه شخصی شماست.

برای اتاق خواب مستر، قرار دادن دو آباژور رومیزی روی میزهای کنار تخت و یانمونه های پایه دار با نور ملایم علاوه بر کاربردی که در مطالعه قبل از خواب دارد، تمرکز بیننده را به سمت تخت شما جلب می کند و نمای جالبی ایجاد می کند. برای اتاق نوجوانان استفاده از ریسه های دیواری، آباژورهای پایه دار فانتزی و چراغ های دیواری نیز جلوه زیادی ایجاد می کنند.

رنگ اتاق خواب نیز یکی از مسائل مهم به حساب می آید. امروزه با تنوع بسیار بالای دیوارپوش ها و رنگ های موجود در بازار، تقریبا همه سلیقه و سبک دکوراسیون های مورد انتظار پوشش داده می شوند.

نکته مهم، تناسب بین طرح دیوار پوش با اندازه اتاق، میزان شلوغی آن وتم دکوراسیون آن است. اگر خواستار اتاق خوابی خلوت و مینیمال هستید، سراغ طرح های غیر شلوغ با کمترین تعداد رنگ و روشن ترین و ملایم ترین رنگ ها بروید. از طرح های شلوغ، برجسته و یا سه بعدی دیوارپوش ها برا ی اتاق های بزرگ تر مانند اتاق خواب مستر که کاربرد محدودتری دارند استفاده کنید.

نوع رنگ دیوار می تواند بر حسب سلیقه، بازه سنی و ... رنگ های ملایم و یا تند و انرژی بخش را در بربگیرد.

4108

روتختی را فراموش نکنید. روتختی علاوه بر نقش پوششی خود، می تواند نقطه عطف و تمرکز اتاق خواب شما باشد و به تنهایی تم اصلی اتاق خواب شما را ایجاد کند و یا تغییر دهد. معمولا برای اتاق خواب والدین از روتختی های شکیل با رنگ های کلاسیک استفاده می شود و روتختی اتاق کودکان و نوجوانان شامل طرح های فانتزی و کاراکتری، رنگ های شاد و خیره کننده است اما تمامی این موارد به سلیقه شخصی صاحب اتاق بستگی دارد و می تواند متفاوت باشد.

پرده ها نیز گزینه وسوسه انگیزی اند. تناسب بین روتختی و پرده های اتاق می تواند نمای اتاق شما را منحصر به فرد و دیدنی کند. معمولا برای فصول گرم تر از پرده های نازک تر و برای فصول سرد از پرده های ضخیم تر با جنس های سنگین تر استفاده می شود.

آینه نیز یکی از موارد ضروری اتاق خواب به شمار می آید. می توانید آیینه را به صورت رومیزی، تکیه داده شده به دیوار و یا متصل شده به دیوار در ارتفاع دلخواه به کار ببرید. آیینه های سراسری نیز گزینه جسورانه ای خواهند بود.این آیینه ها عملا یک وجه دیوار شما را در بر می گیرند و علاوه بر این، خطای بصری منحصر به فردی ایجاد می کنند که حجم اتاق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

4110

آخرین مورد نیز اکسسوری ها و وسایل تزئینی است. اکسسوری ها را فراموش نکنید! گلدان های کوچک و فانتزی، کوسن های روی تخت و بالشتک هایی که روی زمین قرار می گیرند، قاب عکس های دیواری و یا رومیزی و ... همه و همه می توانند گزینه های خلاقانه برای نمادهی به اتاق شما باشند. می توانید با توجه به فصلی که در آن هستید، سلیقه و علاقه مندی های شخصی از نمونه های متنوع این اکسسوری ها استفاده کنید.

انتخاب رنگ، بافت و تم این وسایل نیز باید به باقی موارد موجود در اتاق و تم کلی اتاق خواب شما باشد تا ترکیب نهایی خیره کننده و زیبایی ایجاد کند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و درب داخلی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای