دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع مدل های شیشه ساختمانی و مزایای آن ها

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع مدل های شیشه ساختمانی و مزایای آن ها

شیشه ساختمانی یکی از متریال های تاثیر گذار در نمای ساختمان ها است و انواع مختلفی از قبیل شیشه سند بلاست، سکوریت، تخت، دو جداره و لمینت دارد.


امروزه شیشه یکی از پرکاربرد ترین متریال ها در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی به شمار می رود. اکنون شیشه های ساختمانی نقشی بیشتر از کاربرد همیشگی خود دارند و در دیگر جنبه های مهم برای یک ساختمان مانند عایق صوتی و حرارتی بودن، استفاده برای نما سازی، امنیت و استحکام و موارد گسترده دیگری را نیز نقش مهمی ایفا می کنند. مدل های متنوعی از شیشه ساختمانی وجود دارد که در این مقاله وبسایت ساختمون می توانید با این مدل ها و کاربرد های آن ها آشنا شوید.

شیشه ساختمانی تخت

این نوع از عمومی ترین و قدیمی ترین نوع شیشه ها محسوب می گردند که این شیشه ها دارای ضخامت مختلفی هستند و عموما نمونه های با کیفیت آن باید بدون موج و خمیدگی باشند. کاربرد عمده این نوع شیشه ساختمانی در ساخت پنجره های ساختمان است. به مرور زمان برای تقویت ویژگی های جدید و ایجاد کاربرد های جدید، تغییراتی در این نوع شیشه ها ایجاد شده است.

شیشه ساختمانی طرح دار و یا مشجر

این نوع شیشه ها به جای سطح یکدست و صاف، دارای سطحی غیر صاف و متشکل از طرح های منسجم و هندسی و یا غیر هندسی می باشد. این ساختار باعث می شود علاوه بر عبور نور، حریم خصوصی نیز حفظ شود و دید دو سمت شیشه محدود شود. طرح های این نوع شیشه ساختمانی بسیار متنوع است و عموما در ساخت پنجره و یا برای شیشه های درب ها و یا تزیینات ساختمان ها و پارتیشن بندی ها به کار می رود.

4783

شیشه ساختمانی سند بلاست

این شیشه ها با استفاده از روش حکاکی سند بلاست، دارای نقش و نگار می شوند و دارای طرح های متنوعی هستند. در این تکنیک شن و ماسه با شدت بسیار زیادی بر روی قسمت مورد نظر پاشیده می شود و محل مورد نظر به علت فرسایش ایجاد شده، دارای ساختار بافت دار و غیر شفاف می شود. شیشه پایه برای این سبک از شیشه ساختمانی می تواند از هر نوعی باشد. به علت طرح های زیبا و بسیار متنوع این نوع شیشه ساختمانی عمده کاربرد آن در تزیینات دکوراسیون داخلی مانند اتاق دوش، آشپزخانه، در دکوراسیون اداری و بیرونی برای درج لوگو، طرح های متنوع پارتیشن ها، ورودی اتاق ها و موارد مشابه است.

شیشه مسطح

در حین ساخت این نوع شیشه، توری فلزی در وسط ساختار شیشه تعبیه می شود و سپس فرم نهایی شیشه ایجاد می شود. از این نوع شیشه ها برای درب های ورودی، آسانسور ها، موتورخانه ها و هر فضایی که احتمال شکستن شیشه در آن وجود دارد، به کار می رود. ساختار شیشه های مسطح مانع از فرو ریختن و آسیب رسانی شیشه پس از شکستن می شود.

شیشه دوجداره

این نوع شیشه ها متشکل از دو لایه شیشه و فضایی ما بین دو جداره ی شیشه ای است. فضای مابین این دو شیشه می تواند خلا، هوا، مواد خشک پر و گاز های مخصوص باشد. برای ایزوله بودن فضای داخلی، لبه های این جداره ها درز گیری شده است و از این رو فضای داخلی بدون تغییر باقی می ماند.
شیشه های دوجداره به علت ساختار خود، عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت بالا و پایین و صدا هستند و کاربرد بسیار گسترده و روز افزونی پیدا کرده اند. علاوه بر این به علت ضریب پایین انتقال حرارت، این نوع شیشه ها باعث کاهش انتقال حرارت از یک سمت به سمت دیگر می شوند و از این رو، سبب کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای سرمایش و یا گرمایش فضای داخل ساختمان می شوند. این نوع شیشه ها معمولا بدون رنگ بوده و میزان نور مشابه با شیشه های عادی را از خود عبور می دهند.
از شیشه دوجداره در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها و فضا های عمومی استفاده می شود. به علاوه شیشه مورد استفاده در مدل های مختلف پنجره upvc نیز از این نوع می باشد.

4784

شیشه ساختمانی رنگی

شیشه های رنگی به صورت یک سطح یکدست و یا ترکیبی از قطعات با رنگ های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. شیشه ساختمانی رنگی به دو روش نسبتا متفاوت ساخته می شود. در روش اول، شیشه رنگی از ترکیب و اضافه کردن مواد شیمیایی مخصوص به مواد اولیه مورد استفاد در ساخت شیشه ساخته می شود. در روشی دیگر، شیشه بدون رنگ را در مایع شیشه رنگی مذاب شده فرو می برند و این رویه عایقی، در نهایت دو سمت شیشه مورد نظر را رنگی می کند. در هر دو روش، محصول نهایی به علت رنگ و ساختار خود، میزان نور کمتری نسبت به شیشه های بی رنگ را از خود عبور می دهند. کاربرد عمده شیشه ساختمانی رنگی در نماسازی ساختمان ها، نمایشگاه ها و ویترین ها است.

شیشه ساختمانی سکوریت

این نمونه شیشه ها که به شیشه ساختمانی حرارت دیده نیز معروف می باشند، به علت تفاوت فرآیندی که در عملیات ساخت خود دارند، دارای مقاومت 3 الی 5 برابری نسبت به شیشه های عادی هستند. در روند ساخت این نوع شیشه ها، پس از رساندن شیشه خام به دمای 800 درجه سانتی گراد، به سرعت شیشه را به دمای انجماد می رسانند و از این رو مقاومت ساختار شیشه افزایش پیدا می کند. این ویژگی سبب می شود شیشه های سکوریت در برابر ضربه و شوک های حرارتی بسیار مقاوم باشند و علاوه بر این، در صورت شکسته شدن به قطعاتی مکعبی شکل و نه لبه تیز تقسیم می شوند. خصوصیات منحصر به فرد شیشه سکوریت علاوه بر امنیت بالایی که به وجود می آورند، امنیت محیطی در صورت شکسته شدن را برای افراد موجود در فضا به همراه دارند و از این لحاظ، بسیار کاربردی می باشند. از شیشه های سکوریت برای ویترین فروشگاه ها و طلا فروشی ها، درب های شیشه ای بانک ها و پنجره های خودرو ها استفاده می شود.

شیشه ساختمانی نشکن  و یا لمینت

این نوع شیشه های ساختمانی متشکل از دو تا چند لایه شیشه ای و ورقه های بی رنگ و شفاف نایلونی از جنس PVB می باشند. این لایه های نایلونی مابین لایه های شیشه ای قرار گرفته و از طریق فشار و حرارت کافی در فرآیند تولید، به هم متصل می شوند. این شیشه های به علت ساختار خود می توانمند عایق مناسبی در برابر حرارت و صوت باشند و می توان میزان شفافیت آن ها را تغییر داد. برخی نمونه های شیشه های لمینت می تواند از عبور حدود 99% از اشعه ماورابنفش و ورود آن به فضای داخلی جلوگیری کند. ساختار ترکیبی این نوع شیشه سبب می شود در صورت شکسته شدن، ذرات آن پخش نشود و در موقعیت خود باقی بماند. این نوع شیشه ها گزینه بسیار مناسبی برای ویترین ها، نمای ساختمان ها به خصوص آسمان خراش ها و در نهایت فضاهای عمومی باشند.

لایه های شیشه های نشکن می تواند از جنس شیشه سکوریت باشد که در این صورت دارای مقاومت بسیار بالاتری خواهد بود. علاوه بر این می توان از هر نوع شیشه ای برای لایه های شیشه ای این محصول استفاده کرد. این تنوع ساختار شیشه های مختلفی مانند ضد سرقت، ضد انفجار، شیشه های نورگیر ها، شیشه های شومینه های مدرن، شیشه های مقاوم در برابر زلزله و موارد دیگری را در زیرمجموعه این دسته از شیشه های ساختمانی قرار می دهد.

4786

شیشه ساختمانی رفلکس

این نوع شیشه ها در سطح خود دارای لایه پوششی می باشد که باعث می شود سمتی که نور بیشتر است، مانند آیینه عمل کند. پوشش منعکس کننده دو دو سمت شیشه سبب انعکاس نور و حرارت می شود و از این رو، حرارت و نور در سمت دیگر کاهش پیدا کرده و متعادل تر نیز می شود. این ویژگی سبب کاهش مصرف انرژی ساختمان می شود که مزیت مهمی به حساب می آید. از این شیشه ها در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی استفاده می شود که در صورت استفاده باید به خاصیت آیینه ای بودن سمت داخلی شیشه در شب توجه کرد.

شیشه مات شونده برقی

این نسل جدید از شیشه ها، ترکیبی از محصولی قدیمی به همراه تکنولوژی روز دنیا است. ساختار این نوع شیشه ها به نحوی است که لایه وسطی که از جنس طلق PDLC است و این ویژگی را فراهم می کند، که بتوان در کسری از ثانیه و با استفاده از جریان برق، شیشه را مات و یا شفاف کرد. این شیشه ها به علت ویژگی قابل کنترل بودن ماتی و شفافی، گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد حریم خصوصی هستند و از این رو در دفاتر و اتاق های جلسه ساختمان های اداری، کاربرد فراوانی خواهند داشت.

4788
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای