دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان

آشنایی با انواع مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مصالح ساختمانی برای نمای ساختمان

مصالح ساختمانی گوناگونی از قبیل آجر، سنگ، چوب و شیشه برای نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها جلوه خاصی به ساختمان ها می بخشند.


نمای ساختمان همیشه یکی از مهم ترین و اساسی ترین المان های ظاهر بیرونی یک ساختمان بوده است. مصالح مختلف و متنوعی از گذشته تا کنون برای ساخت و ایجاد نمای ساختمان ها به کار می روند. برخی از این مصالح برای ساخت نمای ساختمان ها به مرور کنار گذاشته شدند و انواع دیگری هنوز جایگاه خود را دارند، بعضی از آن ها نیز مختص به شرایط منطقه ای یا آب و هوایی خاصی هستند. تنوع مصالح مربوط به نمای ساختمان نسبت به گذشته بیشتر شده است و علاوه بر این، طراحان نمای خارجی با ترکیب و به کارگیری مصالح ساختمانی قدیمی و جدید مختلف، خود را به چالش کشیده و نما های طراحی شده زیبا و متفاوتی ارائه می دهند. نتیجه کار نما های ساختمانی بسیار زیبا و متنوعی است که بعضی از آن ها از ترکیب مصالح ساختمانی رایج به وجود آمده اند و با این وجود، در نوع خود بی نظیر و چشم نواز می باشند. متریال و مصالح مصرفی در نما برای بخش های داخلی ساختمان از قبیل پارتیشن بندی، سقف کاذب، پله ها و موارد دیگر نیز قابل استفاده می باشند. در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید با برخی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی برای ساخت نما و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

4973

نمای ساختمان سنگی، نمایی به قدمت تاریخ

نمای سنگی بدون شک یکی از جذاب ترین و خیره کننده ترین نما های ساختمانی را به خود اختصاص داده است. جلوه و شکوه قطعات سنگی، زیبایی نمای بیرونی ساختمان را چندین برابر کرده و نظر بیننده را در اولین برخورد به خود جلب می کند. این نوع نما به علت پیشرفت ماشین آلات و آسان تر شدن شرایط استخراج، فرآوری، حمل و نقل سنگ، بیشتر در دسترس است و به علت طرفداران زیادی که دارد، همچنان جزو نما های پرطرفدار محسوب می شود. سنگ های متنوعی برای نمای ساختمان به کار می روند که باید با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی، گزینه متناسب برای نمای بیرونی انتخاب شود.

به صورت کلی و با چشم پوشی از سایر ویژگی های خاص سنگ های نما، باید مقاومت در برابر عوامل محیطی، استحکام و ماندگاری، طول عمر مفید و ثبات کافی را داشته باشند. سنگ های نما معمولا وزن زیادی دارند و از این رو امکان نصب اصولی و ایمن این مصالح بر روی سطح بیرونی ساختمان، اهمیت زیادی دارد. تنوع رنگ و بافت این سنگ ها بسیار بالا است و در ابعاد و قطعات مختلف، پاسخگوی هر نوع سبک معماری از کلاسیک تا مدرن و موارد دیگر خواهد بود.

سنگ به نسبت سایر گزینه ها، جزو مصالح ساختمانی گرانقیمت برای نما محسوب می شود اما ویژگی های منفی مانند افزایش بار کلی ساختمان، امکان سقوط در صورت بروز حوادث مختلف و کاهش جلوه و نما به مرور زمان و در اثر بارش باران اسیدی و یا تابش نور را نیز دارد. محدودیت های دمای محیطی (کمتر از 5- درجه بودن) و جرم پذیر بودن نیز از محدودیت ها و معایب دیگر این نما به شمار می رود. در حال حاضر سنگ های تراورتن، مرمریت، مرمر، گرانیت و نمونه های دیگری برای نما به کار می روند که سنگ تراورتن جزو یکی از رایج ترین و پر طرفدارترین گزینه ها برای ساخت جلوه ظاهری ساختمان به شمار می رود. نمونه سنگ های مصنوعی نیز توانسته اند در بازه زمانی کمی که از زمان ارائه شان می گذرد، جایگاه خود را در بین مصالح سنگی نمای ساختمان حفظ کنند و جزو رقبای اصلی نمای سنگی به شمار می روند.

4975

نمای ساختمان آجری، قدیمی اما همچنان رایج

آجر یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی برای نما در ساختمان به شمار می رود. سهولت استفاده، در دسترس بودن و راحتی حمل و نقل، از مهم ترین ویژگی های مثبتی است که آجر را برای نمای ساختمان های شهری تا این حد متداول کرده است. آجر به کار رفته در نمای ساختمان های امروزی " آجر نسوز" است که مخصوص استفاده در نمای بیرونی است و با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان، برای اتصال آجر ها به جای استفاده از ملات، از سیستم خشک استفاده می شود که مقاومت و راحتی اجرا را افزایش داده است. در این روش اجرا از تجهیزاتی فلزی مانند ریل استفاده می شود و در ادامه قطعات آجری بر روی هم قرار گرفته و ثابت می شوند. از ویژگی های این مصالح ساختمانی می توان به امکان اعمال تنوع چیدمان، ثبات رنگ، عایق سرما و گرما بودن به علت ضریب انتقال پایین، عایق صوتی بودن، امکان ترمیم بخش های خراب شده، مقاومت در برابر شرایط محیطی اشاره کرد.

4977

نمای ساختمان چوبی، زیبایی از دل طبیعت

متریال چوب نوعی دیگر از مصالح ساختمانی می باشد که برای نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این مدل جزء نما های زیبا برای ساختمان محسوب می شود که تا پیش از این، به علت وابستگی بالا به شرایط محیطی، در نواحی محدودی به کار برده می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به نیاز بازار، چوب های ترمووود توانسته اند این نیاز و تقاضا را برآورده کنند. چوب های ترمووود به علت نحوه فراوری (سیستم حرارت دهی یا دمای بالا و خاص و سپس کاهش حرارت) دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به شرایط محیطی مختلف هستند و گزینه مناسبی برای نمای ساختمانی به شمار می روند. از ویژگی های این محصول منحصر به فرد می توان به وزن بسیار کم نسبت به مصالح دیگر، آسیب محیطی کم در صورت بروز حوادث مختلف، تنوع بالا در رنگ و طرح، مقاومت در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت و در نهایت نصب آسان و سریع آن اشاره کرد.

4984

نمای ساختمان شیشه ای، امضای طراحی های مدرن

استفاده شیشه به عنوان مصالح ساختمانی برای نما، یکی از رایج ترین گزینه ها در طراحی ساختمان های مدرن، آسمان خراش ها و برج ها محسوب شده می شود. در گذشته از شیشه تنها برای پنجره ها (پنجره UPVC) استفاده می شد و استفاده از آن به عنوان نمای ساختمان، گزینه رایج و مطلوبی نبود اما امروزه با وجود شیشه های مختلفی مانند سکوریت و ضد ضربه، این محصول توانست موانع مختلف را کنار بزند و جزو اولین گزینه ها برای ساختمان هایی با نمای مدرن باشد.

از ویژگی های مثبت این محصول برای نمای ساختمان می توان به امکان سفارش در ابعاد مختلف، تنوع بالای رنگ، فرم و طرح، امکان سفارش فرم دلخواه، کاهش وزن نهایی ساختمان، مقاومت در برابر شرایط فرسایشی محیطی و کاهش مصرف انرژی برای روشنایی داخل ساختمان اشاره کرد. البته مدل شیشه ای دارای معایبی مانند عبور گرما، سرما و جذب آلودگی هوا نیز است که در نمونه های دوجداره و دارای فناوری نانو، این مشکلات تا حدودی رفع شده اند.

4981

نمای ساختمان سیمانی، پرطرفدار و مقاوم ترین گزینه

نمای سیمانی از مصالح ساختمانی رایج انبوه سازان برای نما به شمار می رود، مقاومت بسیار بالای این محصول و متعاقبا افزایش مقاومت ساختمان، از اولین مزایای انتخاب آن است. این محصول جزو مصالح ترکیبی است که در هر منطقه ای در دسترس و قابل اجرا می باشد. محصول ذکر شده امروزه به علت خلاقیت در نحوه به کار گیری و افزایش تنوع رنگ و بافت نسبت به گذشته، توانسته توجه های زیادی را به خود جلب کند. از ویژگی های مثبت آن برای نمای ساختمان می توان به مقاومت بسیار بالا، طول عمر چشم گیر و سرعت اجرای بالا و از ویژگی های منفی مدل سیمانی می توان به امکان ترک برداشتن و پوسته پوسته شدن در صورت عدم اجرای درست، جرم پذیری سطح نما و افزایش وزن ساختمان اشاره کرد. در نهایت با وجود رایج بودن این مصالح ساختمانی، توجه به اقیلم مورد نظر، بافت رایج و سبک های نمای رایج در منطقه، توجه به ایمنی محیط در صورت بروز حوادث مختلف و در نهایت ضوابط ساختمان سازی، اهمیت زیادی در انتخاب گزینه مناسب دارد.

4983
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
تورج (ادمین) ۱۱-۱۲-۹۷ ساعت ۱۵:۹

سلام.... باعث خوشحالیه واقعا

avatar
بیژن ۸-۱۱-۹۷ ساعت ۳:۵۶

سلام.ممنون از شما اطلاعات خوبی از شما بدست آوردم با مصالح ساختمانی جدید آشنا شدم .متشکرم.

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای