دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با کرونا ویروس (کووید ۱۹) و تمهیدات لازم برای مقابله

logo
Sakhtemoon
آشنایی با کرونا ویروس (کووید ۱۹) و تمهیدات لازم برای مقابله

کرونا ویروس (کویید 19) بیماری جدیدی است که این روز ها در سراسر جهان پخش شده و همه افراد با مشکلات و مسائل مربوط به آن سخت درگیر هستند.


چند هفته ای می شود که فعالیت های کشورمان به دلیل ظهور کرونا ویروس دستخوش تغییراتی اساسی شده است. بسیاری از کسب و کار ها تعطیل شده اند و وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم جهان تحت تاثیر این میهمان ناخوانده قرار گرفته است. اما در حال حاضر تنها چیزی که اهمیت دارد رهایی یافتن از این بحران با حفظ سلامتی خودمان و خانواده مان است. موضوعی که نه فقط در ایران بلکه در سایر کشور های درگیر کرونا ویروس هم به عنوان اصلی ترین هدف مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی وقتی بحرانی به وجود می آید بازار خبر های نادرست و شایعات هم حسابی داغ می شود و افرادی سودجو با اهدافی واقعا نامعلوم دست به تشویش اذهان عمومی و هم چنین انتشار اخبار جعلی می زنند که موجب از بین رفتن آرامش عمومی، علاوه بر بحران به وجود آمده می شود. به لطف شبکه های اجتماعی همه گیر هم عرصه برای رد و بدل کردن این اخبار فراهم است. خبرهای نادرست و اطلاعات اشتباه اثرات بد و گاه ناگواری بر جای خواهند گذاشت پس بهتر است که اطلاعات لازم را از منابع درست تهیه کنیم. در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی این ویروس جدید و علائم و نشانه هایش و هم چنین راه هایی که می توان برای مقابله و پیشگیری از آن به کار برد می پردازیم.

7626

کرونا ویروس (کووید - ۱۹) چیست؟

همان طور که در رسانه ها شنیده اید کرونا ویروس جدید را با نام کووید-۱۹ می شناسند، چون در حقیقت کرونا نام خانواده ی این ویروس ها است که پیش تر هم جامعه بشری درگیر اعضای دیگر این خانواده بدشگون، نظیر سارس و مرس بوده است. ویروس های کرونا می توانند در بدن انسان ها و هم چنین حیواناتی نظیر شتر و پرندگانی مثل خفاش ایجاد بیماری کنند. این ویروس اگرچه اولین بار در ووهان چین پیدا شد اما خیلی زود به کشور های دیگر هم سفر کرد و در حال حاضر بخش اعظمی از کره زمین درگیر این ویروس تازه وارد و در حال مبارزه با آن می باشد. آن طور که از اخبار و اطلاعات رسمی بر می آید اکنون کشور چین این اپیدمی وحشتناک را کنترل کرده و به آرامش قابل قبولی رسیده است. اما کووید-۱۹ کماکان در حال قربانی گرفتن در سراسر دنیا است. از آن جایی که هنوز واکسنی برای مقابله با کووید-۱۹ کشف نشده است لذا رعایت اصول بهداشتی امری ضروری است. اما خیلی از پزشکان و دانشمندان فرضیه ای دارند که ممکن است با گرم تر شدن هوا از شیوع ویروس کم شود. این تنها یک نظریه است چون کووید-۱۹ ناشناخته می باشد. پس نمی توان به طور قطع به یقین در مورد آن اظهار نظر کرد. این فرضیات هم تنها با بررسی ویژگی های هم خانواده های این ویروس مطرح شده و تنها گذشت زمان می تواند به اثبات یا رد آن ها کمک کند. یکی از بدی های کووید-۱۹ دوره نهفتگی طولانی مدت آن است که می تواند بین ۱ تا ۱۴ روز باشد. اگرچه نرخ مرگ و میر این بیماری بین ۱ تا ۵ درصد است اما خب علائم دیگر سلامتی و سن هم بر آن تاثیر خواهد داشت.

علائم کووید-۱۹ چیست؟

مهم ترین و شاید بتوان گفت شایع ترین نشانه های این بیماری تب، تنگی نفس، سرفه های خشک و خستگی و بی حالی است. البته گرفتگی و آبریزش بینی و حتی در مواردی اسهال و گلو درد هم مشاهده شده ، اما این نشانه ها کمتر از نشانه های اصلی است. این بیماری بر روی ریه ها اثر می گذارد و لذا سیستم تنفسی بدن با اختلال شدیدی مواجه می شود که موجب می شود فرد نتواند به آسانی نفس بکشد. آن طور که در مقالات مختلف آمده، حدود هشتاد درصد افراد در صورت ابتلا، این علائم را به صورت خیلی خفیف دارند که حتی بدون آن که خودشان هم متوجه شوند بهبود می یابند. اما این علائم و این ویروس برای افرادی که ناراحتی های زمینه ای نظیر دیابت،‌ آسم و تنگی نفس، مشکلات قلبی و از این دست دارند خطری جدی به حساب می آید. کووید-۱۹ برای سالمندان جدی تر است اما این بدان معنی نیست که جوان تر ها از خطر ابتلای آن در امان هستند. لذا هر کسی و در هر سنی باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کند و در صورت بروز علائم به آن توجه نشان دهد.

7627

تفاوت کرونا ویروس و آنفولانزا

مهم ترین تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که معمولا علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی و نشانه های کرونا به طور تدریجی در بدن شخص بیمار پدیدار می شوند. آنفولانزا با تب و لرز شدید، گلو درد و حتی سردرد همراه است اما در کرونا معمولا تب پایین تر از ۴۰ درجه بوده ولی با سرفه های خشک همراه است. ناراحتی که در قفسه سینه بروز می کند در کرونا بسیار شدید است ولی در زمان ابتلا به آنفولانزا این تنگی نفس شدتی متوسط دارد. خستگی و بدن دردی هم که در آنفولانزا شخص را درگیر می کند شدید تر از کرونا ویروس است. آبریزش بینی اگرچه می تواند از نشانه های کرونا ویروس باشد اما خیلی شایع نیست در صورتی که از علائم آنفولانزا می باشد و مهم تر از همه این که به طور کلی آنفولانزا و سرماخوردگی های معمولی،‌ عموما دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تاثیر خودشان قرار می دهند در حالی که کووید-۱۹ به سراغ دستگاه تفسی تحتانی یعنی ریه ها می رود. عوارض گوارشی و بی اشتهایی هم در آنفولانزا به مراتب بیشتر از کرونا ویروس است.

روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

قطرات آلوده ای که از طریق عطسه و یا سرفه های شخص بیمار پخش می شود باعث انتقال این بیماری خواهد شد. حتی اگر این قطرات روی سطوح بنشیند،‌ با توجه به ماندگاری شان می توانند خطری جدی برای کسانی باشند که سطوح آلوده را با دست شان لمس می کنند. اما دست های آلوده تا زمانی که به چشم، بینی و دهان تماس نداشته باشد فرد را مبتلا نخواهند کرد. به همین دلیل مهم ترین و اصلی ترین روش پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد و هم چنین شستن مرتب دست ها با آب و صابون است. طبق بررسی هایی که انجام شده هیچ چیز به اندازه شستن با آب و صابون تاثیر گذار نیست. به همین دلیل باید حتما پیش از این که چیزی میل کنید و یا دست تان را به بینی، چشم و دهان خود بزنید، آن را به مدت بیست الی سی ثانیه با آب ولرم و صابون بشویید. عدم حضور در اجتماع و مکان های شلوغ روش دیگر پیشگیری است. در یک جمله باید در خانه بمانیم تا رفته رفته به دلیل کمتر شدن برخورد ها از روند شیوع بیماری کاسته شود و به یک نقطه آرامش برسیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این روز ها برنامه ها و رژیم های غذایی متفاوتی برای پیشگیری از کرونا دست به دست می شود که شاید خیلی از آن ها منابع درستی نداشته باشند. فراموش نکنید مهم ترین نکاتی که همه پزشکان و متخصصان به آن اشاره دارند ماندن در خانه و حفظ فاصله های استاندارد و شستن دست ها است.

7628

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید از محصولات آن مثل کفپوش اپوکسی، کرکره های برقی، پله گرد ها، ساندویچ پنل ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای