دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

رنگ‌ سبز، رنگ زندگی

logo
Sakhtemoon
رنگ‌ سبز، رنگ زندگی

بخشی از تاثیرگذاری رنگ‌ها وابسته به نمود شخصیت مستقل هر رنگ است که از آن می‌توان به عنوان قدرت بیان و زبان رنگ ها نام برد؛ بخش دیگر مربوط به وضعیت ذهنی و روانی افراد است. با توجه به انتخاب و نوع استفاده از رنگ‌های مشخص، می‌توان تا حدود زیادی به خصوصیات روانی و شخصیتی افراد پی برد.


هدف این نوشتار، بررسی تاثیر روانی رنگ سبز در فضاست. هیچ رنگی در القای آرامش، لطافت و شادابی به پای رنگ سبز نمی رسد. سبز رنگ رویش و امید است. هر جا رنگ سبز هست، زندگی نیز هست.
رنگ سبز رنگ میانی در طیف رنگ های هفتگانه می باشد. از این جهت، سبز رنگ هماهنگی و هارمونی است. رنگ سبز دید انسان را تنظیم می کند و نگاه او را در مسیری صحیح هدایت می نماید. سبز همچنین سبب آرامش اعصاب، عضلات، و ذهن می گردد، از این رو اکثر هنرمندان تئاتر و مجریان برنامه های زنده قبل از ورود به استودیو و صحنه تئاتر چند لحظه ای را در یک اتاق سبز رنگ سپری می کنند. سبز خاصیت شفابخش نیز دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که در محیط های سبز تحت درمان قرار گرفته اند بسیار سریعتر دوره درمان را می گذرانند و بهبود می یابند.

سبز از ترکیب دو رنگ زرد و آبی به دست می آید. و از آن جایی که زرد یک رنگ گرم و آبی یک رنگ خنک است، حاصل ترکیب این دو رنگی متعادل می شود. به همین دلیل برای متعادل جلوه دادن یک فضا، می توان از این رنگ استفاده نمود.

استفاده از گیاهان و درختچه‌ها در داخل بنا، حس سرزندگی و نشاط طبیعت را به محیط خانه القاء می‌کند. همچنین استفاده از پرده‌های سبز همراه با رنگ کرم در کناره‌ها، می‌تواند به باز شدن فضا کمک کند. در کنار محل‌هایی که از رنگ سبز استفاده شده یا بالای گلدان‌ها و گیاهان داخل خانه، بهتر است از چراغ‌هایی با رنگ زرد درخشان استفاده شود.

بهترین استفاده از رنگ سبز به همراه نارنجی در اتاق پذیرایی امکان پذیر است. وجود مبل های راحتی‌ سبز چمنی و استفاده از کوسن‌های کرم و نارنجی بر روی آنها، هماهنگی زیبایی در فضا ایجاد می‌کند. استفاده از آن در کنار رنگ آبی آرامش فوق‌العاده‌ای را در اتاق خواب ایجاد می کند.

سرویس بهداشتی مکانی است که می بایست آنجا آرامش از دست رفته خود را باز یابیم و به سکوت و تعادل برسیم. سبز-آبی (یا همان سبز مایل به آبی) رنگی خوبی برای سرویس های بهداشتی است، که حس آسایش و تناسب را برای آنجا به ارمغان می آورد. حسن های دیگر رنگ سبز این است که باعث می شود فضاهای کوچک مثل سرویس های بهداشتی وسیع تر به نظر برسند. استفاده از بلوک های شیشه‌ای تزئینی سبز رنگ در کنار بنفش کمرنگ، در سرویس‌ها نیز فضای جذابی ایجاد می‌کند و چنانچه در این فضاها تعدادی عنصر با رنگ نارنجی هم قرار گیرد، کنتراست قابل قبولی را به وجود می آورد.

سبز به شدت تسکین دهنده و کاهش دهنده خستگی است. از این رو رنگ مناسبی برای اتاق کار می باشد. در اتاق کار، رنگ سبز کمک می کند تنش ها و خستگی ها تسکین یابد، آرامش در فضا حاکم شود و قدرت تصمیم گیری و خلاقیت افزایش یابد.
سبز برای راهروهای داخل خانه و هال نیز مناسب است. از سوی دیگر وجود مقداری رنگ سبز زیتونی در قسمت ورودی خانه به معنی استقبال با آغوش باز است.

رنگ سبز برای اتاق نشیمن نیز یکی از بهترین گزینه هاست. چنانچه از عناصر طبیعی مثل سنگ ها، مبلمان چرمی و کوسن های پشمی نیز در کنار رنگ سبز در اتاق نشیمن استفاده شود بهترین شکل ممکن را ایجاد می کند.

استفاده از رنگ‌ سبز در فضای آشپزخانه توصیه نمی‌شود. ولی چنانچه قفسه‌ها به رنگ چوب یا قهوه‌ای‌های کمرنگ باشد، وجود یک گلدان پر از برگ‌های سبز روی پیشخوان و همچنین تزئین فضا با عناصر نارنجی شفاف و خوشرنگ، هیجان و لذت صرف غذا و تهیه پخت آن را افزایش می‌دهد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای