دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

ابزار نورپردازی خارج ساختمان

logo
Sakhtemoon
ابزار نورپردازی خارج ساختمان

آیا تاکنون به تاثیر روانی نورپردازی نمای ساختمان بر شمایی که شاهد آن هستید، فکر کرده اید؟ اینکه نورپردازی نمای ساختمان چقدر ممکن است شما را ترغیب به خرید آن ساختمان کند؟ یا نورپردازی نمای یک مرکز خرید چقدر ممکن است شما را ترغیب به خرید از آن مرکز کند؟ در زندگی شهری امروزی به خصوص در کلان شهرها، بسیاری از مردم در ساعات شب در بیرون از خانه (برای تفریح یا خرید) به سر می برند. قطعا یک نورپردازی صحیح تاثیرات بسیاری بر بیننده دارد و باید بیشتر به آن توجه داشت. برای نورپردازی ساختمان از تجهیزات مختلفی شامل انواع لامپ ها و نورافکن ها استفاده می شود که هر یک برای کاربری بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب با وب سایت "ساختمون" همراه باشید تا با اهمیت نورپردازی نمای ساختمان و تجهیزات مورد نیاز برای این کار آشنا شوید.


چرا نورپردازی خارجی ساختمان اهمیت دارد؟

در سال‌های اخیر استقبال از نورپردازی نمای ساختمان بسیار زیاد شده است. البته این استقبال بی‌دلیل نیست؛ چرا که با تکنیک‌های جدید که برای نورپردازی ساختمان وجود دارد شکل بنا مورد تاکید قرار گرفته و جلوه بهتری از آن ارائه می‌گردد. از طرفی با نورپردازی مناسب نقاط مثبت یک بنا مشخص‌تر شده و نقاط ضعف آن پنهان می‌شود. در این راستا، نورپردازی نمای ساختمان برای سازندگان بنا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
نمای ساختمان یکی از ارکان مهم در ساخت یک سازه است و نقش مهمی در بهتر جلوه دادن یک سازه دارد. برای ارائه درست یک بنا هم باید به نمای ظاهری ساختمان در روز و هم در شب توجه داشت. امروزه از مصالح مختلفی مانند شیشه، فلز، آجر، چوب، سنگ و ... برای ساخت نمای ساختمان استفاده می شود. انواع نماهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند شامل نمای شیشه ای، نمای کامپوزیت، نمای رومی، نمای چوب، نمای گچی، نمای اسپایدر، نمای ترکیبی و ... می شود. انواع نماهای ذکر شده در شب جلوه‌ای ندارند و حتما باید از نورپردازی برای به جلوه درآوردن این نماها در شب استفاده نمود.
نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم ترین گزینه‌ها برای زیباسازی یک ساختمان است. در گذشته نورپردازی فقط برای مکان‌های خاص مانند موزه‌ها، بناهای تاریخی، مجسمه‌های شهری، ساختمان‌های تجاری، اداری و تفریحی خاص انجام می‌شده است و توجه چندانی به نورپردازی ساختمان های مسکونی نمی شد. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت سیستم‌های نورپردازی، برای بسیاری از ساختمان‌های مسکونی نیز نورپردازی صورت می گیرد. یک ساختمان معمولی را با نورپردازی اصولی می‌توان به یک جاذبه توریستی در شب تبدیل کرد. از طرفی با نورپردازی غلط می‌توان ظاهر یک ساختمان را به کلی تخریب کرد. متاسفانه تعداد ساختمان هایی که در شهرها (بخصصوص کلان شهرها) از نورپردازی غلطی استفاده کرده اند کم نیستند که در نهایت باعث زشت شدن منظر شهری شده‌اند.
برای ارائه یک نورپردازی درست و زیبا باید هم از سلیقه هنری خوبی برخوردار بود و هم به علم مهندسی برق نیز آشنایی داشت چراکه بدون آشنایی با برق، خصوصیات نور و ابزارهای نورپردازی نمی‌توان طرح درست را ارائه داد. برای داشتن یک نورپردازی عالی بهتر است، طرح نورپردازی پیش از اجرای بنا، تعیین شده باشد تا در صورت نیاز، سیم کشی و جانمایی تجهیزات نورپردازی در حین اجرای ساختمان، نصب گردند. نکته‌ای که در نورپردازی باید به آن توجه داشت، شدت و رنگ نور است. شدت نور و جانمایی لامپ‌ها نباید به نحوی باشد که نور وارد ساختمان شود چون ممکن است باعث اذیت و آزار ساکنین شود.
برای نورپردازی نمای ساختمان از تجهیزات مخصوص این کار استفاده می‌شود. در نورپردازی از انواع لامپ‌ها و نورافکن‌ها استفاده می‌شود. لامپ‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

چراغ نورافکن

از نورافکن‌ها معمولا برای روشنایی فضاهای بزرگ، بیلبوردهای تبلیغاتی و ... استفاده می‌شود. طول عمر نورافکن ها معمولا بالا است. همچنین با توجه به نوع آن مصرف انرژی‌های متفاوتی دارند.

2774

چراغ زمینی یا چراغ دفنی

یکی از چراغ‌های پر کاربرد در نورپردازی، چراغ های دفنی است. چراغ های دفنی نور را به صورت هاله ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن های زیبایی می شوند. از چراغ‌های دفنی برای نورپردازی فضاهای عمومی، نمای ساختمان و حتی فضاهای داخلی بسیار استفاده می‌شود. این چراغ‌ها در زمین جانمایی می‌شوند و برای برجسته کردن محیط به کار می روند.
یکی از انواع چراغ‌های دفنی، چراغ دفنی LED است که بصورت گسترده برای نورپردازی نمای ساختمان، ستون‌ها، بناهای یادبود، آثارباستانی، مجسمه ها و فضای سبز استفاده می‌شود. چراغ های LED نورهای رنگی متنوعی تولید می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در زوایای پخش نور متفادت طراحی نمود. این چراغ ها را می توان با سیستم های کنترلی دیجیتال (DMX) و سیستم های کنترل از راه دور، کنترل کرده و طیف وسیعی از نورها و افکت‌های متنوع را تولید نمود. این چراغ‌ها طول عمر بالایی دارند و هزینه اجرایی و تعمیر و نگهداری آن‌ها معمولا اندک است. چراغ های دفنی با توجه به موقعیت قرار گیریشان در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و معمولا ضد خش و ضد خمیدگی هستند.

2777
2778

چراغ های وال واشر

یکی از پر کاربردترین چراغ های نورپردازی نمای ساختمان‌ها، چراغ های وال واشر است که معمولا برای نورپردازی دیوارهای صاف استفاده می‌شود. وال واشر از کنارهم قرار گرفتن تعدادی لامپ کوچک ایجاد شده است. چیدمان لامپ‌های وال واشر بصورت خطی، چهارگوش و دایره‌ای می‌تواند باشد.
تعداد و توان لامپ‌ها، بر اساس نوع پروژه می‌تواند متفاوت باشد. چراغ‌های وال واشر یک نور یکنواخت طولی را ایجاد می‌کنند. این خاصیت چراغ‌های وال واشر در نورپردازی ساختمان‌های مرتفع بسیار به کار می آید؛ البته میزان پرتاب نور در انواع مختلف آن متفاوت است و با توجه به نیاز پروژه تعیین می‌گردد. جهت و زاویه تابش نور در این چراغ‌ها قابل کنترل است. همچنین این چراغ‌ها بصورت تک رنگ و یا با طیف رنگی تولید می شوند.
چراغ‌های وال واشر در عین حال که نوردهی خوبی دارند، توان مصرفی پایینی دارند و بدین ترتیب در مصرف برق صرفه جویی می شود. این چراغ ها نیز در برابر شرایط جوی، رطوبت و ضربه مقاوم هستند. همچنین چراغ‌های وال واشر را می‌توان از راه دور کنترل نمود و می‌توان با استفاده از نرم افزارها، برنامه افکت ویژه‌ای به آن‌ها اعمال کرد.

2775
2776

اگر مایلید در مورد نورپردازی خارجی ساختمان نیز اطلاعاتی کسب کنید به مقاله "آموزش نورپردازی داخلی ساختمان" حتما سر بزنید.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کفپوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند درب اتوماتیک شیشه ای و کرکره برقی، انواع بتن و فراورده های بتنی مانند الیاف بتن و بتن مسلح، انواع مصالح ساختمانی، انواع پله مانند پله گرد یا پله پیش ساخته و انواع سقف شیبدار و سقف کاذب و هزاران محصول دیگر مرتبط با صنعت ساختمان و فعالان دراین حوزه ها، ارائه شده است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای