دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

انتخاب کفپوش رزینی صنعتی مناسب

logo
Sakhtemoon
انتخاب کفپوش رزینی صنعتی مناسب

بسیاری از مهندسین و طراحان در انتخاب نوع مناسب کفسازی صنعتی برای کار مورد نظر خود، مشکل دارند. این سوالات همیشه مطرح می شوند: در انتخاب نوع کف از کدام نوع اپوکسی، پلی اورتان یا رزین PMMA باید استفاده کرد؟ کف مورد نظر کدام یک از خواص ضد لغزش، مقاومت شیمیایی یا بسته بودن منافذ را باید دارا باشد؟ جهت پاسخگویی به این سوالات، در این مقاله نکاتی ارائه می شود که با استفاده از آن ها می توان کف صنعتی مناسب را انتخاب نمود.


جهت آشنایی با انواع کفپوش های رزینی به مقاله "انواع کفپوش های رزینی" مراجعه کنید.

نوع و حجم ترافیک عبوری از روی کف صنعتی

اولین چیزی که باید برای انتخاب کف مناسب به آن توجه داشت، نوع تردد بر روی سطح مورد نظر است. به عنوان مثال انباری که در آن روزانه لیفتراک های باربر عموما در حال تردد هستند با انبار کوچک یک مغازه خرده فروشی که تردد آن محدود به راه رفتن فروشندگان است، نیاز متفاوتی داشته و برای هرکدام باید کف مناسبی در نظر گرفته شود. دانستن نوع ترافیک در تعیین مواد رزین مناسب برای کف مورد نظر، مفید خواهد بود. به عنوان مثال برای کف پارکینگ ها با ترافیک عبور دائمی باید از کفپوش اپوکسی بادوام و فوق سخت یا از رزین PMMA (پلی متیل متاکریلات  - polymethyl methacrylat) استفاده نمود. بالعکس برای کف یک ورزشگاه شاید بهتر باشد از سطوح انعطاف پذیرتری مانند پلی اورتان (PU) استفاده گردد.

از طرفی حجم ترافیک عبوری نیز فاکتور مهمی است و بر هزینه های نظافت و تعمیر و نگهداری تاثیرگذار است.

2089

محل به کار گیری کفپوش صنعتی

جهت تعیین نوع کفپوش صنعتی، باید محل به کار گیری از کفپوش صنعتی و نوع استفاده در نظر گرفته شده برای آن سطح را تعیین نمود. به عنوان مثال برای کف یک کارخانه لبنیات که در آن مواد لبنی و شیر تولید و جابه جا می شود بهتر است از کفپوش های پلی اورتان (PU) یا PMMA  استفاده گردد چراکه اسید لاکتیک ارگانیک باعث خوردگی و زرد شدن کفپوش های رزین اپوکسی می شود.

2090

بالعکس در صنایعی که در آنها اسید سولفوریک به کار می رود باید کف های پلی اورتان استفاده شود. برای محیط های استریل بهتر است از کف PMMA استفاده گردد؛ چراکه کف های PMMA با توجه به بسته بودن منافذ سطح آن بهداشتی تر بوده و راحتتر از سایر مدل ها تمیز می شوند.  

2091

بودجه در اختیار برای ساخت کفپوش صنعتی

قطعا میزان بودجه ای که در اختیار دارید در انتخاب نوع کفپوش تاثیر بسزایی دارد. هزینه کفپوش های صنعتی فقط شامل هزینه مواد اولیه آن و هزینه های اجرا و نصب آن نمی شود. بلکه باید هزینه های نظافت، نگهداری، تعمیر خرابی های احتمالی و حتی تعویض سطح را نیز در نظر داشت.
علاوه بر هزینه های مواد اولیه و اجرا، باید هزینه زمان های از دست رفته برای اجرای کفپوش را نیز در نظر داشت. از میان کفپوش های صنعتی، کفپوش های PMMA سریع ترین زمان برای اجرا و یا ترمیم را دارند.

2092

شرایط محیطی در محل اجرای کفپوش صنعتی

شرایط محیطی مختلف (شامل دمای هوا، رطوبت و یا در معرض شرایط خاصی قرار گرفتن) تاثیرات متفاوتی بر کفپوش های رزین صنعتی خواهند داشت. به عنوان مثال کفپوش های پلی اورتان مقاومت بسیار خوبی در برابر دمای بالا و گرمای مستقیم دارند؛ در نتیجه برای محیط های بسیار گرم مناسب می باشند.
کفپوش های PMMA بسیار با دوام بوده و در برابر خراشیدگی مقاوم هستند؛ همچنین با توجه به اینکه این مدل نسبت به سایر انواع کفپوش ها راحتتر تعمیر می شود، برای مکان هایی که با انواع ترافیک عبوری مواجه هستند و شرایط جوی متنوعی دارند، مناسب می باشند.
کفپوش های پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می باشند. یعنی در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، رنگ آن زرد نمی شود، اما کفپوش اپوکسی فاقد این خاصیت است و به مرور زمان در اثر نور آفتاب تغییر رنگ می دهد.

2093

رنگ مورد نظر برای کفپوش صنعتی

وقتی بحث نظافت و نگهداری یا بحث نور و راحتی یک محیط کاری پیش می آید، مسئله رنگ اهمیت پیدا می کند. اگر فضای مورد نظر شما نور طبیعی کمی داشته باشد، با یک رنگ ملایم می توانید آن را بزرگتر و روشن تر جلوه دهید؛ که در نهایت منجر به محیط دلپذیرتری می شود. همانطور که می دانید نبود نور طبیعی در محیط های کاری، به مرور زمان باعث افسردگی می شود، پس بهتر است با انتخاب رنگ نامناسب، شرایط را برای کارکنان بدتر نکنیم. رنگ های درخشان و خاص مانند زرد یا قرمز ممکن است در ابتدا جالب به نظر برسند اما به مرور زمان برای چشم خسته کننده می شوند. البته رنگ هایی مانند زرد یا قرمز نیز کاربردهای خاص خود را دارند و در کل نمی توان گفت که رنگهای نامناسبی هستند.

2094

پرداخت (finish) سطوح کفپوش صنعتی

برای انواع سطوح با کاربردهای مختلف، پرداخت های متفاوتی وجود دارد. استفاده از روکش های ضد لغزش برای ایمنی محل کار به ویژه در شرایط مرطوب، الزامی است. همچنین روکش هایی برای جلوگیری از خرابی های ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین یا جلوگیری از آسیب های ناشی از مواد شیمیایی، وجود دارد.
پرداخت های انعطاف پذیر برای جلوگیری از خراش های کوچک (به عنوان مثال خراش ناشی از پاشنه کفش یا افتادن ظروف بر روی کف) بسیار مهم و لازم است.
پرداخت های مقاوم در برابر رطوبت برای جلوگیری از ورود رطوبت به سطح و جلوگیری از خرابی های ناشی از آن لازم می باشند. نفوذ رطوبت در کفپوش، منجر به کپک زدگی و رشد قارچ می شود.
برای صنایع غذایی که در آن نظافت ضروری است، باید از پرداخت های بهداشتی استفاده نمود.

2095
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای