دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

آشنایی با برج خنک کننده

logo
Sakhtemoon
آشنایی با برج خنک کننده

برج خنک کننده (Cooling tower) دستگاهی است که حرارت اضافی تجهیزات تهویه مطبوع را گرفته و به محیط انتقال می دهد. در واقع این دستگاه برای خنک سازی آبی که در فرآیندهای سردسازی سیستم های تهویه مطبوع، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و دیگر واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می شود.


کار اصلی برج خنک کننده این است که سعی کند تا حرارت اضافی را از دستگاه ها گرفته و آن را به محیط اطراف انتقال دهد. در سیستم های گرمایشی و سرمایشی از برج های خنک کننده به عنوان یک خنک کن و دفع کننده حرارت های بیش از حد استاندارد استفاده می شود. در واقع وجود این دستگاه در سیستم های گرمایشی و سرمایشی به چیلر ها کمک خواهد کرد تا حرارت نامطلوب خود را دفع نمایند


اجزاء برج خنک کننده

بدنه
بدنه برج از ورق های گالوانیزه به ضخامت 2 میلی متر و اتصالات پیچ و مهره ای ساخته می شود که جهت آب بندی آن از نوار های لاستیکی استفاده می شود. برای سهولت در تعمیر و نصب در محل، کلیه قطعات قابل جدا شدن هستند.

فن
نقش اساسی فن ها دمیدن هوا جهت خنک کردن برج ها است.

پکینگ (سینی های مشبک) برای افزایش سطح حرارتی ما بین آب و هوا، آب را از سینی های شبکه ای در دو نوع اسپلاش و غشایی عبور می دهند. این سینی ها باعث کاسته شدن سرعت جریان آب نیز می شوند تا روند خنک شدن برج ها بهتر اتفاق بیفتد.

حوضچه
محفظه پایین برج را حوضچه ای تشکیل می دهد که آب خنک شده در آن جا جمع و به سیستم سرمایشی فرستاده می شود.

پره های قطره گیر
صفحات تیغه ای موربی هستند که برای جلوگیری از پاشش آب به محیط اطراف به کار برده می شوند.

ابعاد برج خنک کننده
ابعاد متفاوتی از این برج ها وجود دارد، از سایزهای کوچک سقفی تا سازه های بزرگ. برای این برج ها می توان تا 200 متر ارتفاع و 100 متر قطر در نظر گرفت و یا آن را به شکل مستطیل با ارتفاع 40 متر و عرض 80 متر درنظر داشت. برج های کوچک تر در کارخانه طراحی و ساخته می شوند در حالیکه برج های بزرگ در محل ساخته می شود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای