دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

چگونه در فصل های سرد از یخ زدن لوله آب جلوگیری نماییم

logo
Sakhtemoon
چگونه در فصل های سرد از یخ زدن لوله آب جلوگیری نماییم

با سرد شدن هوا خطر یخ زدگی و در پی آن ترکیدن، لوله آب را تهدید می کند. بهتر است اقداماتی برای حفاظت از لوله های آب صورت بگیرند که لوله ها دچار مشکلی نگردند.


با فرا رسیدن فصل های پاییز و زمستان دمای هوا کاهش می یابد. به همین علت مجبور به روشن کردن وسیله های گرمایشی از قبیل بخاری ها، شوفاژها، شومینه و سایر وسایل گرمایشی برای داشتن دمای هوای مطلوب می شویم. از طرف دیگر با فرارسیدن فصل های سرد اتفاقاتی مانند یخ زدن لوله های آب، ترکیدن لوله های آب بر اثر یخ زدگی، یخ بستن پیاده رو ها و موارد دیگر ممکن است رخ بدهد. رخ دادن هرکدام از این اتفاق ها، عواقب و خساراتی به همراه دارند. به همین علت در این مقاله وبسایت ساختمون قصد داریم روش های ساده ای را برای جلوگیری از یخ زدن لوله های آب بیان کنیم که علاوه بر اینکه از لوله آب در برابر سرما محافظت کنیم، از خسارت احتمالی نیز جلوگیری نماییم.

استفاده از نوار گرمایشی برای محافظت از لوله آب

در این روش برای حفاظت از لوله آب در برابر یخ زدگی و برودت هوا از نوارهای گرمایشی استفاده می شود. پیچیدن نوار گرمایشی در اطراف لوله آب باعث گرم ماندن آن  شده و در برابر یخ زدگی از لوله آب محافظت می نماید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که قبل از استفاده از نوارهای گرمایشی دستور العمل نصب این نوارها را مطالعه نمایید و نکات ایمنی برای نصب نوار های گرمایشی که ذکر شده است را حتما رعایت فرمایید، تا از هر گونه آتش سوزی و خطرات احتمالی دیگر جلوگیری نمایید.

4420

استفاده از لامپ های منعکس کننده گرما برای حفاظت از لوله آب

برای حافظت از لوله آب در برابر سرما می توان از لامپ های منعکس کننده گرما استفاده کرد. همچنین می توانیم لامپ های منعکس کننده گرما را جایگزین نوارهای گرمایشی برای حفاظت از لوله های آب بنماییم. لامپ های منعکس کننده گرما باید در یک فضای بسته و خشک مورد استفاده قرار گرفته و در شب هایی که دمای هوا کاهش می یابد حتما باید عملکرد صحیح لامپ ها چک شود.

استفاده از پشم  شیشه برای محافظت از لوله آب

استفاده از پشم شیشه برای محافظت از لوله آب یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش های عایق کردن لوله ها می باشد. در این روش الیاف پشم شیشه را به دور لوله آب می پیچانیم و بدین ترتیب لوله های آب  را با استفاده از پشم شیشه عایق می کنیم. همچینین می توانیم اطراف پشم شیشه از فویل آلومینیومی برای ایجاد گرمای بیشتر نیز استفاده کنیم.

4421

استفاده از عایق های لاستیکی برای محافظت از لوله آب

استفاده از عایق لاستیکی فومی برای لوله های آب سرد بسیار مناسب می باشد و در این روش هم مانند روش های قبلی می توان این عایق ها را دور لوله ها بپیچانیم تا از یخ زدگی لوله های آب جلوگیری نماییم. نکته ای که در این روش باید به آن توجه شود این است که فاصله ای بین عایق ها و  لوله های آب وجود نداشته باشد. اگر به این نوع از عایق دسترسی نداشته باشید می توانید عایق های پشم شیشه را جایگزین عایق های لاستیکی فومی نمایید.

جلوگیری از یخ زدن لوله آب توسط جریان آب

در این روش برای جلوگیری از یخ زدن لوله آب، شیر آب به گونه ای باز می شود که آب به صورت قطره قطره و بدون هیچ فشاری از شیر آب خارج گردد. همچنین می توان اول شیر آب گرم و سپس شیر آب سرد را باز کرد تا از یخ زدگی لوله آب جلوگیری شود. شایان ذکر است که در این روش بهتر است با قرار دادن یک ظرف در زیر شیر آب و جمع آوری آن برای استفاده های دیگر، از هدر رفتن آب جلوگیری شود و در شرایط خاص و خیلی کم از این روش استفاده شود.

4423

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب با استفاده از دستگاه redy temp

روش دیگری که از یخ زدن لوله پیش گیری می کند استفاده از دستگاه redy temp می باشد. دستگاه مذکور توسط پروپ دماسنج دمای آب داخل لوله را کنترل می کند. برای استفاده از این دستگاه باید انتهای لوله برش داده شود و دستگاه مورد نظر به انتهای لوله متصل گردد. سپس دو لوله ای که به دستگاه متصل است، به لوله های آب وصل می شود. در پایان کار سوکت دستگاه redy temp نصب می شود و دمای مورد نظر برای جلوگیری از یخ زدن لوله های آب به آن داده می شود که همانطور که بیان کردیم دستگاه دمای آب را کنترل کرده و به درجه دلخواه می رساند.

استفاده از ترموستات برای محافظت از لوله آب

در این روش باید ترموستات موجود در تاسیسات ساختمان را روی 55 درجه فارنهایت و یا به عبارت دیگر 13 درجه سانتی گراد قرار بدهیم. به علاوه این بالا بردن درجه حرارت آب باعث می گردد، دمای آب بالاتر از درجه انجماد آن قرار بگیرد و دچار یخ زدگی نشود.

4424

چگونه لوله های آب یخ زده را یخ زدایی کنیم؟

در صورتی که لوله‌های آب دچار یخ زدگی شوند به روش های مختلفی می توان این لوله ها را یخ زدایی کرد. که در ادامه به چند روش از یخ زدایی لوله های آب اشاره می کنیم. 
برای یخ زدایی لوله آب می توانیم یک حوله را درون آب گرمی که دمای آن بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد است، قرار بدهیم. سپس آب اضافی حوله را می گیریم و حوله گرم را به دور قسمت یخ زده لوله آب می پیچانیم. این عمل را تا زمانی که یخ زدگی لوله به طور کامل از بین برود، تکرار می کنیم. شایان ذکر است که حوله مورد استفاده در این روش حتما باید گرم باشد در غیر این صورت نتیجه دلخواه بدست نمی آید و شرایط یخ زدگی لوله بدتر می گردد.
در صورتی که استفاده از حوله گرم جوابگو نبود می توانید برای گرم کردن لوله آب از سشوار استفاده نمایید. در ابتدا شیر آب را باز کنید و سشوار را با درجه حرارت کم روشن نمایید و به سمت تمامی قسمت های یخ زده لوله بگیرید. دقت داشته باشید که به طور مداوم سشوار را به قسمت مختلف بگیرید و از متمرکز کردن حرارت سشوار به یک قسمت از لوله آب بپرهیزید، زیرا این عمل موجب ترگیدی لوله آب می گردد.

4428

از دیگر روش های یخ زدایی لوله آب، بالا بردن دمای محیط است. می توان با روشن کردن سیستم های گرمایشی دمای محیط را افزایش دهیم تا مشکل یخ زدگی لوله آب حل گردد. در شرایطی که یخ زدگی لوله های آب حاد باشد و با روش های ساده یخ زدگی لوله مورد نظر رفع نگردد حتما باید با افرادی که در حیطه یخ زدگی و ترکیدگی لوله ها اطلاعات دارند و یا لوله کش ها تماس بگیرید تا مشکل را رفع بنمایند. خاطر نشان می شویم که وبسایت ساختمون یک وبسایت تبلیغاتی در حیطه صنعت ساختمان می باشد. شما می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمان از انواع محصولات موجود مثل سازه ال اس اف، پرده زبرا، کف پوش اپوکسی و مورد های دیگر مشاهده فرمایید. همچنین با مراجعه به وبسایت می توانید از دیگر خدمات و امکانات سایت نیز استفاده نمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای