دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

بتن الیافی چیست ؟

logo
Sakhtemoon
بتن الیافی چیست ؟

بتن الیافی در واقع نوعی کامپوزیت است که با استفاده از الیاف تقویت کننده در داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این نوع بتن، یکپارچه و پیوسته بوده و جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا قابل استفاده است.


بتن الیافی از توانایی جذب انرژی بالایی برخوردار است و تحت اثر بارهای دینامیکی به راحتی از هم گسیخته نمی شود. این فناوری در گذشته در تولید کاهگل نیز کاربرد داشته است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفتة کاهگل می باشد که در آن الیاف جدید، جایگزین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در کاهگل شده‌اند. امروزه بتن الیافی با استفاده از انواع الیاف شیشه، پلی‌پروپیلن، فولاد و بعضا کربن، تولید و استفاده از آن در کاربردهای مختلف صنعتی در کشورهای پیشرفته دنیا ممکن گردیده است.
بتن الیافی دارای ویژگی های مناسبی از جمله شکل‌پذیری خوب، مقاومت بالا، توانایی جذب انرژی و مقاومت در برابر ترک خوردن می باشد که متناسب با هر یک از این خواص، می توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت. از جمله موارد کاربرد این نوع بتن می توان به ساخت کفپوش سالن‌های صنعتی، سازه پناهگاه ها و انبارهای نگهداری مواد منفجره، باند فرودگاه ها، قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانل های سایبان و یا پاشش بتن روی سطوح انحنا‌دار همچون تونلها اشاره کرد. از مزایای دیگر این بتن می توان به عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا اشاره نمود.
اما از آن جا که نحوه پراکندگی الیاف داخل بتن کاملا تصادفی می باشد، از این بتن معمولا نمی توان در ساخت تیرها و ستون‌ها بهره گرفت و در این نوع سازه ها استفاده از روش سنتی و شبکه بندی فولادی به‌صرفه تر و مناسب تر می باشد.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای