دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آتریوم چیست؟ چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟

logo
Sakhtemoon
آتریوم چیست؟ چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟

آتریوم پدیده ای جذاب و خارق العاده در دکوراسیون داخلی ساختمان ها می باشد که زندگی های امروزی را به گونه ای شگفت انگیز با طبیعت پیوند می دهد.


معماری مدرن همیشه در تلاش برای بهره وری حداکثری از نور و ویژگی های محیط طبیعی بوده است و یکی از این موارد، تامین روشنایی فضا با بهره وری حداکثری از نور طبیعی بوده است. آتریوم یکی از راه حل های کاربردی در زمینه تامین نور برای فضا های داخل ساختمان است. این فضا تا حدودی ما بین گلخانه و حیاط خانگی است اما از لحاظ موقعیت قرار گیری با این دو فضا تفاوت دارد. گلخانه صرفا در بیرون فضای ساختمان قرار می گیرد و حیاط نیز در فضایی مستقل از ساختمان تعبیه می شود. آتریوم در عین فراهم کردن فضای باز و مشابه با حیاط، فضایی به مراتب خصوصی تر و با حفظ حریم شخصی ارائه می دهد که می تواند شرایط مناسبی برای اجتماعات خانوادگی و دوستان را نیز فراهم کند. این ساختار منحصر به فرد می تواند در مجاورت با هر بخشی از فضا سازی ساختمان تعبیه شود و به نوعی افراد ساکن و موجود در ساختمان را به دل طبیعت ببرد. در این مقاله وبسایت ساختمون قصد داریم در مورد آتریوم و تاثیر آن بر دکوراسیون داخلی ساختمان مطالبی را برای شما عزیزان ارائه نماییم.

5229

آتریوم ایده ای بی نظیر در دکوراسیون داخلی

این محیط با مفهوم امروزی به فضایی باز و دارای پوشش گیاهی اطلاق می شود که معمولا دارای حجم قابل توجهی است و در دکوراسیون داخلی ساختمان تعبیه می گردد. سابقه حضور این فضای مجزا مختص به معماری مدرن نیست، اما در معماری مدرن و فرم و ساختار امروزی، با دو کاربرد اساسی یعنی فراهم نمودن نور طبیعی و به کارگیری آن و تهیه کردن تهویه مطبوع برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار آتریوم های امروزی علاوه بر این دو کاربرد اساسی، مزیت های دیگری نیز دارند که آن ها را نسبت به نمونه های قدیمی، متمایز می کنند.

در ساختار آتریوم های امروزی علاوه بر دیوار و سقف شیشه ای، از تهویه مکانیکی، سایبان و دریچه های پایینی و بالایی نیز استفاده می شود. هدف از به کارگیری این مجموعه در آتریوم، کمک به ایجاد جریان هوای مناسب، متعادل سازی هوا با توجه به شرایط محیطی و در نهایت ایجاد محیطی قابل کنترل و مناسب برای رشد پوشش گیاهی داخلی آتریوم است. بدون این تجهیزات، میزان اتلاف حرارتی ساختمان از طریق آتریوم بسیار بالا می رود.

5231

انواع مدل های آتریوم

آتریوم از لحاظ دارا بودن، سقف شیشه ای و یا دریچه و یا رو باز بودن تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی دیگر این فضا بر اساس وجود یا عدم وجود دیوار های شیشه ای جدا کننده است، که از این طریق مرز بندی یا عدم مرز بندی آتریوم با فضای داخلی مشخص می شود.

5233

مزایای استفاده از آتریوم در دکوراسیون داخلی

ذخیره انرژی از طریق متعادل نگه داشتن ساختمان

در صورتی که آتریوم دارای ابعاد صحیح، هدایت گرمایی مناسب دیواره ها و پوشش خود باشد و همچنین سایر ویژگی های ساختاری لازم را داشته باشد، می تواند به متعادل سازی هوا و کاهش نیاز به مصرف انرژی در فصول سرد و گرم کند.

آتریوم به علت پدیده گلخانه ای، که از سقف و دیوار های شیشه ای و تابش نور بر آن ها حاصل می شود، در زمستان به گرم شدن فضای داخلی ساختمان کمک می کنند. در فصول گرم و در مورد آتریوم های بدون سقف نیز از طریق پدیده اثر دودکشی، هوای گرم و سبک داخلی را به بیرون هدایت و هوای خنک و تازه خارج از ساختمان از طریق دریچه های پایینی آتریوم وارد محیط می شود. معمولا در آتریوم های امروزی از نمونه های دارای سقف متحرک و سایبان دار استقاده می شود که بتوان از طریق کنترل و تنظیم آن ها، این دو پدیده مناسب فصول سرد و گرم را در زمان مناسب و به وسیله آتریوم فراهم نمود.

5235

متناسب با انواع سبک های دکوراسیون داخلی

ساختار آتریوم، نوع و میزان پوش گیاهی مورد استفاده برای آن، این امکان را فراهم می کند که متناسب با نوع دکوراسیون داخلی و تم موجود، آتریومی کاملا متناسب با ساختار چیدمان و طراحی داخلی فضای مورد نظر، از ساده و مینیمال تا کلاسیک و مدرن و سنتی، طراحی کرد. از این رو آتریوم ها محدود به نوع خاصی از دکوراسیون داخلی برای ساختمان ها نیستند. می توان در صورت فراهم بودن شرایط مناسب در ساختمان، از درختان و گیاهانی مرتفع و متناسب با سبک دکوراسیون داخلی برای پوشش گیاهی داخل آتریوم های باغ دار بهره برد.

روشن سازی دکوراسیون داخلی ساختمان

یک آتریوم با طراحی اصولی که امکان حداکثر نورگیری را فراهم کند، می تواند حجم نور قابل توجهی را به داخل ساختمان هدایت کند. این ویژگی با به کاربردن دیواره ها و سقف هایی با بازتاب بالا نیز افزایش پیدا می کند. این ویژگی سبب می شود انرژی کمتری برای روشن کردن فضای دکوراسیون داخلی در روز به کار گرفته شود.

5237

آتریوم، نمایی منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی

نمای زیبای آتریوم های خانگی، مانند اثری هنری عمل می کند که می تواند نقطه محوری دکوراسیون داخلی فضای ساختمان باشد. جلوه آتریوم از پشت دیوار تمام قد شیشه ای منظره ای است که در کمتر فضای داخلی وجود دارد و می تواند نما و تاثیر عناصر طبیعی را در دکوراسیون داخلی شما به خوبی اعمال کند. نور طبیعی وارد شده از سمت آتریوم به نورپردازی طبیعی دکوراسیون داخلی کمک زیادی می کند و نیاز به نورپردازی مصنوعی برای فراهم کردن این سطح از روشنایی در روز را از بین می برد. نکته منحصر به فرد دیگر در مورد آتریوم این است که می توان با توجه به ساختار ساختمان، آن را در مجاورت با فضا های مختلف خانه مسکونی مانند حمام، اتاق خواب یا پذیرایی و هر فضای دیگری تعبیه کرد. تجربه قرار داشتن طبیعت و گیاهان طبیعی در مجاورت این فضا ها، بسیار منحصر به فرد و استثنایی است. در صورتی که از این وسایل و المان ها در یک آتریوم مرکزی استفاده کنید، فضایی مشابه با حیاط های مرکزی در معماری خانه های سنتی ایرانی را فراهم کرده اید.

5239

فضایی مناسب در دکوراسیون داخلی برای دورهمی ها

می توان در صورت وجود مساحت مناسب، از کاناپه، میز و صندلی های سبک و موارد مشابه برای ایجاد فضایی مناسب برای گردهمایی های خصوصی و خانوادگی بهره برد. این مکان در عین اینکه حضور در طبیعت را برای افراد فراهم می کند، دارای فضایی خصوصی و محفوظ تر نسبت به حیاط های خانه ها است و از این رو، راحتی و آرامش بیشتری برای ساکنین به همراه دارد. شما می توانید از المان هایی مانند کفپوش ها (کفپوش اپوکسی) یا سنگ فرش های جذاب، آب نما های کوچک و هر عنصری که برای حیاط و باغ قابل استفاده است، در آتریوم خود استفاده کنید و فضای با دکوراسیون داخلی زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کنید که از حضور در آن نهایت لذت را ببرید.

طبیعت در قلب دکوراسیون داخلی ساختمان

آتریوم ها توانسته اند به خوبی نزدیک ترین مجاورت ممکن، بین گیاهان طبیعی و درون ساختمان ها را فراهم کنند. ساختار آتریوم به گونه ای می باشد که گویی یک باغ کوچک و یا حیاط را به فضای داخلی ساختمان پیوند داده است. در اکثر مدل های آتریوم، سقف شیشه ای آن امکان بهره بردن از جلوه و زیبایی آسمان وجود دارد و این چشم انداز زیبا را در معرض دید قرار می دهد.

5241

نکات مهم در مورد آتریوم

موقعیت و جهت قرارگیری

بهتر است موقعیت آتریوم در ضلع جنوبی ساختمان اصلی و به نحوی اجرا شود که بخشی از آن در ارتباط با فضای باز قرار باشد. این امر به بهره وری آن از نور طبیعی و همچنین به تهویه طبیعی بهتر آن کمک زیادی می کند.

استفاده از سایبان، دریچه ها و سایر تجهیزات

نیاز به کنترل نور وارده و جلوگیری از نورگیری کامل در فصول مختلف، استفاده از سایبان را الزامی می کند. سایبان ها در دو نوع متحرک و ثابت می باشند. قابلیت متحرک بودن و جا به جا کردن آن ها این امکان را فراهم می کند که بتوان تهویه ای متناسب و متفاوت در هر فصل برای آتریوم ها به وجود آورد و از گرم شدن بیش از حد فضای داخلی آن جلوگیری کرد. این المان به همراه سایر تجهیزات نظیر دریچه ها و تهویه مکانیکی، از الزاماتی است که برای کاهش هزینه های جانبی در دراز مدت، باید به کار برد.

5243

در نظر داشتن فضا های مناسب در طراحی و موقعیت آتریوم

در طراحی آتریوم های ساده در خانه هیچ الزام خاصی وجود ندارد و تنها نکته مهم، امکان به کارگیری آن در آن بخش مورد نظر از دکوراسیون داخلی ساختمان است. فضا های بسیار متنوعی از فضای مجاور راه پله های (پله گرد) ساختمان های دو یا چند طبقه تا گوشه دیوار و یا حتی فضایی به کوچکی یک پارتیشن می تواند موقعیت مناسبی برای ایجاد یک آتریوم جذاب و متفاوت باشد. بنابراین در صورتی که علاقه دارید یک آتریوم متفاوت در ساختمان داشته باشید، توصیه می شود از یک طراح حرفه ای در این زمینه بهره ببرید.

5245
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای