دسته بندی ها

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه دکوراسیون داخلی

تیر لانه زنبوری

تیر لانه زنبوری

logo
Sakhtemoon
تیر لانه زنبوری

علت نامگذاری این نوع تیر به نام تیر لانه زنبوری، شکل این تیر پس از بریدن و جوش دادن دوباره است. این تیرها در طول جان خود دارای فضاهای توخالی هستند که مشابه لانه زنبور است؛ به همین علت به آنها تیر لانه زنبوری می گویند.


هدف از انجام این کار این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل کند. با انجام این کار ارتفاع تیر افزایش پیدا می کند. برای مثال، با این کار ارتفاع پروفیل IPE-18 که 18 سانتیمتر است به 27 سانتیمتر افزایش پیدا می کند.

مزایا و معایب تیر لانه زنبوری
با توجه به مثال فوق با تبدیل تیرآهن معمولی به تیرآهن لانه زنبوری، تغییرات زیر در خواص آن ایجاد می شود:  
- مدول مقطع و ممان اینرسی تیر افزایش می یابد و بدین ترتیب به مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد. در نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر، مقاوم تر و هم وزن تیر اصلی.
- سبک بودن تیر، باعث صرفه اقتصادی می شود.
- حفره های ایجاد شده در جان تیر، فضاهای مناسبی برای عبور لوله های تاسیسات و برق ایجاد می کنند.
در ساختن این نوع تیر، باید اصول استاندارد کاملا رعایت گردد؛ در غیر اینصورت، احتمال تخریب تیر زیر بار وارد شده وجود خواهد داشت.
ایراد اساسی تیر لانه زنبوری، وجود حفره ها است که باعث کاهش مقاومت برشی تیر در محل اتصال پل به ستون یا اتصال تیرآهن تودلی (تیر فرعی) به پل لانه زنبوری می شود. برای رفع این عیب و تامین مقاومت برشی از دست رفته، بعضی از حفره ها را با ورق فلزی پر می کنند. تیر لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی می تواند به صورت پل، فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود.

روش های ساختن تیر لانه زنبوری و تقویت آن 
روش تهیه تیرهای لانه زنبوری از این قرار است که ابتدا جان تیرآهن نورد شده با استفاده از شابلن خط می گردد. سپس برای جلوگیری از تاب برداشتن تیرآهن، آن را با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف، روی یک شاسی افقی مستقر می کنند. آن گاه با استفاده از دستگاه برش برنول (شعله گاز استیلن) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود. حال قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا می کنند و دندانه های دو قسمت بالا و پایین را به دقت مقابل هم قرار می دهند و از دو طرف با جوش پر می کنند. استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو قسمت بریده شده، می تواند یک جوش خوب، بی عیب، سریع و مقرون به صرفه ایجاد نماید.
سپس جهت رفع نقیصه کاهش مقاومت برشی با توجه به منحنی نیروی برشی تیر، بعضی از حفره ها با ورق های تقویتی پر می شوند. لازم به ذکر است که حداقل باید یک حفره در مجاورت تکیه گاه با ورق و به وسیله جوش کامل پر شود.
برای بریدن تیر می توان از روش کوپال نیز استفاده کرد. در این روش، با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که مجهز به گیوتین مخصوص است، تیرآهن به شکل سرد در امتداد خط شکسته قطع می شود.

تهیه و تدوین توسط تحریریه ساختمون
دیدگاه ها و سوالات
avatar
صادقیان ۳۰-۷-۹۷ ساعت ۱۰:۲۷

با سلام
وزن یک شاخه 12 متر تیر آهن لانه زنبوری 16 چقدر می باشد؟
با سپاس

ارسال دیدگاه یا سوال در مورد این مطلب
 
 
 
 
۵ امتیاز از ۱ رای