دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با کرکره برقی از گذشته تا به امروز

logo
Sakhtemoon
آشنایی با کرکره برقی از گذشته تا به امروز

امروزه کرکره برقی در بیشتر مجتمع های تجاری و مغازه ها دیده می شود. کرکره های برقی علاوه بر استفاده های تجاری در ساختمان های مسکونی نیز قابل استفاده هستند.


از گذشته تا به امروز درب ها و حفاظ های مختلفی برای محافظت از مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ابتدا درب دکان های قدیمی، چوبی بوده و به تدریج درب ها دستخوش تغییراتی شده اند. با گذشت زمان و تغییرات اولین کرکره های فلزی (آهنی) به بازار ارائه شد که برای امنیت بیشتر مغازه مورد استفاده قرار می گرفتند. کرکره های آهنی علاوه بر امنیت و محاسن دیگری که داشتند، معایب و مشکلاتی نیز داشتند. این معایب و مشکلات استفاده از این نوع کرکره را کمی سخت می کردند. از معایب کرکره های آهنی می توان به جنس آن ها اشاره کرد، جنس آهنی این کرکره ها در برابر باد و باران مقاوم نبوده و دچار زنگ زدگی می شود. به همین علت کرکره های مذکور به خاطر جنسشان هر ازگاهی نیاز به رنگ شدن مجدد دارند. از دیگر معایبی که در مورد این کرکره ها می توان بیان کرد باز و بسته کردن آن ها است. باز و بسته کردن کرکره های قدیمی به این روش بوده که برای بستن (پایین کشیدن) کرکره، از چوب کرکره استفاده می شده است و برای باز کردن (بالا بردن) کرکره آن را به سمت بالا هل می دادند. این شیوه باز و بسته کردن کرکره برای کرکره های کوچک امر راحتی بوده ولی برای کرکره های بزرگ زحمت های بسیاری در پی داشته که این امر موجب گردیده که تغییر و تحولاتی در ساختار کرکره ها صورت بگیرد و امروزه ما شاهد کرکره برقی باشیم. در این مقاله وبسایت ساختمون در مورد کرکره برقی و موضوعات پیرامون آن صحبت می کنیم.

4452

همانطور که بیان شد پس از گذشت سال ها و ایجاد تغییر و تحولاتی در کرکره ها، تکنولوژی کرکره برقی روی کار آمد. کرکره های برقی در واقع نوع اتوماتیک کرکره های سنتی می باشند. کرکره های برقی امروزه شامل تیغه های مخصوص، موتور و موارد دیگر می باشند و به صورت عمودی باز و بسته می شوند. البته اولین کرکره برقی با نوع امروزی دارای تفاوت های زیادی بود. از این تفاوت ها می توان به نوع جنس تیغه های کرکره، نوع موتور استفاده شده در کرکره برقی و امنیت کمتر آن نسبت به مدل های امروزی اشاره کرد. همچنین موتورهایی که در نمونه های قدیمی تر کرکره برقی مورد استفاده قرار می گرفتند دارای صدای بسیار زیادی بوده و جنس تیغه های آن ها ضعیف بوده که به راحتی قابل باز شدن بودند و امنیت کافی را نداشتند. از این رو در پی رفع ایراد های کرکره برقی جنس تیغه های کرکره را ارتقاء داده و تیغه هایی با جنس آلومینیومی  و یا فولادی جایگزین تیغه های قدیمی گردید. همچنین موتورهای آن ها نیز با موتورهای کم صداتر جایگزین گردید تا این کرکره ها از سروصدای کمتری برخوردار باشند.

4454

کرکره های برقی امروزه علاوه بر محافظت از مغازه ها و پاساژ ها موارد استفاده دیگری نیز دارند که از این موارد می توان به استفاده از کرکره برقی به جای انواع درب ها مثل درب پارکینگ، درب حیاط و موارد دیگر اشاره کرد. استفاده از کرکره های برقی نسبت به نوع قدیمی بسیار راحت تر بوده و به همین علت نظر افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده و از محبوبیت زیادی بین عموم برخوردار شده است. رنگ کرکره های برقی ثابت بوده و دچار تغییر نمی شود. به علاوه تا مادامی که از آن کرکره استفاده می شود ظاهر اولیه خود را حفظ کرده و مانند روز اول زیبایی خاص خود را دارا می باشد. کرکره های برقی قابل شستشو بوده و برای هر گونه شرایط آب و هوایی مناسب می باشند. همچنین این کرکره ها با توجه به نوع ساختار تیغه های آن ها در برابر حرارت، صدا، گرد و غبار نیز عایق می باشند. به علاوه کرکره های برقی در صورت قطع برق قابلیت باز و بسته شدن به صورت دستی را دارا می باشند. وزن کرکره های برقی نسبت به کرکره های سنتی بسیار کمتر بوده و می توانند ظاهری یکپارچه داشته و یا شبیه مدل های سنتی سوراخ داشته باشند.

4456

استفاده از کرکره برقی برای درب پارکینگ

در قسمت های بالاتر مقاله به موارد استفاده این نوع کرکره اشاره کردیم که یکی از این موارد استفاده از کرکره به جای درب پارکینگ می باشد. کرکره های برقی نسبت به درب های پارکینگ اتوماتیک و یا حالت عادی که به صورت درون بازشو و یا بیرون بازشو باز شوند فضای کمتری را اشغال می کنند. همچنین این کرکره ها برای پارکینگ هایی که فضای کوچکی دارند گزینه بسیار مناسبی هستند. به دلیل اینکه در هنگام باز شدن به سمت بالا رول می شوند می توان ماشین را نزدیک این کرکره ها پارک کرد و هیچ گونه نگرانی برای باز شدن درب و فضای لازم برای آن نداشت. در صورتی که ماشین با درب عادی و یا اتوماتیک پارکینگ اصابت کند و خسارت هایی مثل افتادن لنگه درب، افتادگی چارچوب درب و موارد دیگر رخ بدهد، درب ها باید تعوض گردند و مشکلات خاص خود را دارند. مشکلات بیان شده در کرکره های برقی وجود ندارند و در صورت  وارد شدن خسارتی به کرکره های برقی فقط کافیست تیغه های صدمه دیده تعویض گردند. از لحاظ اقتصادی کرکره های برقی نسبت به درب های اتوماتیک مقرون به صرفه تر هستند زیرا در درب های اتوماتیک ابتدا باید درب نصب گردد و سپس برای اتوماتیک شدن آن هزینه شود که در واقع هزینه تمام شده درب های اتوماتیک دو برابر هزینه نصب کرکره های برقی می باشد.

4458

کرکره برقی تنها محصولاتی نیستند که نوع امروزی آن با نوع سنتیشان تفاوت های بسیاری دارد از انواع دیگر این محصولات می توانیم به شومینه ها اشاره کنیم که نوع سنتی و مدرن آن تفاوت شایانی دارند. همچنین از دیگر محصولاتی که مدل سنتی ان با مدرن امروزی آن متفاوت است می توان به پنجره ها اشاره کرد که در گذشته ظاهری متفاوت تر از مدل امروزی آن مثل پنجره های دو جداره داشته اند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای