دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

درب ضد سرقت | انواع درب ضد سرقت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

logo
Sakhtemoon
3122

در سال‌های اخیر یکی از تجهیزات ساختمانی که استفاده از آن‌ها افزایش یافته، درب ضد سرقت است. همانطور که از اسم درب ضد سرقت مشخص است، این درب‌ها جهت ایجاد مانع در ورود افراد غیر مجاز به داخل و افزایش ضریب امنیت ساختمان به کار می‌روند و معمولا در منازل مسکونی، ادارات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب همراه با وبسایت ساختمون باشید تا با این نوع درب‌ها و انواع آن‌ها آشنا شوید.

ویژگی های درب ضد سرقت

- با توجه به اینکه درب‌ ضد سرقت به منظور افزایش سطح امنیت ساختمان ها تولید شده است، قطعا در مقایسه با درب‌های معمولی بسیار مقاوم تر و با دوام‌تر است. برای افزایش مقاومت درب‌های ضد سرقتی که برای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند، معمولا از یک یا دو لایه ورق فلزی تقویتی بسیار مستحکم (با ضخامتی بین نیم تا 2 میلی متر) استفاده شده است که مقاومت آنها را در برابر ضربه، برش و ... افزایش می‌دهد. نکته‌ای که حین خرید باید در نظر داشته باشید این است که جنس ورق‌های فلزی به کار رفته در انواع درب ضد سرقت متفاوت است که هریک مقاومت معینی دارند.

- ضخامت ورق به کار رفته در چهارچوب درب ضد سرقت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که معمولا بین 1 تا 2 میلی متر است.

- برخلاف درب‌های معمولی، که تنها در یک محل، درب به چهارچوب قفل می‌شود، درب ضد سرقت از چندین جهت به چهارچوب درب قفل می‌گردد. قفل یکی از مهم‌ترین اجزای درب ضد سرقت است که با توجه به اهمیت کاربری مورد استفاده در آن، می‌توان از انواع مختلف آن استفاده نمود. توپُر بودن زبانه‌های قفل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در مقاومت درب‌های ضد سرقت است. برخی از قفل‌ها ضد اسید و ضد برش هستند، که داشتن این خصوصیات بر قیمت این قفل‌ها می‌افزاید. حین خرید باید توجه داشته باشید که درب انتخابی شما، قفل مناسب برای کاربری مورد نظر شما را دارا باشد.

- قفل‌های متنوعی مانند قفل‌های اثر انگشتی، قفل‌های کارتی و ... را می‌توان روی درب ضد سرقت نصب نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قفل های ضد سرقت به مقاله " معرفی انواع قفل ضد سرقت و کاربرد هرکدام" مراجعه کنید.

- در تمامی درب‌های ضد سرقت، لولای درب از بیرون قابل مشاهده نیست (در برخی از مدل‌ها لولا از داخل نیز قابل مشاهده نیست). مخفی بودن لولا از مزایای درب‌ ضد سرقت است چرا که مانع اهرم کردن آن می‌شود.

- روکش خارجی درب ضد سرقت می‌تواند از مصالح مختلفی مانند چوب طبیعی، فلز، MDF و HDF، چرم و ... ساخته شده باشد.

- درب ضد سرقت خاصیت عایق صوتی و عایق حرارتی نیز دارد. برای عایق شدن این درب ها معمولا از لایه عایق پشم سنگ نسوز استفاده می‌شود.

- اگر مورد مصرف درب ضد سرقت برای کاربری‌های ویژه مانند اتاق‌های مهم در یک شرکت یا کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی باشد، از درب‌های مستحکم تری استفاده می‌شود. برای چنین کاربری هایی ضخامت لایه فولادی به کار رفته در درب، معمولا 2 میلی متر خواهد بود. همچنین لایه میانی نیز از طریق ایجاد شبکه مستحکم فولادی به همراه تزریق مواد ویژه ضد برش، ضد مته، ضد اسید و ضد تخریب در میان آن، تقویت می‌شود.

- درب‌های ضد سرقت معمولا درب ضد حریق هستند و مدت زمان زیادی می توانند در برابر حرارت مقاومت داشته باشند.

انواع درب ضد سرقت موجود در بازار ایران

انواع درب ضد سرقت که در بازار ایران موجود می‌باشد، معمولا ساخت کشورهای چین، ترکیه و ایران است. لازم به ذکر است که درب های ایتالیایی نیز در بازار ایران به فروش می‌رسند اما تفاوت قیمت چشمگیری با سایر درب‌ها دارند و تقاضای آن‌ها اندک است.

درب ضد سرقت تولید کشور چین مانند سایر اقلامی که از این کشور وارد ایران می شود، از قیمت پایین‌تر و معمولا کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌ها برخوردار است. گرچه درب‌های چینی نیز کیفیت‌های مختلفی دارند و درب‌های درجه یک آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند. اما درب‌های تولید داخل از نظر ظاهری و کیفی مشابه درب‌های تولیدی کشور ترکیه بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. درب ضد سرقت سری اکونومی که در ایران ساخته می‌شود در برخی موارد نسبت به درب‌های ترک کیفیت بهتری نیز دارند.

3126

تفاوت درب ضد سرقت چینی، ترک و ایرانی

درب‌های چینی، ترک و ایرانی، هم از نظر ظاهری و هم از نظر کیفی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که درب ضد سرقت ایرانی و ترک از نظر ظاهری مشابه یکدیگرند. در واقع تولید کننده‌های داخلی از روی نمونه‌های ترک، اقدام به ساخت درب سرقت نموده‌اند. درب‌های ایرانی از کیفیت خوبی برخوردارند با این تفاوت که قیمت کمتری نسبت به درب‌های ترک دارند. لازم به ذکر است که در ایران درب‌هایی با ظاهر درب‌های چینی نیز تولید می‌شوند اما تولید آن‌ها بسیار محدود می‌باشد.

با توجه به مشابه بودن درب ترک و ایرانی، در ادامه تفاوت درب ترک و چینی ذکر شده است:

- شکل ظاهری چهارچوب درب ترک و چینی با یکدیگر متفاوت است. فاصله بین سطح درب و لبه‌ی چهارچوب در درب‌های چینی اندک است اما این فاصله در درب‌های ترک قابل توجه و مشهود است.

- لولای درب‌های چینی از هر دو جهت مخفی است و قابل دیدن نمی‌باشد، اما لولای درب‌های ترک، از داخل قابل دیدن است. از طرفی اکثر درب‌های چینی دارای  لولای 90 درجه بازشو می باشند ولی درب های ترک لولای 180 درجه بازشو دارند.

- رویه به کار رفته در درب‌های ترکیه‌ای معمولا MDF با روکش طبیعی چوب یا MDF با روکش pvc می‌باشد. اما رویه درب ضد سرقت چینی معمولا فلزی است که با رنگ کوره‌ای طرح چوب، رنگ شده‌اند و یا از HDF رنگ شده است. البته برخی از آن‌ها دارای رویه فلزی با روکش pvc هستند.

- ابعاد چهارچوب درب‌های ترک معمولا 115 در 215 سانتی متر و عرض مفید درب آن‌ها 1 متر است. اما ابعاد چهارچوب درب‌های چینی حداکثر 105 در 210 سانتی متر بوده و عرض مفید آن ها بین 90 تا 92 سانتی متر است.

- ضخامت ورق به کار رفته در درب‌های چینی معمولا کمتر از یک میلیمتر و در بیشترنی حالت حدود 0/8 میلی متر است، اما ضخامت ورق درب‌های ترک  بین 0/9 تا 1/5 میلی متر (معمولا 1 میلی متر) است.

- وزن درب ضد سرقت چینی نسبت به درب ضد سرقت ایرانی و ترکیه بسیار کمتر است که خود بر کاهش مقاومت آن تاثیر بسزایی دارد.

- درب ضد سرقت چینی، عموما تک قفله بوده و امنیت آنها توسط زبانه‌هایی که در سه طرف درب باز و بسته می‌شوند، تامین می‌گردد. زبانه‌های بکار رفته در درب‌های چینی عموما تو خالی بوده و توسط اهرم براحتی باز می‌شوند.

3129

امیدواریم مطالب ذکر شده، برایتان مفید بوده باشد. اگر سوال یا نقطه نظری دارید، یا اگر در مورد موضوع خاصی به دنبال اطلاعات هستید، حتما در قسمت پایین صفحه با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی نیازهای شما باشیم.

با خدمات "ساختمون" آشنا شوید:

وبسایت ساختمون یکی از معتبرترین مراجع نیازمندی های صنعت ساختمان است که در آن انواع محصولات مرتبط با صنعت ساختمان از جمله انواع کفپوش‌ها مانند کفپوش بتنی یا کف پوش اپوکسی، انواع درب داخلی و خارجی مانند انواع درب ضد سرقت، انواع بتن و فراورده های بتنی، انواع مصالح ساختمانی، انواع پله مانند پله گرد یا پله پیش ساخته و انواع سقف متحرک، سقف کاذب و سقف عرشه فولادی و هزاران محصول دیگر مرتبط با صنعت ساختمان و فعالان در این حوزه ها، ارائه شده است.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای