دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

مقایسه درب و پنجره های UPVC با آلومینیوم
article image

مقایسه درب و پنجره های UPVC با آلومینیوم

logo
Sakhtemoon
1636

وقتی پای ساخت و ساز خانه به میان می آید انتخاب بهترین مواد و مصالح موجود دربازار با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی هر محصول، از اهمیت خاصی برخوردار است.
دربها و پنجره ها بخش مهمی از ساختار خانه هستند که هم در زیبایی نقش دارند و هم به عنوان یک حفاظ و مانع، میان فضای بیرون و درون خانه عمل می کنند. از میان انواع در و پنجره موجود در بازار در اینجا در و پنجره دو جداره ( از نوع UPVC) و آلومینیومی( ترمال بریک) با یکدیگر مقایسه شده اند. برای این منظور، ابتدا نگاهی اجمالی به ساختار هریک می اندازیم و در ادامه ، مزایا و معایب هر کدام را برمی شماریم. 

در و پنجره های آلومینیومی

در و پنجره های آلومینیومی

این در و پنجره ها معمولا سبک هستند و در اندازه و انواع مختلف در بازار موجود می باشند. قیمت در و پنجره های آلومینیومی بستگی به ضخامت و مقطع آنها دارد. قاب پنجره آلومینیومی شامل دو گروه عمده " با ترمال بریک" و " بدون ترمال بریک" است و این دو نوع، کاملا از نظر عملکرد و هزینه متفاوت هستند. پنجره های آلومینیومی بدون ترمال بریک، در جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق صدا بودن عملکرد بسیار ضعیفی دارند، با این حال بسیار سبک و ارزان قیمت هستند و هزینه نگهداری پایینی دارند.

در و پنجره های UPVC

در و پنجره های UPVC

امروزه پنجره های UPVC با عنوان فنی Unplasticised PolyVinyl Chloride، به دلیل عملکرد بهینه در مصرف انرژی و دارا بودن ظاهری زیبا و سطحی هموار، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این نوع در و پنجره در بسیاری از مواقع عملکرد بهتری نسبت به در و پنجره آلومینیومی دارد و در بازار رقابتی از لحاظ عملکرد و ظاهر نسبت به در و پنجره ترمال بریک موفقتر عمل کرده است.
در ادامه به مقایسه اقتصادی و عملکردی این دو نوع در و پنجره پرداخته شده است.

مزایای پنجره آلومینیومی

مزایای پنجره آلومینیومی

در و پنجره های آلومینیومی از لحاظ ساختاری نسبت به در و پنجره های UPVC محکمتر هستند. به همین دلیل این نوع در و پنجره به طور گسترده ای در ساختمانهای تجاری به کار گرفته می شود. این نوع پنجره ها دارای محدودیت سایز هستند ولی به لحاظ اینکه یک پنل ظریف، قادر به نگهداری وزن یک شیشه بزرگ است، بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته اند. از نقاط ضعف در و پنجره آلومینیومی عدم جلوگیری از ورود آب و گرد و خاک به داخل ساختمان است. حتی اگر با دوجداره کردن شیشه، این نقطه ضعف را مرتفع سازیم، باز به دلیل عملکرد ضعیف قاب آلومینیومی در جلوگیری از اتلاف انرژی با مشکل مواجه هستیم. اما این مشکل نیز با به کار بردن پروفیل های ترمال بریک قابل اصلاح است.

آلومینیوم ترمال بریک، از دو فریم خارجی و داخلی تشکیل شده است که توسط یک عایق که بین این دو سطح قرار می گیرد به هم متصل می شوند. این عایق موجب شکست انتقال حرارتی آلومینیوم می شود. در و پنجره آلومینیوم ترمال بریک به دلیل عدم انتقال حرارت بیرونی، محیط داخلی را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد.

معایب در و پنجره های آلومینیومی

معایب در و پنجره های آلومینیومی

در و پنجره های آلومینیومی به سرعت اکسید میشوند و این اکسیداسیون به صورت بقایای سفیدی بر سطح درب و پنجره نمایان می شود و در صورتی که الکترولیز نشوند به سرعت موجب پوسیدگی آلومینیوم می شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد، در و پنجره های آلومینیومی ارزان قیمت، عملکرد مناسبی در جلوگیری از اتلاف انرژی ندارند، ولی در مقابل پنجره های آلومینیومی ترمال بریک در مقایسه با پنجره های UPVC عملکرد قابل قبولی در جلوگیری از اتلاف انرژی دارند.
به طور کلی می توان گفت پنجره های آلومینیومی در ساختمانهایی که معیار زیبایی و شکوه در آنها اولویت دارد، (مانند ساختمان های تجاری) و همچنین در معماری، بسیار کاربرد دارند. البته این نوع در و پنجره در حالت کلی تر، یعنی در ساختمان های معمولی که نرخ پایین مواد به کار برده شده مد نظر است نیز، به کار برده می شوند.

مزایا پنجره UPVC

پنجره دو جداره (از نوع UPVC) به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل آن، زیبایی، دوام، عایق صدا بودن، هزینه نگهداری کم، ممانعت از ورود آب و گرد و خاک و همچنین عملکرد آن ها به عنوان عایق حرارتی در نگهداری گرما و سرمای درون محیط خانه یا محل کار است.

با توجه به توانایی این پنجره ها درجلوگیری از اتلاف انرژی، پنجره (UPVC) به عنوان پنجره سبز شناخته می شود و بیشترین امتیاز را برای صرفه جویی مصرف انرژی در مقایسه با پنجره های چوبی و فلزی کسب می کند.

مزیت در و پنجره های UPVC  این است که آنها نیاز به رنگ آمیزی به علت ساییدگی و خوردگی ندارند. این مساله نیاز به نگهداری پنجره را در طول عمر آنها به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به علاوه این محصولات می توانند به راحتی به وسیله یک پارچه مرطوب و یا مواد شوینده تمیز شوند.

UPVC  بر خلاف آلومینیوم غیر رسانا است، به این معنی که استفاده از آن در قاب های در و پنجره مانع از انتقال حرارت شده و در نتیجه به ثبات دمای داخل ساختمان کمک می کند. به دلیل ضریب انتقال حرارتی پایین قابهای UPVC این نوع در و پنجره بهره وری بالایی دارد. قابهای در و پنجره UPVC در مقایسه با نوع مشابه آلومینیومی خود (بدون ترمال بریک)  با درزبندی مناسب، مانع از خروج دمای مطلوب داخل فضای خانه یا محیط کار، به بیرون شده و با صرفه جویی انرژی امکان آسایش و راحتی ساکنین را فراهم می کنند.

معایب در و پنجره های UPVC

مقاومت و توان کششی محدود این نوع در و پنجره از معایب آن به شمار می رود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
گرامی ۹-۲-۹۷ ساعت ۱۸:۳۱

سلام ببخشید من میخواستم در خصوص راه اندازی یه تولیدی UPVC توی شهرستان اندیمشک استان خوزستان اطلاعاتی کسب کنم ، میتونید کمکم کنید؟؟

avatar
پیمان نیک زاد ۱۶-۱۰-۹۸ ساعت ۱۷:۸

باسلام منظورتان را اگر درست متوجه شده باشم میخواهید در شهر اندیمشک به فروش درب وپنجره یوپی وی سی مبادرت نمایید. بسیار عالی .بعنوان نمایندگی شرکت سالکو میتوانیم درخدمتتان باشیم . 09187667992 نیک زاد

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۲ رای