دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

بهترین نوع دوربین مداربسته را برای خانه یا فضای کار خود انتخاب کنیم

بهترین نوع دوربین مداربسته را برای خانه یا فضای کار خود انتخاب کنیم

logo
Sakhtemoon
بهترین نوع دوربین مداربسته را برای خانه یا فضای کار خود انتخاب کنیم

دوربین مداربسته، دستگاهی است که تصاویر را دریافت و به دستگاه ضبط کننده (DVR/NVR) و نمایش دهنده (Monitor) انتقال می دهد. این دوربین‌ها به هدف نظارت و امنیت یا پیشگیری از وقوع جرایم به کار برده می‌شوند. دوربین‌های مداربسته بر اساس نوع سیگنال، سه دسته هستند؛ که در ادامه بدان پرداخته می شود.


دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ نخستین سری دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. در موقع نصب این نوع دوربین، از کابل و تجهیزات با کیفیت بالا استفاده می‌شود تا کیفیت تصویر و صدای مناسبی حاصل گردد. زیرا امواج دوربین‌های آنالوگ تحت تاثیر نویز مختل می‌شوند. برای انتقال تصاویر دوربین‌های آنالوگ از دستگاه DVR یا ضبط تصاویر دیجیتال استفاده می‌شود و سپس توسط کابل HDMI یا VGA به مانیتور منتقل می‌شود. DVR‌ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند. تعداد کانال‌های این دستگاه 4، 8، 16 و حداکثر 32 کانال است.

از جمله معایب دوربین‌های آنالوگ، کیفیت پایین تصویر، همچنین هزینه زیاد سیم‌کشی، ارتباط با کیفیت پایین و نویزپذیری تصویر و صدا در این دوربین است. با این حال، این نوع دوربین به دلیل هزینه پایین نصب و تنوع گسترده، در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

دوربین مداربسته AHD

همانطور که در دوربین‌های آنالوگ ذکر شد، کیفیت پایین تصویر و صدا جز معایب این نوع دوربین‌هاست. لذا به منظور جبران این عیب دوربین‌های آنالوگ، از تکنولوژی های جدیدی در سیستم های مداربسته آنالوگ استفاده شده است که یکی از آنها تکنولوژی AHD است. انتقال تصویر در این نوع دوربین، بر مبنای سیستم تلویزیونی دیجیتال صورت می‌پذیرد. با اینکه تکنولوژی به کار رفته در دوربین‌های AHD آنالوگ است اما به دلیل نوع کدگذاری آنها، امکان انتقال تصاویر با کیفیت بالا وجود دارد. دوربین AHD قابلیت پشتیبانی تصویر با کیفیت 720p و 1080p پیکسل را دارد. با وجود مزایای ذکر شده در دوربین AHD قیمت تمام شده این نوع دوربین مدار بسته فقط کمی بیشتر از دوربین آنالوگ است.

دوربین مداربسته IP یا دوربین تحت شبکه

دوربین IP یا دوربین های مدار بسته شبکه نوعی از دوربین دیجیتالی هستند که به منظور نظارت به کار برده می‌شوند. این نوع دوربین بر خلاف دوربین‌های آنالوگ می تواند مستقیما تصاویر و صدا را به شبکه کامپیوتری و اینترنت انتقال دهد.

دوربین‌های شبکه دو نوع هستند، نوع اول برای ثبت صدا و تصویر نیازمند NVR یا دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند. نوع دوم، قادر هستند به طور مستقیم بر روی حافظه، حتی از راه دور داده ها را ذخیره کنند.
دوربین‌های شبکه به دلیل عدم نیاز به سیم‌کشی، دارای نصب راحت‌تری هستند، با این حال به دلیل کیفیت بالای دوربین های شبکه، قیمت تمام شده این نوع دوربین چندین برابر دوربین‌های آنالوگ است.
با در نظر گرفتن کیفیت تصویر دوربینهای شبکه (تا حدود 5 مگا پیکسل) این نوع دوربین برای کارهای حرفه‌ای نظیر استفاده‌های امنیتی و اقدامات پیشگیرانه که نیازمند کیفیت تصویر مناسب حتی در حالت زوم دارد، مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دوربین آنالوگ عمومی تر و در موارد نظارت خانه یا محل کار است.

انواع دوربین‌های شبکه

دوربین های شبکه از نظر ظاهر و کاربرد در چهار نوع موجود می‌باشند؛ در ادامه هر یک از این چهار نوع ارائه شده اند.

دوربین مداربسته Dom

همانطور که از نام این نوع دوربین‌های شبکه مشخص است، شکلی گنبدی دارند و مختص فضای داخلی هستند و بیشتر داخل یا روی سقف آویزان می‌شوند. همچنین این نوع دوربین‌های امنیتی- نظارتی به دلیل شکل ظاهری کوچک و کم حجمشان، زیبایی دکوراسیون محل کار یا منزل شما را برهم نمی‌زنند ولی لنز کوچکشان موجب محدودیت پوشش‌دهی این نوع دوربین‌هاست.

2222

دوربین مداربسته Bullet

این نوع دوربین تحت شبکه بیشتر بر روی دیوار نصب می‌شود و از نظر شکل ظاهری شبیه لوله تفنگ است . این دوربین‌ها به دلیل خاصیت ضد آب بودن بدنه‌شان بیشتر در فضای باز بکار برده می‌شوند. همچنین به دلیل مجهز بودن به مفصل افقی و عمودی قادر به فراهم ساختن بهترین دید هستند.

2223

دوربین مداربسته Box

این نوع دوربین های تحت شبکه دوربین هایی دارای بدنه مستطیلی شکل و جنس مقاوم هستند. به دلیل مقاومت بالا معمولا در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برابر شرایط آب و هوایی و دمای بالا مقاومت قابل قبولی دارند.

2225

دوربین مداربسته PTZ

این نوع دوربین تحت شبکه، بیشتر در نظارت فضاهای وسیع از جمله پارکینگ‌ها یا مراکز خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دوربین با قابلیت حرکت افقی، عمودی و چرخش 360 درجه توانایی پوشش وسیعی از محیط را دارد. همچنین قابلیت استفاده در فضاهای بسته و باز را داراست.

2227

تفاوت دوربین شبکه با دوربین‌های آنالوگ

دوربین‌های شبکه به دوربین‌های دیجیتالی اتلاق می‌شود که کار دریافت و ارسال داده را از طریق شبکه کامپیوتری انجام می‌دهند، برخلاف دوربین‌های آنالوگ که کار ارسال و دریافت داده را از طریق دستگاه DVR انجام می‌دهند. این تفاوت عملکرد دو نوع دوربین تغییرات ذیل را ایجاد کرده است.

کیفیت تصویر

بهترین دوربین‌های مداربسته آنالوگ هم نمی‌توانند با دوربین‌های شبکه، از نظر کیفیت تصویر رقابت کنند. در بهترین حالت، دوربین‌های آنالوگ کیفیت تصویری در حدود 5/0 مگاپیکسل ایجاد می‌کنند. به علاوه دوربین‌های شبکه محدوده وسیعتری را تحت پوشش قرار می دهند، به نحوی که یک دوربین شبکه، پوششی معادل 3 الی 4 دوربین آنالوگ دارد.

حساسیت به حرکت

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، خیلی بیشتر از دوربین‌های آنالوگ نسبت به حرکت حساسیت نشان می‌دهند. به عبارتی می‌توان دوربین‌های تحت شبکه را روی شئ خاصی متمرکز کرد و به محض ایجاد حرکت یا تغییر در محدوده آن شی به سرعت با خبر شد.

انعطاف‌پذیری نصب

در دوربین‌های آنالوگ قدیمی هر دوربین به طور مستقیم به یک دستگاه DVR متصل می‌شد. اما در دوربین‌های تحت شبکه می‌توان چندین دوربین مجاور یکدیگر را با استفاده از سوییچ به یک دستگاه NVR متصل کرد. لذا دوربین‌های تحت شبکه از کابل و سیم‌کشی کمتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کنند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
نگاه گستر نوین ۹-۶-۹۸ ساعت ۱۱:۱۷

اطلاعات جالب بود ممنون

avatar
نیتاران ۱-۷-۹۷ ساعت ۲۲:۲۰

بهترین پستی بود که تاحالا دیدم ممنون

avatar
بهزاد بیهقی ۱۳-۱۲-۹۷ ساعت ۱۳:۱۹

ممنون از لطف شما

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۳ رای