دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

اصول نورپردازی فضاها

logo
Sakhtemoon
اصول نورپردازی فضاها

نورپردازی علاوه براینکه سبب روشنایی فضا می شود و آن را از تاریکی خارج می کند، از عناصر مهم دکوراسیونی است که می تواند آرامش و راحتی را برای فضا به همراه داشته باشد.


نورپردازی اتاق نشیمن 

در کل نورپردازی اتاق نشیمن شامل روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و نورپردازی محدود می شود، روشنایی عمومی یا همان نورپردازی از سقف برای روشن کردن اتاق نشیمن کفایت می کند و مقدار نسبتا کمی از نور را در منطقه وسیعی انتشار می دهد. نورپردازی متمرکز آن دسته از نورپردازی است که تنها بریک قسمت خاص تمرکزداشته و آن قسمت را روشن و برجسته می کند. نورپردازی محدود باعث می شود در زمانی که تمام اتاق تاریک است بتوانیم تنها یک قسمت خاص را روشن کنیم . شاید بهتر است همزمان از سه نوع نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده شود تا بنا به نیاز از هر یک از آنها استفاده شود.

نورپردازی اتاق غذاخوری

مانند اغلب فضاهای خانه در اتاق غذاخوری نیز نور طبیعی ایده آل ترین نوع نور است. لوستر در این فضا باید دقیقا بالای میز غذاخوری نصب شود تا سطح میز را کاملا روشن نماید و افراد به بهترین وجه ببینند که چه چیزی می خورند. می توانید با استفاده از شمع در اتاق غذاخوری خصوصا روی میز غذاخوری جلوه رمانتیکی در این فضا ایجاد کنید.قسمت هایی از فضا هستندکه به طور طبیعی تاریکتر و به دلیل ساختارشان نور نمی تواند به آن قسمت نفوذ کند، بنابراین نیاز به توجه بیشتری در نورپردازی دارند. لامپها عناصری هستند که به اتاق غذاخوری شخصیت می دهند. بوفه، میز غذاخوری و میز کناری از عناصری هستند که حتما باید نورپردازی مخصوص خودشان را داشته باشند.

انواع نورپردازی در اتاق غذاخوری 

لوستر :

مهم ترین چراغ معمولا در اتاق غذاخوری لوستر است. لوستر اتاق غذاخوری باید متناسب با سبک دکوراسیون و اندازه اتاق انتخاب و در مرکز اتاق نصب شود.

 نورپردازی پا یین تاب : 

نور پایین عمدتا نقش برجسته سازی قسمت های خاص اتاق غذاخوری مانند آثار هنری یا میز های خاص را به عهده دارد. این نورپردازی را می توان با استفاده از هالوژن ها به وجود آورد.

 نوپردازی ملایم :

هدف اصلی این نوع نورپردازی ایجاد فضایی آرام و تسکین دهنده برای ساکنین فضاست. می توانید با قراردادن یک آباژور زیبا در جایی مناسب از فضا، این نورپردازی را تامین کرد.

نورپردازی در سرویس بهداشتی

بهترین نوع نورپردازی در سرویس بهداشتی آن دسته ای از نورها می باشند که  باعث شوند افراد بتوانند چهره خود را به صورت واضح در آینه سرویس بهداشتی مشاهده نمایند. این نور باید شرایطی بدون سایه و هرگونه تغییر ایجاد کند تا فرد بتواند به راحتی چهره خود را برای آرایش در آینه ببیند.

نوع چراغ ها و وسایل روشنایی و محل نصب آنها در سرویس بهداشتی نیز حائز اهمیت است. چراغ هایی می توانند نوری طبیعی و کافی تولید کنند که مخصوص نورپردازی سرویس بهداشتی و آینه آن تولید شده باشند. چراغ ها را باید جایی نصب کنید که کمترین سایه را زیر چشم ها و گردن افراد ایجاد کنند. افراد باید بتوانند پیشانی و گونه های خود را با حداکثر وضوح ببینند.

برای سرویس های بهداشتی کوچک همین میزان نورپردازی کافیست اما هر چه سرویس بهداشتی بزرگ تر باشد نورپردازی مفصل تر و بیشتری شامل هالوژن ها و چراغ های سقفی نیاز خواهد بود. نورپردازی سرویس بهداشتی نباید در رنگ فضا هیچ گونه تغییری ایجاد کند و صرفا جهت روشنایی استفاده می شود. برای ایجاد تصویر مطلوب استفاده از لامپ های فلورسنت را فراموش کنید. لامپ هایی با نورسفید یا لامپ هایی که نوری نزدیک به نور طبیعی خورشید دارند بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی هستند.

اگر سرویس بهداشتی شما رطوبت زیادی دارد باید از چراغ هایی با حباب های محافظ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که چراغ ها باید بیشتر از آنکه به سمت آینه متمایل باشند به سمت فرد قرار بگیرند. حداقل ارتفاع چراغ ها از روشویی را 60 سانتی متردر نظر بگیرید.

در نورپردازی منازل، توجه به اندازه و فاصله لوستر از زمین نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، به همین دلیل بد نیست اندازه های زیر را در نظر داشته باشید:

• فاصله لوستر از سقف سه متری باید حدود 68.5 تا 76 سانتی متر بالاتر از میز ناهارخوری باشد. برای سقف های بلندتر باید حدود 7.5 سانتی متر به ازای  هر 30 سانتی متر به این میزان اضافه شود.

لوستری انتخاب نمایید که بزرگ تر از عرض میز منهای 30.5 سانتی متر نباشد.

• آویزها باید در فاصله 89 تا 102 سانتی متری از بالای سطح کانتر آشپزخانه نصب شوند.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
امتیاز از ۰ رای