دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

کاربردهای دوربین مداربسته

logo
Sakhtemoon
کاربردهای دوربین مداربسته

از آن جا که کاربرد دوربین های مداربسته در زمینه حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت می باشد، این عبارت بیشتر به همین کاربرد برمی گردد. اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز شامل می شود.


دوربین مداربسته و کاربردهای آن
دوربین مداربسته به دوربین هایی اطلاق می شود که در محلی مستقر بوده و تصاویر را به یک یا چند جای دیگر ارسال می کنند. از آن جا که کاربرد اغلب این دوربین ها در زمینه حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت می باشد، این عبارت بیشتر به همین کاربرد برمی گردد. اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز شامل می شود.

عبارت “دوربین مداربسته” ترجمه عبارت انگلیسی   Closed Circuit Television  یا همان CCTV می باشد.


کاربردهای دوربین مدار بسته

کاربرد اصلی سیستم های دوربین مداربسته در موارد امنیتی و حفاظتی است. اما کاربردهای آن تنها به این سیستم ها محدود نبوده و موارد دیگری نظیر کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس را نیز دربر می گیرد.

- جلوگیری از بروز جرایم:

استفاده از دوربین های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرایم بسیار رایج است. این موارد، جلوگیری از جرایم رانندگی تا جرایم جنایی را دربرمی گیرد. استفاده نامحسوس از دوربین های مخفی نیز بسیار رواج یافته است. به طور مثال می توان به دوربین دستگاه های خود پرداز اشاره کرد که برای شناسایی موارد سوء استفاده از کارت اعتباری کاربرد دارد.

نتایج بررسی ها در آمریکا و انگلستان نشان می دهد که پس از به کارگیری دوربین های مداربسته در پارکینگ ها 51 درصد از میزان جرایم کاسته شده است. در فرودگاه ها این میزان 23% و در سایر مراکز عمومی روی هم رفته 7% بوده است.


- کاربرد صنعتی:

در کارخانجات نظیر کارخانه های شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای صنعتی از دوربین های مداربسته جهت نظارت بر نقاط یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار یا حتی غیر ممکن است استفاده می شود.

در کارخانجات استفاده از دوربین های نظارت بر خط تولید و دوربین های حرارتی بسیار رایج است.

- کنترل ترافیک:

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از دوربین مدار بسته، به منظور کنترل ترافیک شبکه معابر در سطح گسترده ای معمول شده است . از جمله این موارد استفاده می توان به نظارت بر وضعیت ترافیک در خیابان ها و ثبت جرائم ارسال اطلاعات توسط GPS به رانندگانی که قصد عبور از یک مسیر را دارند اشاره نمود .
نظارت بر تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی نیز از جمله کاربردهای دوربین مداربسته هستند. شناسایی و ثبت اتوماتیک پلاک خودروها از جمله آخرین کاربردهای این دوربین ها می باشند.


-امنیت ایستگاههای حمل ونقل عمومی

مراکز حمل ونقل عمومی از دوربین مداربسته برای جلوگیری از بروز حوادث در مکان هایی که خارج از دید عموم است استفاده می شود. به طور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور حصول اطمینان از عبور مسافر از درهای قطار و یا موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهای شهری استفاده می شود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای