دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با دیوار گابیون (گابیون بندی) و کاربرد های آن

logo
Sakhtemoon
آشنایی با دیوار گابیون (گابیون بندی) و کاربرد های آن

گابیون سازه ای است که از سنگ و مفتول های گالوانیزه تشکیل می شود. این سازه علاوه بر مصارف ساختمانی، برای ساخت مجسمه ها، مبلمان شهری و ... نیز استفاده می شود.


نام گابیون از یک واژه ایتالیایی گرفته شده است و معنی قفس بزرگ می دهد. منظور از گابیون قفسه هایی فلزی بوده که درون آن ها به کمک قلوه سنگ ها و یا شن پر شده است. از قدیم گابیون ها وجود داشته اند و محصولی جدید به حساب نمی آیند فقط کاربری آن ها گسترده تر شده است و مطابق با نیازهای امروزی طراحی می شوند. مفتولی که برای آن ها به کار می رود گالوانیزه گرم با قطر حدود 2.5 تا 4 میلی متر است. بافت توری های گابیون اصولا شش ضلعی است و مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارد. به گابیون ها توری سنگی هم گفته می شود و در صنعت عمران، راه سازی و ساختمان سازی کاربرد های فراوانی دارد که در این مقاله وبسایت ساختمون به بررسی آن ها پرداخته ایم.

6593

مزیت های استفاده از گابیون

گابیون سازه ای بسیار ساده است و برای ساختن آن نیاز به صرف هزینه زیادی نیست. بنابراین جزء محصولات مقرون به صرفه حساب می آید و این جزء مزیت های مهم آن می باشد. استفاده هایی که می شود از این سازه داشت بسیار متنوع است و در واقع کاربری زیادی دارد. همین ویژگی سبب می شود بتوان از آن ها در زمینه های مختلف از طراحی و تزیینی گرفته تا فنی و مهندسی استفاده کرد.

6595

گابیون در ساختمان سازی

ساختمان می تواند به طور کامل با گابیون ساخته شود و یا برای تزیین در ساخت برخی بخش های آن از این محصول استفاده کرد. برخی ساختمان ها را از کنار هم قرار دادن گابیون ها می سازند که در حقیقت بار ساختمان بر این سازه ها تحمیل می شود. یکی دیگر از کاربرد های گابیون در ساختمان به عنوان یک عنصر تزیینی است. در بسیاری از مراکز تجاری حتما قفسه هایی سنگی را که برای زیباتر شدن فضا استفاده شده اند دیده اید. همچنین در نمای ساختمان هم، باز به عنوان یکی از المان های زیبا سازی می توان از این سازه استفاده کرد.

یکی از استفاده های دیگر گابیون ها در ساختمان ساختن نرده های سنگی است. این کاربرد امروزه از طرف ساختمان ساز ها با استقبال خوبی مواجه شده است. ساختن نرده هایی از جنس سنگ و فلز در دور و اطراف خانه یا باغ و ویلا علاوه بر این که باعث زیباتر کردن محوطه می شوند، امنیت قابل قبولی را هم ایجاد خواهند کرد. در این کاربرد گابیون ها به صورت قفسه های فلزی با عرض کم ساخته می شوند. استفاده از این سازه در دکوراسیون مدرن جایگاه خوبی پیدا کرده است و در نمای بسیاری از خانه های ساخته شده بر اساس این سبک، دیده می شود.

در خانه های ویلایی و خانه باغ ها می توان در محوطه از این سازه استفاده های زیادی کرد. علاوه بر نرده ها که اطراف فضا را پوشش می دهند می توانید پلکان مورد استفاده در فضای باغ را هم با همین گابیون ها بسازید. البته ساخت آن ها باید با کمک کارشناسان و مهندسین باشد اما فراموش نکنید که پله هایی از جنس قفس، آن هم پر از سنگ و شن، زیبایی خاصی به فضای باغ خواهد بخشید و خلاقیت جالبی خواهد بود. ساختن طاق ها و محراب هایی هم از این جنس برای نمای ورودی باغ می تواند شکل و شمایل آن را از این رو به آن رو کند. نگران هزینه این ایده های عجیب و غریب نباشید چرا که قیمت مناسب گابیون این امکان را فراهم کرده که هرجور بخواهیم می توانیم از آن استفاده و طرح های متنوع ایجاد کنیم.

6597

گابیون ها در سطح شهر

استفاده از این سازه برای سطح شهر صرفا جنبه زیبایی دارد. می توان به کمک آن ها مبلمان های شهری زیبا و تزیینی ساخت و نمای شهر را زیباتر کرد. یا مثلا مجسمه هایی که از همین قفسه های سنگی ساخته می شوند زیبایی خاص و منحصر به فردی دارند. نتیجه استفاده از گابیون ها مجسمه و مبل هایی است که دوام و مقاومت بالایی دارند. سنگ که خودش در برابر شرایط جوی و محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد پس اگر سبد مخصوص چیدن سنگ ها هم از جنس مرغوب باشد که دچار زنگ زدگی و آسیب های این چنینی نشود، گابیون ها یک انتخاب خوب برای استفاده در سطح شهر چه به عنوان مجسمه و چه به عنوان مبلمان شهری هستند.

6599

گابیون ها در مهندسی

از گابیون ها می توان به عنوان دیوار هایی موج شکن استفاده کرد. آن ها در صنعت سد سازی و همچنین مقاوم کردن بنا هایی که سست هستند کاربرد زیادی دارند. در مهندسی عمران وقتی بخواهیم دیوار هایی محافظ و یا حتی حایل ایجاد کنیم گابیون ها به کمک مان می آیند. یکی دیگر از موارد استفاده گابیون ها در راه سازی است. پوشاندن لوله ها برای جلوگیری از پوسیدگی آن ها را هم به خصوصیات گابیون اضافه کنید. این سازه های مقرون به صرفه در برابر ترک خوردگی نیز مقاوم هستند و می توانند فشار ناشی از موج های آب را به راحتی تحمل کنند.

6601

وبسایت ساختمون با ارایه مطالب تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تغییرات ساختمان ها یکی از مراجع مفید در حیطه ساختمان سازی است. این مطالب با گرفتن مشاوره از کارشناسان خبره و بر اساس متد های روز دنیا تهیه شده است. برای ایجاد هر گونه تغییر در ساختمان خود پیش از هر کاری به وبسایت ساختمون سری بزنید چرا که در این جا مطالب متناسب با سلایق مختلف افراد ارایه شده است. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از محصولات آن مثل انواع سقف های کاذب، ساندویچ پنل ها، پنجره های دو جداره و سه جداره، پله گرد ها، انواع مختلف پارتیشن بندی ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای