دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انتخاب سایز مناسب قالی و قالیچه برای نشیمن، ناهارخوری، آشپزخانه و اتاق ها

logo
Sakhtemoon
انتخاب سایز مناسب قالی و قالیچه برای نشیمن، ناهارخوری، آشپزخانه و اتاق ها

می‌خواهید قالی بخرید و درباره‌ی سایز مطمئن نیستید؟ تا آخر این یادداشت همراه وب سایت ساختمون باشید حتما راه حل مناسبی برایتان خواهیم داشت.


شب عید، به تنهایی، یک فصل جدید به شمار می‌رود. فصلی که در آن مردم از شوقِ سال جدید هیجان زده‌ می‌شوند، می‌خواهند نو شوند و کهنگی و کدورت را دور بریزند. پس اتوبان‌ها ترافیک می‌شود، خیابان‌ها غلغله می‌شود و کار و کاسبی‌ها رونق می‌گیرد؛ چون همه دنبال خرید کردن و نو کردن هستند. به مناسب همین تغییرات، ما هم در وب سایت ساختمون فکر کردم چند راهنمایی هدفمند به اشتراک بگذاریم، تا در این شور و شوق عیدانه در کنار شما همراهان عزیزمان باشیم. این شماره برای کسانی که به دنبال نو کردن فرش و قالی هستند، توصیه‌های کاربردی،‌ درباره‌ی سایز درست آن‌ها، داریم. با ما همراه باشید.

بهترین سایز برای انتخاب قالیچه

هر چه بزرگتر، بهتر. این توصیه از یک نگاه سنتی، که سانت به سانتِ کف خانه باید فرش شود، حاصل نمی‌شود. بلکه اصولا، هرچه قالیچه فضای بیشتری از منطقه‌ی مورد نظر را بپوشاند، زیبا‌تر خواهد بود. اما نه اینکه تمام فضا لزوما با قالیچه یا فرش پر شود. اگر شما کفپوش‌های زیبایی دارید، مثلا کف سنگ شده است یا لمینت، نمایش زیبایی و تناسب آن‌ها هم بسیار چشم نواز خواهد بود. نکته مهم اینجا این است که هارمونی طوری مد نظر قرار بگیرد که زیبایی هر المانی به حد کافی به رخ کشیده شود.

بهترین سایر قالیچه برای نشیمن و پذیرایی

معمولا سه حالت برای انتخاب فرش یا قالیچه در نظر گرفته می‌شود:

یا آنقدر بزرگ باشد که نه تنها تمام مبلمان و میزها روی آن قرار بگیرند، بلکه فضای اطراف آن‌ها هم کاملا پر شود. این انتخاب، کاملا فضای نشیمن را مشخص می‌کند و حتی جا برای نشستن افراد دیگر بر روی زمین هم وجود خواهد داشت.

3568

قالیچه یا فرش به اندازه‌ای انتخاب شود تا فقط یک وجه مبل‌ها و میزهای کناری روی آن قرار بگیرد و پایه‌های پستی روبرو کاملا خارج از آن قرار داشته باشد.

3578

پایه‌های مبلمان اصلا روی قالیچه قرار نگیرد، بلکه اندازه‌ی قالیچه یا فرش به حدی باشد که فضای بین مبل‌ها را کاملا بپوشاند. در این حالت، حتما توجه کنید که اندازه‌ی فرش به حدی باشد که پای افرادی که روی مبل‌ها می‌نشینند روی فرش قرار بگیرد و نه زمین بدون فرش.

3577

همانطور که در اول یادداشت ذکر کردیم، قالیچه بزرگتر پیشنهاد ما است. اما اگر قالیچه یا فرشی که انتخاب کرده‌اید گران‌قیمت است یا اگر مبل‌هایتان بسیار سنگین هستند و نمی‌خواهید جای پایه مبل‌ها خواب فرش را خراب کند، شماره سه گزینه‌ی مناسبتری خواهد بود. در حالت دیگر، اگر طرح قالی پیوسته و حاوی معنای خاصی است و اگر وقتی زیباتر جلوه می‌کند که تمام طرح دیده شود و هیچ بخشی از دیده پنهان نشود، بسته به حاشیه‌ی قالی، انتخاب دوم و سوم گزینه‌های خوبی هستند.

بهترین سایز قالیچه برای زیر میز ناهارخوری

اولین نکته برای انتخاب قالیچه شکل میز ناهارخوری است. توجه کنید میز شما مستطیل است، مربع یا دایره. برای هر کدام از این اشکال دقیقا باید قالیچه‌ای با همان شکل انتخاب کنید. یعنی برای میز ناهارخوری‌های معمولِ شش، هشت و دوازده نفره‌ی مستطیل، فرش مستطیل پهن کنید. برای میزهای مربع قالیچه مربع یا مستطیل. تنها گزینه برای میزهای گرد قالی‌های گرد یا خرسک است.

نکته‌ی مهم دوم این است که حتما اندازه‌ی قالیچه باید بزرگتر از اندازه‌ی میز به علاوه‌ی صندلی‌ها باشد. نه تنها بزرگتر در حالت بسته، بلکه قالیچه باید به حدی بزرگ باشد که وقتی صندلی‌ها عقب کشیده می‌شوند تا روی آن‌ها بنشینند، باز هم هر چهار پایه در داخل محدوده‌ی قالیچه باشند. زیرا در غیر این صورت نه تنها زیبایی دچار نقضان می‌شود، بلکه تعادل صندلی هم کم می‌شود، دائم لق می‌زند و ایجاد مزاحمت و سر و صدا می‌کند.

3579

بهترین اندازه‌ی قالیچه برای اتاق خواب

انتخاب اندازه‌ی قالیچه بسته به اندازه‌ی اتاق است. به عبارت دیگر، هر چه اتاق بزرگتر، قالیچه هم بزرگتر. بهتر است قالیچه زیر تخت پهن شود و آنقدر عریض باشد که وقتی از تخت پائین می‌آیید پاهای شما روی قالیچه بر زمین بنشیند.

3582

اگرمی‌خواهید قالیچه کوچکتری انتخاب کنید، طوری باشد که دو سوم قسمت پائین تخت روی آن قرار گیرد و میزهای پای تخت و یک سوم بالای تخت روی زمینِ خالی باشد.

3583

اگر نمی‌خواهید تخت روی فرش قرار گیرد می‌توانید دو رانر یا قالیچه‌ی کوچک برای دو طرف تخت در نظر بگیرد که کاملا زیر پاها، زمان فرود آمدن از تخت، قرار داشته باشند.

3584

انتخاب قالیچه برای آشپزخانه

بهتر است برای کف آشپزخانه قالیچه پهن کنید. اگر جزیره در آشپزخانه دارید قالیچه‌های U شکل مناسبند. برای جلوی سینک هم یک قالیچه کوچک برای زیر پا بسیار برازنده است. قالیچه‌ای که بخش اعظم آشپزخانه را هم بپوشاند انتخاب خوبی می‌تواند باشد.

انتخاب قالیچه برای راهروها

از رانرهای بلند و باریک استفاده کنید. اگر کفپوش زیبایی دارید، اندازه را طوری انتخاب کنید که لب به لب دیوارها نباشند. اگر کف موکت است بد نیست، رانر تمام فضا را بپوشاند. اما رانر نباید اینقدر بلند باشد که خارج از راهرو هم امتداد پیدا کند. دقت کنید اگر در راهرو مبلمان یا میز یا جاکفشی دارید حتما آن‌ها باید خارج از محدوده‌ی رانر قرار بگیرند.

اگر ورودی ساختمان راهرو ندارید، پادری کوچکی پهن کنید. فقط قبل خرید، ارتفاع در را اندازه بگیرد تا پادری اختلالی در باز و بسته شدن در ایجاد نکند.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان (مانند نمای کامپوزیت) و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.​

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای