دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با سنگ تراورتن و کاربرد های آن

logo
Sakhtemoon
آشنایی با سنگ تراورتن و کاربرد های آن

سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی است و یکی از مصالح پر مصرف در صنعت ساختمان سازی می باشد. این سنگ در برابر صوت، گرما و سرما عایق است و ظاهری منحصر به فرد دارد.


سنگ ها از گذشته تا به امروز نقش پر رنگی در ساخت ساختمان ها و یا دکوراسیون داخلی، خارجی و نمای ظاهری سازه ها دارند. یکی از این سنگ های پرمصرف، سنگ تراورتن است. این سنگ آهکی که از ته نشین شدن رسوبات آب های داخل غار ها به وجود می آید، عمدتا در رنگ های زرد، قهوه ای، خاکستری، لیمویی، سیاه و در نهایت سفید وجود دارد که محبوب ترین و با کیفیت ترین آن، سنگ تراورتن با رنگ سفید و حفره های یکنواخت است. طرح روی این سنگ می تواند دارای رگه هایی خاص و یا بدون رگه نیز باشد که بسته به شرایط شکل گیری آن دارد. سطح سنگ های تراورتن دارای حفره هایی می باشد که ناشی از نحوه شکل گیریشان، اشغال گاز های درون غار ها و فرایند رسوب گذاری آن ها به مرور زمان است. در این مقاله وبسایت ساختمون به کاربرد ها، معایب و مزایای سنگ تراورتن می پردازیم. همچنین اگر به موضوعات دیگری مثل انواع کفپوش های مناسب برای فضا های مختلف (کفپوش اپوکسیپارتیشن بندی قسمت های مختلف ساختمان، انواع مدل های شومینه و ... علاقه مند هستید، می توانید به سایر مقالات وبسایت مراجعه فرمایید و از مطالب آن ها استفاده نمایید.

5203

سنگ تراورتن، محبوب ترین و پرکاربرد ترین سنگ صنعت ساختمان

ویژگی هایی متمایز کننده این محصول مانند مقاومت بالا، صیقل پذیری تنوع رنگی قابل قبول، زیبایی ظاهری منحصر به فرد و موراد دیگر آن را به رایج ترین گزینه به خصوص برای نمای بیرونی تبدیل کرده است. به علاوه سنگ تراورتن نقش نسبتا خوبی در عایق صوتی و گرمایی و سرمایی دارد که این ویژگی را مدیون حفره های داخل ساختار خود می باشد. همچنین وجود حفره های طبیعی، ویژگی های گسترده و منحصر به فردی به این سنگ می بخشد.

5205

سنگ تراورتن مانعی عالی در برابر لیز خوردن

حفره های ساختار تراورتن در زمان اجرا با سیمان و ملات، نقش پررنگ و مثبتی دارند و اتصال مستحکم و پایدار تری ایجاد می کنند. علاوه بر این، سطح غیر یکدست ناشی از این حفره ها در سنگ تراورتن، در صورت استفاده به عنوان سنگ فرش، به طور طبیعی از سر خوردن افراد جلوگیری می کند و ایمنی محیطی را افزایش می دهد و از این لحاظ نیز ویژگی مثبتی محسوب می شود. حفره های موجود در ساختار این سنگ به صورت خودکار فضایی فراهم می کنند که در صورت انقباض و انبساط سنگ، این فشار را دفع می کنند و از این طریق باعث می شوند، استحکام و طول عمر مفید سنگ در دراز مدت حفظ شود. وجود همین حفره ها باعث می شود چگالی سنگ تراورتن کاهش پیدا کند که برای مصالح سنگین وزنی مانند سنگ، مزیت مهمی به شمار می رود. با توجه به رشد تقاضا و نیازهای مختلف، امروزه سنگ های تراورتن در دو نوع پر شده و پر نشده ارائه می شود که در نمونه پر شده، حفره های آن با استفاده از رزین پر می شود.

5207

انواع مختلف سنگ تراورتن

پردازش های مختلف سنگ تراورتن از قبیل آنتیک، ساییده، مات تیشه ای، چرمی و بوش همر برای استفاده در نمای ساختمان ها، ارائه می شوند. برای سنگ فرش بیرونی این محصول نیز پرداخت های پرشده، تراش خورده و بافت آشفته رایج است که نمونه اول صاف ترین و نمونه آخر زبر ترین سطح را ارائه می دهد.

قیمت سنگ تراورتن

از لحاظ قیمت سنگ تراورتن به نسبت نمونه های مشابه برای نما قیمت ارزان تری دارد و مقرون به صرفه است. همچنین تراورتن جزء سنگ هایی است که به خوبی برش می خورند و تیشه خوری خوبی دارد، به همین علت در ابعاد و اشکال مختلف ارائه می شود و در فضا های متفاوت و با کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های سنگ تراورتن

رنگ های این سنگ به علت ترکیباتی که در حین شکل گیری آن وجود داشته است، ثابت بوده و به مرور زمان و بر اثر تابش نور خورشید از بین نمی رود و کمرنگ نمی شود. این ویژگی در کنار نمای لوکس و زیبای سنگ تراورتن و همچنین قیمت بسیار مناسب آن، سبب شده از این سنگ در ابعاد گسترده ای برای نمای ساختمان استفاده شود. این سنگ عموما دارای سطح خنکی می باشد و به همین دلیل در دکوراسیون بیرونی ساختمان مانند کناره های استخر، کاربرد بیشتری نیز دارد. علاوه بر این سطح غیر یکدست این سنگ در صورت استفاده به عنوان کفپوش، به طور طبیعی از سر خوردن افراد جلوگیری می کند و از این لحاظ نیز گزینه مناسبی است.

5209

سنگ تراورتن گرینه ای عالی برای نمای رومی و کلاسیک

یشترین تقاضای این سنگ برای استفاده از آن در ساختمان هایی با نمای رومی و کلاسیک می باشد و به کارگیری تراورتن درون دکوراسیون داخلی ساختمان های ایرانی، زیاد رایج نیست هر چند که در معماری های خارجی برای فضا های داخلی مختلف خانه ها گاها مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ در مصنوعات سنگی و معماری فضای باز و شهری نیز به علت ویژگی های مثبتی که دارد، پر کاربرد است.

قابلیت شستشوی سنگ تراورتن با مواد مختلف

سنگ تراورتن را می توان به راحتی شست، با روغن ها و سیلر های تقویتی مخصوص خیلی ساده براق کرد و پوشش داد و یا سند بلاست کرد؛ امتیاز هایی که برای نمای سنگی بسیار مهم و متمایز کننده می باشند. هزینه نگه داری این نوع سنگ در نما کم است و برای تمیز سازی این محصول، شست و شوی آن حداکثر یک بار در سال کافی می باشد. در نهایت حمل و نقل آسان به علت مقاومت بالا و نصب سریع نیز از مزایای دیگری است که سنگ تراورتن دارد.

5211

معایب سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در کنار مزایای منحصر به فردی که دارد، دارای ایرادات و معایبی نیز می باشد.

  • میزان جذب نسبتا بالای آب در این سنگ نسبت به نمونه های دیگر
  • نمونه های پر نشده برای محیط های بسیار مرطوب و سرد مناسب نیستند چرا که در صورت خیس بودن سنگ و رسیدن به دمای انجماد، سنگ خرد می شود و ساختار خود را از دست می دهد. (البته در شرایط عادی مقاومت این سنگ از سنگ مرمریت بیشتر است، از این رو بیشتر در نواحی گرم مورد استفاده قرار می گیرد اما در صورت به کارگیری نمونه ضخیم تر و یا نمونه های فرآوری شده با رزین، برای نواحی سرد نیز قابل استفاده خواهد بود.)
  • عدم یکدست بودن سطح و رنگ و طرح ها برای مواردی که این ویژگی مد نظر طراح است.
  • برای استفاده به عنوان کفپوش فضا های خیس و مرطوب داخلی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی غیر مناسب هستند.
  • گران تر و محدود بودن بافت های خاص آن که حفره های یکدستی دارند.
5213
تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای