دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع بازشو در درب و پنجره دوجداره

logo
Sakhtemoon
آشنایی با انواع بازشو در درب و پنجره دوجداره

درب و پنجره دوجداره نسل جدید و مدرن درب و پنجره ها می باشند که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند و در برابر صدا و حرارت عایق هستند.


امروزه استفاده از درب و پنجره دوجداره بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است. از بهترین مزیت های استفاده از درب و پنجره دوجداره می توان به صرفه جویی در انرژی و عایق صدا بودن آن ها اشاره کرد. درب و پنجره های مذکور به روش های متفاوتی باز می شوند که می توان نوع این باز شدن را متناسب با محل و کاربری درب و پنجره تعیین نمود. بدین جهت در این مقاله ساختمون در مورد مدل های مختلف بازشو درب و پنجره دوجداره صحبت خواهیم کرد.

انواع مدل های بازشو در درب و پنجره دوجداره

همان طور که پیشتر بیان کردیم، باز شدن درب و پنجره دوجداره دارای مدل های گوناگونی می باشد که در ادامه مدل های مختلف این باز شو ها را شرح خواهیم داد.

4345

مدل آکاردئونی (folding side)

حالت باز شدن مدل آکاردئونی در درب و پنجره دوجداره همانند باز و بسته شدن دستگاه آکاردئون می باشد، به این معنی که به صورت لولایی و در یک سمت از چارچوب درب یا پنجره قرار می گیرند. در این مدل حرکت لنگه ها توسط غلتک ها و ریل هایی که به صورت افقی در بالا و پایین درب و پنجره نصب می گردند، انجام می شود. مدل آکاردئونی برای  مکان هایی که به یک درب و یا دهانه ی بزرگ برای رفت وآمد نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توانیم از این نوع باز شو برای حیاط های بزرگ استفاده کنیم. هزینه این مدل از لحاظ اقتصادی بسیار زیاد بوده و برای استفاده در مکان های کوچک توصیه نمی گردد.

4344

مدل تک حالت بازشو (turn)

مدل تک حالت بازشو ها در درب و پنجره دوجداره توسط لولا باز و بسته می شود، که لولای مذکور قابلیت تنظیم داشته و مکانیزم حرکتی آن به این گونه است از سمت ضلع عمودی آن  به سمت جلو و فقط در یک راستا که محور حرکتی آن محور افقی باشد، باز و بسته می گردد یا به عبارت دیگر به صورت معمولی و حول محور زاویه 90 درجه حرکت می کند. این مدل از بازشو ها برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که هیچ گونه مزاحمتی در مقابل آن ها وجود نداشته باشد. منظور از مزاحمت در اینجا وسیله هایی از قبیل پرده ها، وسایل منزل و سایر موارد می باشد. این مدل از لحاظ اقتصادی دارای قیمت ارزانی بوده و مقرون به صرفه می باشد. مدل تک حالت بازشو در درب و پنجره دوجداره از لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه به پنجره های عادی و قدیمی می باشند.

4347

مدل بالا بازشو (tilt)

در نوع بالا بازشو، باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره توسط لولاها صورت می گیرد. به علاوه این لولا ها مانند سایر مدل ها قابلیت تنظیم دارند. مکانیزم حرکتی این مدل این است که فقط از سمت بالا و با زوایه مشخص باز می گردد. مدل بالا باز شو نیز مانند تک حالت بازشو از لحاظ قیمت ارزان بوده و مقرون به صرفه می باشد. این نوع برای مکانی که نیاز است درب و پنجره به حالت مورب باز شوند مناسب می باشد. به علاوه این مدل برای استفاده در مکان هایی که نیازی به تهویه در زمانی طولانی ندارند، نیز مناسب می باشد. همچنین از فضا‌هایی که امکان استفاده از مدل بالا بازشو دارند، می توان به سرویس های بهداشتی، پارکینگ ها، نورگیر ها، حمام و مکان های دیگر اشاره نمود.

4349

مدل دو حالت بازشو (turn & tilt)

در مدل دو حالت بازشو نیز پنجره و درب ها توسط لولاها باز و بسته می گردند. این لولاها نیز قابلیت تنظیم داشته و مکانیزم حرکتی آن ها مکانیزم متصل بهم بوده و برای درب و پنجره قابلیت باز شدن از اطراف را نیز فراهم می کند. مدل دو حالت بازشو در دو جهت باز و بسته می شود که یک جهت آن در راستی محور افقی بوده و جهت حرکتی دیگر آن به صورت زاویه دار از سمت بالا می باشد. اگر در نوع دو حالت بازشو عرض و ارتفاع لنگه باز شو را افزایش داده، می توانیم یک مکانیزم کمکی اضافه کرده و با انجام این عمل در پایان آب بندی و هوابندی بهتری نیز به وجود می آید. شایان ذکر است که این محصول با افزایش نقطه های قفل شونده آن و امکان باز شدن در دو جهت دارای کمترین محدودیت نسبت به سایر بازشو ها می باشد. همچنین محصول مورد نظر از لحاظ اقتصادی دارای قیمت متوسطی می باشد. مدل دو حالت باز شو به دلیل داشتن محدوده قیمت خوب و کارکرد مناسب آن از پرکاربرد ترین نوع بازشو های درب و پنحره دوجداره در سطح جهانی می باشد.

4351

مدل فولکس واگنی (tilt & slide)

یکی از انواع مدل های بازشدن در درب و پنجره دوجداره، مدل فولکس واگنی می باشد که این مدل شبیه به در ماشین های مدل ون استیشن باز و بسته می گردد. مکانیزم یراق در این درب ها به این صورت است که در چهار ضلع لگنه بازشوبه شکل کامل یکسره و متصل به هم بوده و تعداد نقطه های قفل شونده بیشتری را ایجاد می نمایند. این مدل در زمان باز کردن لنگه ی درب یا پنجره به اندازه 15 سانتیمتر به سمت درون ساختمان می آید و با کمک غلتک ها و ریل های مذکور روی چارچوب به صورت افقی رفت و آمد می کند. به علت اینکه تعداد نقطه های قفل شونده در چهار سمت است و نوع حرکت این مدل افقی است هیچ گونه مزاحتمتی برای وسایل های موجود در فضا نداشته و این مدل نسبت به سایر مدل ها کامل تر می باشد. نوع فولکس واگنی برای فضاهایی که به بازشو و شیشه های بزرگ نیاز دارند مناسب می باشد. هزینه این مدل بازشو از لحاظ اقصادی بالا بوده و صرفا برای مکان های که از لحاظ اقتصادی توجیه دارند مناسب می باشد.
4354

مدل کشویی (sliding)

مدل کشویی در چارچوب در توسط غلتک هایی زیر بازشو روی رویل های خود به صورت افقی باز و بسته می شود. شایان ذکر است حالت عایق و ایزوله این مدل نسبت به سایر مدل ها بیست درصد کمتر بوده و برای منطقه های که دارای اقلیم هوای معتدل هستند توصیه می گردد. همچنین برای مناطقی که سرو صدا و غبار زیادی دارند استفاده از این مدل توصیه نمی شود. هزینه این نوع از لحاظ اقتصادی متوسط می باشد.

4368

مدل درب حیاط و بالکن (balcony door)

در این مدل با توجه به نوع یراق می توان در راستای محور افقی و یا مانند دو حالت بازشو درب و پنجره دوجداره را باز و بسته کرد. همچنین در این مدل از لولاهای با قابلیت تنظیم استفاده می گردد و در حالت دو طرف آن دستگیره موجود بوده و امکان قفل کردن با کلید را نیز دارا می باشد. این مدل بازشو بیشتر برای تراس و بالکن مناسب بوده و البته می توان برای فضاهای که تردد زیاد است نیز مورد استفاده قرار داد. قابل ذکر است که این مدل بهتر است در مکانهای که سقف دارند مورد استفاده قرار گیرد. این محصول از لحاظ اقتصادی دارای قیمت متوسطی می باشد.

4373

مدل فرانسوی (French door- French window)

در مدل فرانسوی درب یا پنجره دارای دو لنگه ی لولایی بوده که زمان بازشدن هر دولنگه با هم هیچ نگه دارنده ای در محدوده آن موجود نیست. حالت های مدل فرانسوی به صورت یک لنگه دو حالت بازشو، هر دو لنگه تک حالت باز شو، یک لنگه تک حالت باز شو می باشد. این مدل برای فضاهایی که ورودی بزرگی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. نوع کارکرد این مدل شبیه به مدل های تک حالت بازشو و دو حالت بازشو می باشد و در آخر هزینه مدل فرانسوی از لحاظ اقتصادی بالا می باشد.

4367

شما می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از دیگر امکانات این وبسایت استفاده کنید و از محصولات موجود دیگر در سایت مانند سقف کاذب، ساندویچ پنل، کف پوش اپوکسی، سازه ال اس اف و دیگر محصولات دیدن فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای