دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

مشخصات یک پنجره خوب چیست؟

logo
Sakhtemoon
مشخصات یک پنجره خوب چیست؟

بر اساس نظریه آژانس بین المللی حفاظت از محیط زیست ، پنجره ها می توانند عامل هدر رفتن 25 درصد از مقدار انرژی مورد نیاز برای گرم کردن یک خانه و نیز 50 درصد از مقدار انرژی مورد نیاز برای تهویه آن باشند .


همچنین، نصب پنجره های خوب، روش ساده ای برای کاهش گازهای گلخانه ای و در نتیجه کاهش هزینه های انرژی است.

پنجره های خوب به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که مانع از نفوذ هوا شده و در آب و هوای گرم، گرمای حاصل از تابش خورشید را کاهش دهند. کاهش ورود و خروج هوا و انتقال حرارت، از عوامل مهم در داشتن ساختمان هایی با راندمان انرژی مناسب هستند. این گونه بناها از هدر رفتن گرما در نقاط سرد و اتلاف سرما در مناطق گرم ممانعت می کنند.

به لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی، پنجره ای که بیشتر عایق حرارتی باشد، مناسب تر است. به طور کلی میزان عایق حرارتی پنجره تابع عوامل زیر است :

نوع شیشه مورد استفاده

تعداد جداره های شیشه پنجره

ضخامت لایه هوایی حدفاصل دو شیشه

مقاومت حرارتی یا ضریب هدایتی قاب پنجره

نحوه درزبندی در زمان نصب

قاب های پنجره های خوب باید از جنس موادی عایق و با مقاومت و استحکام بالا، مانند فایبرگلاس یا یو پی وی سی باشند. پنجره باید به گونه ای درزبندی شده باشند که در زمستان مانع از خروج هوای گرم شده و در تابستان از خروج هوای سرد جلوگیری نمایند.

شیشه پنجره ها باید حداقل دو جداره باشد، ولی بعضی از انواع آن ها سه یا چهار جداره هستند. در پنجره دو جداره، فضای بین دو شیشه کاملا درزبندی شده است و معمولا با گازهای آرگون یا کریپتون پر می شود. فاصله بین دو جداره معمولا بین 6 تا20 میلیمتر است. در صورتی که این فاصله 15 میلیمتر باشد پنجره بیشترین کارایی را خواهد داشت. دو جداره کردن شیشه جلوی عبور نور را نمی گیرد ولی باعث کاهش گرمای خورشید می شود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای