دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با عایق حرارتی و مزایای استفاده از آن

logo
Sakhtemoon
آشنایی با عایق حرارتی و مزایای استفاده از آن

عایق حرارتی مدل های گوناگونی دارد و نسبت به سایر عایق ها پر کاربرد تر بوده از هدر رفتن انرژی های مصرفی (چه سرما و چه گرما) نیز جلو گیری می کند.


عایق حرارتی گزینه ای عالی برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای فضا می باشد که از انواع گوناگونی آن می توان به عایق های پشم شیشه، پشم سنگ و ... اشاره نمود که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارا می باشند. البته شایان ذکر است که عایق کاری کردن ساختمان ها موضوع بسیار مهمی می باشد که در سال های اخیر بیشتر از گذشته به آن توجه می شود. البته ساختمان های قدیمی معمولا ضخامت بیشتری هم داشتند و تبادل حرارت به میزان کمتری وجود داشت. اما برای ساختمان های جدید استفاده از عایق حرارتی به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی الزامی است که باید با بررسی انواع گوناگون عایق حرارتی بهترین نوع را انتخاب کرد و در ساختمان سازی از آن ها استفاده نمود. به همین دلیل در این مقاله وبسایت ساختمون به معرفی عایق های حرارتی و مزایای استفاده از آن ها پرداخته ایم.

7377

عایق حرارتی کاهش دهنده مصرف انرژی

استفاده از عایق حرارتی و به طور کلی عایق کاری کردن ساختمان ها امری هزینه بر است و هزینه های ساخت و ساز را افرایش خواهد داد. اما باید به این نکته توجه داشت که شاید این موضوع در ابتدا باعث تحمیل هزینه های اضافی شود ولی در عوض موجب می گردد که هزینه های انرژی کاهش یابد و در واقع این کار مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود. در ساختمان ها نیاز است که سقف و کف آن ها و همچنین دیوار های جانبی را عایق کاری کرد. علاوه بر این ها عایق کاری کردن لوله های سرد و گرم هم، همگی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. اگر عایق کاری ها درست و اصولی انجام پذیرد این میزان صرفه جویی به طور معمول بین 45 تا 55 درصد خواهد بود.

عایق حرارتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

عایق حرارتی خوب باید در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند موجب فراهم کردن امنیت را نیز فراهم نماید. عایق ها هم چنین مقاومت خوبی در مقابل حرارت دارند. مقاومت عایق ها در برابر میکروب و قارچ امری ضروری و الزامی است. مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش نیز از دیگر ویژگی های یک عایق حرارتی خوب به شمار می رود. خنثی بودن عایق ها در برابر مواد شیمیایی هم یک ویژگی مهم دیگر است. انواع مختلفی عایق حرارتی وجود دارد که انتخاب از میان آن ها به عوامل مختلفی از جمله دما و شرایط محیطی و هم چنین قیمت تمام شده آن بستگی دارد.

7379

آشنایی با مدل هایی از عایق های حرارتی مورد استفاده

عایق حرارتی پشم شیشه

پشم شیشه از تار ها و الیاف های خیلی نازک شیشه ساخته شده است. یکی از ویژگی های مهم عایق حرارتی پشم شیشه پایداری ابعاد آن می باشد. در عایق پشم شیشه احتمال رشد قارچ وجود ندارد. از این عایق نسوز معمولا برای عایق بندی کردن بام ها استفاده می شود. مزیت دیگر عایق پشم شیشه سبکی آن و همچنین نصب کردن آسانش است. استفاده از لایه ی نازکی از جنس نایلون سبب محافظت آن در برابر رطوبت خواهد شد.

عایق حرارتی پشم سنگ

عایق های پشم سنگ بسیار رایج بوده و جز سالم ترین عایق های حرارتی موجود در بازار می باشند. این عایق ها که از سنگ های آذرین ساخته می شوند بسیار سبک هستند و به کار بردن آن ها به آسانی خواهد بود. یکی از ویژگی های خیلی مهم عایق حرارتی پشم سنگ مقاومت پایین آن در مقابل نفوذ بخار آب است. زیرا این ویژگی موجب می شود که رطوبت موجود در ساختمان های تازه ساز که معمولا به صورت بخار آب است از عایق عبور کند. سازگاری عایق حرارتی پشم سنگ با مصالح ساختمانی از دیگر ویژگی های آن می باشد. عایق پشم سنگ ضد حریق می باشد و این ویژگی کاربرد های آن را افزایش داده است. عمر عایق پشم سنگ زیاد است و تا زمانی که ساختمان پابرجاست آن هم عملکرد خاص خود را دارد و خراب نخواهد شد.

عایق حرارتی شیشه اسفنجی

این عایق های حرارتی نسوز می باشند و آب را جذب نخواهند کرد. مقاومت فشاری عایق شیشه اسفنجی بالا است و همچنین در برابر حشرات موذی و مزاحم هم مقاومت خوب و قابل قبولی دارد.

7378

عایق حرارتی پرلیت

پرلیت یک نوع سنگ آتشفشانی است. از مزیت های عایق پرلیت می توان به جذب صوت، مقاومت بالا در برابر موریانه، عدم واکنش با تعداد زیادی از اسید ها، وزن سبک و غیر قابل اشتعال بودن اشاره کرد. اما پرلیت مقاومت فشاری پایینی دارد و این ویژگی موجب می شود که برای فضا هایی که زیر فشار هستند و یا رطوبت وجود دارد، مناسب نباشد. پرلیت همچنین به علت جذب آب دارای مقاومت کمی می باشد که جز بزرگ ترین عیب های آن به حساب می آید.

عایق حرارتی الیاف معدنی

این عایق ها از نظر ابعادی دارای پایداری خوبی می باشند. عایق های الیاف معدنی غیر قابل اشتعال بوده و همچنین عایق خیلی خوبی برای صوت و حرارت می باشند. عمده استفاده این عایق در بام های شیب دار می باشد.

عایق حرارتی پلاستیکی

عایق های پلاستیکی تعداد زیادی دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. از انواع این عایق های می توان به نمونه های پلی یورتان، پلی استایرن و فوم EPDM اشاره نمود.

7381

اگر قصد خرید مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب را دارید با مراجعه به وبسایت ساختمون می توانید عرضه کنندگان این محصولات را به خوبی بشناسید و بهترین انتخاب را داشته باشید. وبسایت ساختمون با رصد کردن مستمر بازار و بررسی نیاز های مشتریان بالقوه در این زمینه، معتبرترین مراکز عرضه کننده فعال را معرفی می نماید. همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت ساختمون از محصولات آن مثل انواع کفپوش ها (کفپوش اپوکسی، لمینت، پارکت، موزاییک و ...)، شومینه های مدرن و زیبا، پنجره های دو جداره و سه جداره، سقف های کاذب، پارتیشن بندی های گوناگون، ساندویچ پنل ها، پرده های مختلف (پرده زبرا، شید رول، پرده کرکره، کتیبه ای و ...)، پله گرد ها و موارد دیگر نیز دیدن فرمایید.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای