دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

اصول و اجرای نورپردازی امنیتی محوطه

logo
Sakhtemoon
اصول و اجرای نورپردازی امنیتی محوطه

علاوه بر بحث زیبایی نورپردازی محوطه، می توان از دیدگاه امنیتی نیز به آن نگاه ویژه داشت. به نورپردازی با این دیدگاه، نورپردازی امنیتی اطلاق می شود.


این روزها، شهرنشینان بسیار بیشتر به زیباسازی فضای اطراف خود توجه می‌کنند. باغ‌ها، حیاط‌ها و ورودی ساختمان‌ها را با گل و گیاه و سایر تزئینات می‌پوشانند. در کنار آن‌ها، به نورپردازی محوطه هم توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. به همین دلیل، بر آن شدیم تا این‌بار در وب‌ سایت ساختمون درباره‌ی نورپردازی امنیتی محوطه بنویسیم. با ما همراه باشید.

اهمیت نورپردازی محوطه

در زندگی فشرده و پر از استرس شهری، ما مدام به دنبال مفر و راه‌حلی برای گریز از شتاب و فشار زندگی هستیم تا بتوانیم در گوشه‌ای لختی آرامش بیابیم. حتی اگر این راه‌حل‌ها بسیار کوتاه و موقتی باشد، اما به ما توانی مضاعف می‌بخشند تا دوباره به روند زندگی و مبارزه برای زیستن بازگردیم. یکی از این راه‌حل‌ها، چشم‌نوازتر کردن هر چه بیشتر محیط اطرافمان است. زیرا از میان حواس پنجگانه‌‌ی ما، بینایی بیشترین نقش را در درک محیط به دوش می‌کشد. اما بینایی بدون نور هیچ معنایی ندارد. بنابراین، لازم است از نور استفاده کنیم تا بتوانیم بینایی را بیشتر تحریک کنیم و بیشترین بهره را از آن ببریم. با این هدف، استفاده از نور مصنوعی، بخصوص در شب، بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است. به همین علت، شناخت نور و عملکرد آن یکی از مهمترین مسائل در طراحی فضای سبز و محوطه سازی و نمایش هرچه بیشتر زیبایی‌های آن به حساب می‌آید.

3993

اما تنها کاربرد استفاده از نور در زیباسازی محیط اطراف نیست. بلکه نورپردازی درست و اصولی نقش به سزایی در بالا بردن امنیت و کاهش مخاطرات محیطی بازی می‌کند. زیرا محیط زندگی ما نه تنها پرشتاب و استرس، بلکه ناامن و مخاطره آمیز نیز هست. می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین ارکان آرامش در زندگی، احساس امنیت است. پس برای تقویت احساس امنیت در فضای زندگی و کارمان بهتر است از نور به شکل درست و اصولی بهره ببریم. نورپردازی امنیتی اصولی یک‌ سری تکنیک‌هایی دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به تعدادی از آنها اشاره کنیم.

تکنیک‌های مختلف نورپردازی محوطه و فضای سبز

تکنیک‌های مختلف نورپردازی با توجه به هدفی که از این عمل داریم تعریف و انتخاب می‌شوند. تفاوت این تکنیک‌ها با یکدیگر در محل قرارگیری منبع نور و شدت و میزان نور تابیده شده است. از جمله‌ی این تکنیک‌ها می‌توان به: نورپردازی انعکاسی، نورپردازی امنیتی، نورپردازی ایمنی، نورپردازی از بالا، نورپردازی از پائین، نور پردازی پرسپکتیوی، نورپردازی به منظور ایجاد سایه، نورپردازی معماری و بسیاری تکنیک‌های دیگر اشاره کرد. در این نوشته بیشتر روی نورپردازی امنیتی و ایمنی بحث خواهیم کرد.

نورپردازی امنیتی محوطه

بسیاری از ویژگی‌های ا نورپردازی امنیتی از نام آن هم قابل حدس است. این نوع نورپردازی باید فضای زیادی را پوشش دهد، خفایا و زوایای ناپیدا را در معرض دید قرار دهد، نورپردازی از مواضع بالا صورت بگیرد و مناطقی که خطرخیزتراند را کاملا تحت پوشش قرار دهد.

مشخص است که هرچه فضا کوچک‌تر باشد نورپردازی آن راحت‌تر و متعاقبا هزینه‌ی آن کمتر است. اگر قصد دارید یک فضای کوچک، مثل راهرو یا حیاط، را ایمن سازید، ابتدا محل قرارگیری درها را شناسایی کنید و یک منبع نور بر روی آن‌ها بتابانید. اگر دیوار کوتاهی قرار دارد که به راحتی می‌شود از آن بالا رفت، یک منبع نور بتابانید. دقت کنید نورپردازی حتما از بالا انجام گیرد. اگر فکر می‌کنید، گوشه یا زاویه‌ای محل مناسبی برای اختفا فراهم آورده است، حتما یک منبع نور برای آنجا در نظر بگیرد؛ نوع نورپردازی در این ناحیه می‌تواند از پائین باشد به این نکته دقت کنید که نورپردازی طوری صورت بگیرد که محل‌های مورد نظر از پنجره یا از طریق دوربین‌ها به سهولت در تیررس باشند. برای باغچه‌ها یا در حاشیه‌ی شمشادها یا زیر درختان می‌توانید از گلدان‌های نوری استفاده کنید.

3997

راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌ی برق، استفاده از سنسور حرکتی، نورپردازی متقاطع و متحرک و نورپردازی کنترلی است. عملکرد سنسور حرکتی به گونه‌ای است که اگر جسم متحرکی از مقابل آن عبور کند، منابع نور خود به خود روشن می‌شوند. نورپردازی متقاطع و تحرک با بهره گیری از منابع نوری که یا یکدیگر را قطع می‌کنند یا در تمام سطح در حرکت دائم هستند، دید جامعی از کل فضا در اختیارتان قرار می‌دهند. نورپردازی کنترلی هم به شما این امکان را می‌دهد که در صورت احساس ناامنی یا حضور شخصی غریبه در ملک، با فشردن دکمه‌ی کنترل از راه دور، تمام فضا را به یکباره روشن کنید.

نکات ضروری در نورپردازی امنیتی محوطه

هدف از این تکنیک نورپردازی ایجاد فضای ایمن برای رفت و آمد افراد است. در این نوع نورپردازی حتما باید موانع فیزیکی، مسیرهای عبور و مرور، فرورفتگی‌ها و چاه و چاله‌های احتمالی به خوبی در دید قرار بگیرند. نوع نورپردازی از پائین است. حتما دو طرف پله‌ها و مسیرهای تردد را نور بتابانید. اگر در حیاط استخر و یا حوضی قرار دارد، با نورپردازی اصولی، آن‌ها را مشخص و متمایز کنید.

اگر مجسمه، ستون، درخت یا دیواری در مسیر هست و احتمال برخورد به آن وجود دارد، حتما بر آن نور بتابانید. نورپردازی برای المان‌های بلند باید از بالا صورت گیرد. به منظور صرفه‌جوبی در هزینه‌ی برق، در مسیرها و پلکان می‎توان از سنسورهای حرکتی یاری جست.

4000

در انتها، یادآوری چند نکته‌ی بسیار مهم خالی از لطف نیست:

در رعایت نکات تکنیکی و استانداردها به هیچ عنوان سهل انگاری نکنید. یعنی نورپردازی و منابع نور هرگز نباید ایجاد خطر کند. حتما کل عملیات طبق استانداردها و ضوابط انجام گیرد.
نورپردازی به صورتی انجام نگیرد که برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد کند و آرامش آن‌ها را بر هم بزند.
حتما در طراحی نورپردازی به زیبایی محیط و هارمونی توجه کنید.
موکدا از راهنمایی کارشناسان خبره‌ی برق، معماری و مسائل امنیتی استفاده کنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وب‌سایت ساختمون مختص تبلیغ انواع کالاهای ساختمانی اعم از کالاهای دکوراسیون داخلی (مانند انواع شومینه و انواع پرده کرکره ای و پرده زبرا)، انواع درب‌ها (مانند انواع درب ضد سرقت یا درب‌ اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی)، انواع پنجره و توری پنجره (مانند پنجره دوجداره یا پنجره UPVC)، انواع مصالح ساختمانی (مانند چوب، گچ و سیمان، پوکه معدنی و ...)، انواع سقف (مانند سقف عرشه فولادی و سقف کاذب)، انواع ابزار و یراق و ماشین آلات (ابزار آلات برقی و دستی، قفل، کلید و پیچ و مهره و ...)، انواع کفپوش‌ها (مانند کفپوش بتنی، پارکت و ...)، انواع پله پیش ساخته، پله گرد، انواع نمای ساختمان و سایر کالاهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون با انواع اقلام ساختمانی مورد نظرتون و با فعالان در این زمینه‌ها آشنا شوید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای