دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آموزش کار با دریل و مته

logo
Sakhtemoon
آموزش کار با دریل و مته

دریل از ابزارهای کارامد در پروژه‌های نصب و سوراخکاری است. با این حال مانند سایر ابزار فنی، نیازمند رعایت نکات ایمنی در حین استفاده است. دانستن ضروریات لازم برای شروع کار با دریل و مته به شما کمک می‌کند، از آسیب‌های ناشی از پرتاب تراشه‌های مته‌کاری یا برخورد با سیم و سایر زیرساخت‌های ساختمان در حین کار جلوگیری کنید. توصیه ما مطالعه دقیق دفترچه راهنمای دریل پیش از شروع هر کاری با دریل است. سایت ساختمون سعی بر این دارد که توسط مطالب آموزشی مختلف به شما در زمینه استفاده درست از ابزار آلات مربوط به ساختمان کمک کند. در این راستا در ادامه نکات کلیدی شروع کار با مته و دریل را شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.


شناخت انواع دریل و مته

مانند کارکرد با هر وسیله فنی دیگری، در ابتدا به سراغ شناخت انواع دریل و اجزای تشکیل دهنده آن می‌رویم. دریل وسیله‌ای است که با حرکت دورانی باعث سوراخ شدن سطوح مورد نظر ما می‌گردد. در حالت کلی دریل‌ها دارای سه نوع بادی، دستی و برقی هستند. دریل‌های دستی، با کمک نیروی دست کار می کنند و همانطور که از نام دریل‌های بادی مشخص است، انرژی مورد نیاز این نوع دریل هم از طریق فشار باد حاصل از کمپرسورها تامین می‌شود. اما مهم‌ترین و متنوع‌ترین دریل‌ها، نوع الکتریکی آن‌ها است که رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع دریل‌ها می‌باشند. امکانات خاص این دستگاه‌ها نیز شامل، تنظیم‌ کننده سرعت، چرخش معکوس و حالت ضربه‌ای است.
یکی از اجزای مهم دریل سه نظام یا chunk است، که مته به آن متصل می‌شود. سه نظام دارای دونوع ساده و آچارخور است.
یکی دیگر از اجزای دریل مته است. انتخاب نادرست مته در هنگام کار با دریل موجب شکستن مته یا متریال مورد نظر شما می‌شود. پس در ادامه، شما را با انواع رایج مته آشنا می‌کنیم و موارد کاربرد هریک را تشریح خواهیم کرد.
مته الماسه، جهت سوراخ کاری سنگ، بتن، کاشی و سرامیک به کار می‌رود. این مته در دریل‌های چکشی به کار می‌رود. مته چهار شیار یا چهار الماسه و مته پنج شیاره، برای سوراخ کردن انواع سنگ و بتن مورد استفاده قرار می گیرد. مته کونیک، در سوراخکاری با سایز بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به علت سطح تماس بیشتر آن در مقایسه با سایر انواع مته بهتر است در هنگام دریل کاری با این نوع مته از دور کند استفاده شود. مته کبالت برای سوراخکاری آهن، استیل و فولادهای آلیاژی به کار برده می‌شود. مته آلومینیوم، برای سوراخکاری فلزات نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته گازور، برای سوراخ کردن جای لولای گازور در نصب کابینت و ام دی اف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته چوب، برای سوراخ کردن چوب و ام دی اف به کار می رود و در مقایسه با مته‌های فلزی بسیار مقرون به صرفه است. مته برگی، مانند مته چوب مخصوص ایجاد سوراخ در چوب است با این تفاوت که این نوع مته قادر به ایجاد سوراخ‌ با قطر بزرگ است و همچنین در ایجاد سوراخ برای لولا و قفل نیز کاربرد دارد.

2470

گام نخست کار

مانند همه کارهای فنی، شروع کار با دریل نیز، نیازمند رعایت نکات فنی و پوشیدن لباس کار ایمن است. پیش از شروع کار، از عینک محافظ استفاده کنید. عینک محافظ از چشمان شما در مقابل پرتاب احتمالی تراشه‌ها جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید، لباس‌های گشاد نپوشید و از طلا و سایر رساناها استفاده نکنید.
به علاوه به علت آلودگی صوتی ناشی از کار با دریل، بهتر است در هنگام کار از محافظ گوش نیز استفاده کنید، به ویژه اگر دائما با دریل‌کاری سرو کار دارید. دریل‌های چکشی پر سر و صداترین نوع دریل‌های دستی هستند. در هنگام کار با این نوع دریل حتما از محافظ گوش استفاده کنید. همچنین درصورت استفاده از دریل‌های بزرگ که لرزش زیادی دارند، حتما از دستکش لرزه‌گیر استفاده کنید.

گام دوم کار

دومین گام در کار با دریل، انتخاب نوع مناسب مته است. پس از خرید دریل مناسب با کار خود، با شناسایی جنس سطح کار، مته مناسب با آن را انتخاب کنید. پیشتر انواع مته و سطح متناسب با هر نوع مته توضیح داده شد. به خاطر داشته باشید، درصورت استفاده از مته‌ای که مناسب جنس سطح نباشد، پس از مدتی مته کاملا کند شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد که دراصطلاح می‌گویند مته سوخته است.

2478

گام سوم کار

سومین گام در کار با دریل قرار دادن مته در سه نظام است.  با استفاده از آچار و چرخش آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، محفظه نگهدارنده مته را شل کرده و مته را در آن قرار دهید. سپس با چرخاندن آچار در جهت عقربه‌های ساعت، مته را در جای خود یعنی در سه نظام یا Chunk محکم کنید. پیش از شروع کار با دریل، از محکم بودن مته در جای خود اطمینان حاصل کنید.

2475

گام نهایی کار با دریل و مته

پس از آماده سازی دریل، نوبت به علامت گذاری سطحی می‌رسد که قصد سوراخ کردن آن را دارید. پیشنهاد ما ایجاد سوراخی کوچکتر و سطحی تر از هدف نهایی‌تان است. با اینکار می‌توانید سوراخ مورد نظر را دقیق‌تر اجرا کنید. به ویژه اگر در سطوحی مانند شیشه و سرامیک کار می‌کنید، باید دقت کار خود را چندین برابر کنید. در اینگونه سطوح، نقطه شروع کار را با کمک دو چسب نواری که به صورت ضربدری روی هم قرار گرفته‌اند مشخص کنید. به خاطر داشته باشید بهتر است دریل کاری با فشار یکنواخت صورت گیرد، وارد کردن فشار بیش از حد ممکن است به دستگاه آسیب وارد کند.
نکته آخر اینکه اگر قرار است متریال مورد نظرتان را تا عمق مشخصی سوراخ کنید بهتر است از خط‌کش مته استفاده کنید، یا روی مته علامت‌گذاری کنید.

برای آشنایی با انواع ابزار آلات ساختمانی موجود در بازار و فعالان در این زمینه می توانید به سایت ساختمون در منوی "ابزار،یراق و ماشین آلات" مراجعه کرده و سپس گزینه "ابزار آلات ساختمانی " را انتخاب کنید.

وبسایت ساختمون یک مرجع تخصصی برای نیازمندی های ساختمانی است که شما می توانید در آن با فعالان در حوزه کالاهای ساختمانی آشنا شوید و سوالات تخصصی خود را از آن ها بپرسید. این وبسایت انواع کالاهای ساختمانی مانند انواع پارتیشن، انواع درب ها (درب داخلی، درب اتوماتیک و ...)، انواع نمای ساختمان (نمای کامپوزیت، نمای اسپایدر و ...)، انواع مصالح ساختمانی (شیشه دوجداره، شیشه سکوریت و ...)، انواع پله (پله پیش ساخته، پله گرد و ...)، انواع کفپوش (کفپوش بتنی، کفپوش اپوکسی و ...)، انواع پنجره (پنجره دوجداره، پنجره UPVC و ...) و غیره و فعالان در این حوزه ها را به شما معرفی می کند و امکان ارتباط با آن ها را برای شما فراهم می کند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای