دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ایده‌های خلاقانه برای طراحی تراس و بالکن

logo
Sakhtemoon
ایده‌های خلاقانه برای طراحی تراس و بالکن

طراحی تراس و بالکن در آپارتمان های امروزی و استفاده از گیاهان در آن، نقش مهمی در زیباسازی محیط زندگیمان دارد. به همین منظور به این موضوع پرداخته‌ ایم.


این روزها همه آپارتمان‌نشین شده‌اند و خانه‌های شخصی حیاط‌دار روزبه‌روز نایاب‌ترمی شوند. در پی این تغییربنیادی، از داشتن فضای بیرونی شخصی که بتوانیم براساس سلیقه‌مان تزئینش کرده و جزئیات دلخواه‌مان را به آن اضافه کنیم، محروم شده‌ایم.   اما بالکن‌ها می‌توانند تا حدودی این کمبود را جبران کنند. با طراحی تراس و بالکن براساس ایده‌های خلاقانه و اضافه کردن وسایل شخصی، می‌توانیم این بخش از خانه را به کنجی دلنشین برای خود و اعضای خانواده‌مان تبدیل کنیم. به همین دلیل این مطلب در سایت ساختمون را به چند ایدۀ خلاقانه برای طراحی تراس و بالکن اختصاص دادیم.

چند نکتۀ کاربردی در طراحی تراس و بالکن

خودتان بسازید:.سعی کنید برای طراحی تراس و بالکن و تبدیل آن به گوشه دوست‌داشتنی و دلخواه،‌طرحی در نظر داشته باشید و با وسایل در دسترس و اعمال تغییراتی در آنها هر آنچه که دوست دارید را بسازید. مثلا کتابخانه یا قفسه قدیمی چوبی یا فلزی‌ را رنگ‌آمیزی کرده و از آن به عنوان محلی برای قرار دادن گلدان‌ها استفاده کنید. تخت یا نیمکت چوبی گوشه بالکن و حتی جعبه‌های گل و گیاه را به همین ترتیب می‌توانید با چند تکه چوب بسازید. میز و صندلی‌های قدیمی آشپزخانه را هم می‌توانید با رنگ‌آمیزی جدید در بالکن‌ قرار دهید. برای این منظور سعی کنید از رنگ‌های زنده مانند زرد و فیروزه‌ای استفاده کنید که جلوه متفاوتی به فضا می‌دهند. حتی می‌توانید هر کدام از صندلی‌ها و میز را به رنگ متفاوتی رنگ‌آمیزی کنیدو یا از کوسن‌ها و تشکچه‌های رنگارنگ استفاده کنید‌که این ترکیب در کنار جعبه‌های گل و گلدان‌های متعدد فضای شاداب و رنگارنگ شهرهای ساحلی کنار دریا را به بالکن‌تان می‌بخشد. به این ترتیب گوشه زیبایی برای صبحانه‌خوری آخر هفته و روزهای تعطیل در خانه‌ خواهید داشت. علاوه بر این، با تکه‌ای چوب محکم و طناب ضخیم و کمی ذوق و حوصله می‌توانید در بالکن‌تان تاب بسازید.

3876

تمام فضاهای قابل استفاده را شناسایی کنید:در طراحی تراس و بالکن بسیار مهم است که تمام فضاهای قابل استفاده را شناسایی کنید؛ فضاهایی مانندسقف، دیوارها، لبه‌ها و نرده‌ها. شناسایی این بخش‌ها کمک‌تان می‌کند طرح مورد نظر برای بالکن‌تان را اجرا کنید و از فضاهای موجود بهینه استفاده کنید.این موضوع به‌خصوص برای بالکن‌های کوچک اهمیت زیادی دارد. برای مثال، اگربالکن شما دیوار ندارد، طرح ایجاد باغچه دیواری منتفی است و بهتر است از فضاهای دیگر مانند نرده‌ها برای نصب جعبه‌های گل استفاده کنید. یا اگر بالکن کوچکی دارید بهتر است از ظرفیت سقف یا دیوارها برای تزیینات استفاده کنید.

شخصی‌سازی کنید: این نکته را در طراحی تراس و بالکن در نظر داشته باشید و وسایل و خرده‌ریزهای شخصی‌‌تان را برای تزئین خلاقانه استفاده کنید. وسایلی مانند پتو و کوسن و گلیم، خرده‌ریزهایی از قبیل میوه کاج، گلدان‌های رنگی کوچک و صندلی راحتی، سبدهای حصیری و حتی دست‌سازه‌های خودتان مانند اوریگامی و رومیزی‌های قلاب‌بافی و .... برای مثال اگر بالکن‌تان انقدر کوچک است که جایی برای گذاشتن میز و صندلی و تخت در آن وجود ندارد، می‌توانیدکف بالکن را با گلیم فرش کنید و روی آن را پر از بالشتک‌های رنگی در اندازه‌های مختلف  و اگر سلیقه مینیمال دارید از تشکچه‌ها و بالشتک‌های یک رنگ، کنید.

3878

از نورپردازی غافل نشوید:  نورپردازی در طراحی تراس و بالکن عرصه‌ای است که به خوبی می‌توانید ایده‌های خلاقانه‌ای را اجرا کنید. ایده‌هایی خلاقانه‌ که با وسایل ساده‌ای که در فروشگاه‌ها با قیمت ارزان در دسترس هستند، قابل اجرا هستند: انواع فانوس‌های فانتزی، ریسه‌ها، روشنایی‌های کاغذی، شمع و آباژور. مثلا چند فانوس با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توانید در گوشه‌ای قرار دهید یا چندین شیشه خالی مربارا با رشته‌های ریسه پر کنید و شیشه‌ها را با کنف تزیین کنید که ظاهر روستایی به بالکن‌تان می‌بخشد. ریسه‌ها را می‌توانید لابه‌لای گلدان‌ها قرار دهید. روشنایی‌های کاغذی‌ که به تعداد زیاد از سقف آویزان شده‌اند اگر با کوسن‌های یکرنگ و ساده کف و گلدان‌های سفید همراه شوند، تداعی‌کنندۀ فضاهای ژاپنی خواهند بود.

3880

براساس مد روز طراحی نکنید: بالکن جایی است در امتداد خانه و محلی است که دوست دارید اوقات زیادی در آن بگذرانید، بنابراین در طراحی تراس و بالکن به این موضوع توجه کنید که واقعا چه نوع دکوراسیونی را دوست دارید و تمایل دارید چه نوع وسایلی دائما جلوی چشمتان باشند. اگر براساس مد روز بالکن‌تان را طراحی کنید علاوه بر اینکه هزینه زیادی را باید صرف این کار کنید ممکن است بعد از مدت کوتاهی خسته‌تان کند.

طراحی تراس و بالکن به عنوان یک باغ خانگی

امروزه بسیاری از ما از داشتن باغچه محرومیم. اما بالکن‌ آپارتمان‌مان را می‌توانیم با کمی ذوق وسلیقه به باغی کوچک تبدیل کنیم. اولین نکته‌ای که در طراحی تراس و بالکن در جهت تبدیل به باغچه باید در نظر گرفت، این‌ست که بهتر است بیشتر باغچه بالکنی‌مان را به گیاهان خانگی همیشه سبز اختصاص دهیم. این نوع گیاهان نیاز به رسیدگی زیادی ندارند که این با زندگی پرمشغله شهری هماهنگ تر است. نکته دیگر در این باره این‌‌ست که اگر فضای بالکن کوچکی دارید، قرار دادن گیاهان مختلف از یک رنگ و یا یک نوع در کنار هم می‌تواند به بزرگ نشان دادن فضا کمک کند.

باغچه‌های دیواری و گلدان‌های آویز سقفی برای بالکن‌های کوچک که فضایی برای قرار دادن گلدان ندارند،گزینه مناسبی است.حتی در صورتی که بالکن شما یک دیوار کوچک داشته باشد می‌توانید انواع گلدان‌هایی که در بازار برای این منظور وجود دارند تهیه کرده و باغچه دیواری خودتان را بسازید. برای استفاده بهینه از فضای بالکن‌تان گلدان‌های آویز سقفی را فراموش نکنید. آنها در کنار باغچه دیواری جلوه باغ کوچک بهشتی را برایتان فراهم می‌کنند، بخصوص اگر در آنها گیاهان رونده مانند پتوس بکارید. از گلدان‌های آویز سقفی می‌توان برای محصور کردن بالکن هم بهره برد و فضای بالکن را از دیدرس همسایگان دور نگه داشت.

3883

از گل‌کاری هم در طراحی تراس و بالکن غافل نشوید. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم می‌توانید از انواع قفسه‌های چوبی و فلزی برای قرار دادن جعبه‌های گل استفاده کنید. روش دیگر، نصب پایه‌های فلزی به دیوار برای قرار دادن گلدان‌ها و یا استفاده از گلدان‌هایی است که به لبه بالکن‌ متصل می‌شوند. پیشنهاد ما ترکیبی از گیاهان سبز و گل‌ها برای بالکن است. اگر حوصله و وقت کافی هم دارید می‌توانید از فضای بالکن برای سبزی‌کاری هم استفاده کنید. گوجه‌فرنگی‌های کوچک رنگی، ریحان و آویشن می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع پرده کرکره ای، شید و زبرا)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای