دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با نقش و تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی

logo
Sakhtemoon
آشنایی با نقش و تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی

با استفاده از رنگ های متفاوت در دکوراسیون داخلی می توان حس هایی از قبیل شادابی، طراوت، هیجان و همچنین جلوه ای خاص و فراموش نشدنی به دکوراسیون داد.


رنگ ها در دکوراسیون داخلی و هر مبحث دیگری، دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای هستند. تاثیر رنگ بر روان و روحیه افراد غیر قابل انکار است و دارای تاثیرات کوتاه مدت و دراز مدت در زمینه شناخت حسی و فکری، احساسات و خلق و خوی افراد است. علاوه بر این، نوع رنگ انتخابی می تواند بر روی رسمی و یا صمیمی تر بودن دکوراسیون داخلی فضا، روشن و یا تیره به نظر رسیدن فضای داخلی، ایجاد هیجان و یا آرامش، تغییر بصری اندازه اتاق و موارد دیگر تاثیر بگذارد. همیشه ترکیب رنگ های به کار رفته در طراحی داخلی و دکوراسیون هر فضایی، جزو چالش های همیشگی طراحان است. در این مقاله وبسایت ساختمون به تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

5118

چرخه رنگ، بهترین راه برای آشنایی با رنگ ها

بهترین و ساده ترین راه برای معرفی رنگ ها، استفاده از چرخه رنگ است. به جز دو رنگ اصلی خنثی (سیاه و سفید) و ترکیبات آن ها (طیف های خاکستری) رنگ ها به صورت مختصر در یک فرم دایره ای به نام چرخه رنگ نمایش داده می شوند. سه رنگ (قرمز، آبی و زرد) جزو رنگ های اصلی و از ترکیب مساوی و دو به دو این رنگ های اصلی، رنگ های بنفش، سبز و نارنجی حاصل می شود که رنگ های ثانویه و یا فرعی نامیده می شوند که بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده قرار می گیرند. در مرحله بعد رنگ های ترکیبی قرار دارند که از ترکیب یک رنگ فرعی با یک رنگ اصلی به دست می آیند. از تغییر نسبت ترکیب رنگ ها، تمامی رنگ های ممکن حاصل می شود و با اضافه کردن سفید و مشکی، درخشندگی و تیرگی به رنگ القا می شود.

در یک دسته بندی دیگر به صورت کلی تمامی رنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی به رنگ هایی که در ترکیب خود نسبت بیشتری رنگ زرد و قرمز را دارند رنگ های گرم و به رنگ هایی که در ترکیب خود نسبت بیشتری رنگ آبی دارند، رنگ های سرد گفته می شود.

5120

ترکیب اصولی رنگ ها با توجه به چرخه رنگ

رنگ های مکمل (Complementary)

به دو رنگ مقابل با هم در چرخه رنگ، مکمل گفته می شود. همجواری رنگ های مکمل بیشترین نمود رنگی را برای هر دو رنگ به همراه دارد، به همین علت بهتر است نسبت حجم رنگ های مکمل و نحوه به کارگیری آن ها را با دقت بیشتری انجام داد.

رنگ های همسان (Analogous)

به سه رنگ مجاور با هم در چرخه رنگ نهایی گفته می شود. ترکیب رنگی حاصل از رنگ های همسان دارای هارمونی ملایم تر و چشم نوازی است و می توان با نسبت یک رنگ به عنوان غالب، دیگری به عنوان حامی و سومی در ترکیب با سیاه یا سفید، هر سه رنگ را در فضای داخلی به کار برد.

رنگ های سه گانه و یا مثلث متوازی الاضلاع (Triadic)

به سه رنگی که فاصله برابر با هم را در چرخه رنگ دارند می گویند. برای مثال یکی از رنگ های اصلی (قرمز، آبی و زرد) در این دسته قرار می گیرند. رنگ های سه گانه مانند رنگ های مکمل بسیار تند و پر انرژی هستند و باید توازن را در به کارگیری آن ها رعایت کرد.

5122

رنگ های مکمل متساوی الساقین (Split-Complementary)

این ترکیب تعمیمی از رنگ های مکمل است اما به جای دو رنگ کنار هم، سه رنگ وجود دارد. در این ترکیب به جای یکی از رنگ های مکمل در یک سمت، دو رنگ مجاور آن جانشین می شود.

ترکیب رنگی مستطیل(Rectangle)

این ترکیب از ادغام دو دسته رنگ مکمل به دست می آید. چهار رنگ انتخابی ترکیب زیبایی دارند اما باید به توازن رنگ سرد و گرم در این ترکیب رنگی توجه داشت.

ترکیب رنگی مربع (Square)

این ترکیب مشابه مستطیل است و دارای دو دسته رنگ مکمل است. اما نکته مهم، فاصله برابر رنگ ها از هم در چرخه رنگ است که به صورت خودکار، توازن رنگ های سرد و گرم را حفظ می کند.

با توجه به موارد بالا، می توان یکی از ترکیب رنگ های مناسب با وسایل و فضای اتاق را در نظر گرفته و دکوراسیون داخلی تان را بر اساس آن ها تنظیم کنید.

5124

تاثیر رنگ ها بر روحیه و تم دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی شاد با رنگ زرد

رنگ زرد دارای نوردهی بالایی است. این رنگ نشاط آور است و به دکوراسیون داخلی فضای موجود، انرژی و تحرک می بخشد. بهتر است از این رنگ برای فضا هایی که نیاز به تحریک فعالیت فکری و تمرکز وجود دارد استفاده شود. توصیه می شود از رنگ بیان شده در ابعاد بسیار بزرگ استفاده نشود.

دکوراسیون داخلی آرامش بخش با رنگ آبی

رنگ آبی بسیار آرامش بخش است و از توصیه های همیشگی برای رنگ غالب برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها محسوب می شود. توصیه می شود برای کاهش تاثیر منفی این رنگ بر روی سطح انرژی و روحیه افراد، از ترکیب آن با نسبت کمی از رنگ های گرم استفاده نمود.

طراحی داخلی پر انرژی با استفاده از رنگ قرمز

رنگ قرمز بیشترین هیجان و انرژی را القا می کند. از این رنگ در دکوراسیون داخلی فضا هایی که نیاز به انرژی و تحرک افراد است استفاده می شود. بهتر است در ابعاد نه چندان گسترده استفاده شود و در صورت به کارگیری در ابعاد وسیع، از ترکیب آن با رنگ های خنثی غافل نشد.

5126

با رنگ نارنجی گرما و شادی را به دکوراسیون داخلی ببرید

این رنگ مانند قرمز و زرد پر انرژی است اما برخلاف رنگ قرمز، تحریکات ذهنی شدید ندارد. رنگ ذکر شده انرژی بخش، گرماده و مفرح است و برای دکوراسیون داخلی اتاق های بازی و فعالیت کودکان توصیه می شود.

دکوراسیون داخلی لوکس و خاص با رنگ بنفش

این رنگ جزو رنگ های لوکس به شمار می رود و هم در دسته رنگ های سرد و هم در دسته رنگ های گرم قرار می گیرد. رنگ بنفش مابین انرژی رنگ قرمز و سکون رنگ آبی قرار دارد. می توان از آن برای دکوراسیون اکثر فضاهای داخلی استفاده کرد.

طراوت و شادبی در دکوراسیون داخلی با رنگ سبز

رنگ سبز بسته به نسبت ترکیب، در دو دسته رنگ های سرد و گرم جای می گیرد. این رنگ آرامش بخش بودن و تعادل و طراوت و شادابی را به محیط اضافه می کند. از رنگ مذکور می توان در دکوراسیون داخلی هر فضایی استفاده کرد.

5128

دکوراسیونی داخلی خاص با رنگ سفید

این رنگ تازگی، تمیزی و طراوت را القا می کند و به بزرگ تر نشان دادن دکوراسیون داخلی فضا کمک زیادی می کند. بهتر است در کنار رنگ سفید از ترکیب رنگ های دیگری نیز استفاده شود تا فضا خسته کننده و بی روح نگردد.

دکوراسیون داخلی لوکس ومنحصر به فرد با رنگ سیاه

رنگ سیاه جزء رنگ هایی با تاثیر بالا بوده و در صورت استفاده در ابعاد گسترده، تاثیر منفی دارد. از این رنگ برای ایجاد عمق به فضا و همچنین ترکیب های رنگی لوکس استفاده می شود.

5130

نکات کلی در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی

تاثیر بافت متریال و جنس سطح آن بر روی رنگ

بافت وسایل و المان هایی از قبیل مبلمان، پرده ها (پرده زبرا، پرده کرکره)، فرش ها، کفپوش ها (کف پوش اپوکسی) و موارد دیگر بر روی جلوه رنگ تاثیر دارند. برای مثال قرمز متالیک جلوه ای متفاوت از قرمز مخملی با همان شماره رنگ دارد. بنابراین در انتخاب وسایل، علاوه بر انتخاب شماره رنگ، به بالانس بودن و تعادل بافت و براقیت آن نیز توجه داشته باشید. تاثیر انعکاس نور بر روی بافت های مختلف متفاوت است و به همین دلیل، این مورد نیز در کنار انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی نیز مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.

نوع کاربرد دکوراسیون داخلی فضا

برخی از ترکیب رنگ ها ذاتا برای دکوراسیون داخلی فضا های لوکس و برخی برای ایجاد فضا هایی صمیمی ساخته شده اند. برای مثال برای مکان های رسمی تر، معمولا رنگ غالب یکی از رنگ های طیف خاکستری است و از رنگ های اصلی و فرعی استفاده می شود. تا حد ممکن بهتر است تعداد رنگ های به کار رفته در این فضا ها محدود باشد. برای مکان های غیر رسمی می توان ترکیب رنگ ها را بیشتر کرد و الزاما نیازی به شرکت دادن رنگ های خنثی در فضا وجود ندارد.

5134

بالانس رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون داخلی

بهتر است در صورت استفاده از هر ترکیب رنگی، به تعادل بین رنگ های سرد و گرم توجه داشته باشید. این تناسب به منظور استفاده برابر از دو رنگ سرد و گرم نیست بلکه به این معنا است که به میزان تاثیر تناژ هر رنگ، از آن استفاده شود. فضاهایی با تم گرم انرژی بخش تر و فضاهایی که رنگ های سرد بر آن غالب هستند، آرامش بخش تر می باشند.

تناسب رنگ مورد استفاده در دکوراسیون داخلب با ابعاد فضا

پیشنهاد می شود از رنگ های روشن برای دکوراسیون داخلی فضا های کوچک استفاده شود و رنگ غالب یکی از رنگ های روشن و یا خنثی باشد. در عوض برای دکوراسیون داخلی فضا های بسیار بزرگ به منظور متعادل سازی مساحت، به کارگیری رنگ های تیره نیز توصیه می شود.

5132
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای